| کد خبر: 152103 |

◄ مشکل گردشگری دریایی در شمال از دیدگاه رئیس سازمان بنادر

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مهم‌ترین مشکل ایجاد صنعت گردشگری دریایی در شمال کشور فراهم نبودن امکانات برای جابه‌جایی مسافران بین بنادر و حتی در کشورهای حاشیه دریای خزر است.

تین نیوز

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مهم‌ترین مشکل ایجاد صنعت گردشگری دریایی در شمال کشور فراهم نبودن امکانات برای جابه‌جایی مسافران بین بنادر و حتی در کشورهای حاشیه دریای خزر  است.

محمد راستاد در حاشیه امضای قرارداد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های اقتصادی در بندر نوشهر افزود:‌ امروز بنادر شمال کشور باید از حالت خدماتی و تجاری خارج شوند و در حوزه صادرات و واردات و نیز گردشگری دریایی فعالیت کنند.

دریای خزر از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.

بنادر نوشهر، ‌ترکمن، ‌امیرآباد، انزلی، فریدونکنار، بندرگز و آستارا جزو بنادر مهم ایران هستند که در حاشیه دریای خزر قرار دارند.

با توجه به رشد گردشگری در دنیا، کشور ایران 5800 کیلومتر نوار ساحلی دارد که سهم اندکی از درآمدهای گردشگری دریایی جهان و خاورمیانه دارد و در مواردی نتوانسته گردشگران داخلی را هم پاسخگو باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با ایرنا سرمایه‌گذاری حدود 78 میلیون یورویی توسط بخش خصوصی در بندر نوشهر را گامی موثر در حوزه رونق گردشگری دریایی در خزر دانست و ادامه داد:‌ سرمایه‌گذار این طرح قصد دارد در حوزه صادرات و مسافرتی از کشتی باری و مسافری تندرو در آب‌های دریای خزر استفاده کند.

 مهم ترین مشکل بندر نوشهر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یکی از مشکلات اساسی بندر نوشهر را دسترسی به پس‌کرانه ها دانست. راستاد با اشاره به دسترسی مناسب بندر نوشهر به دریا افزود:‌ چنین موقعیتی زمینه را برای پذیرش کشتی های تجاری فراهم کرده و نیز تردد شهروندان در بندر نوشهر را آسان کرده است.

 ظرفیت خالی بندر نوشهر

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری بندر نوشهر را حدود چهارمیلیون تن در سال ذکر کرد و گفت :‌ امروز حدود 500 هزار تن در سال از ظرفیت بندر استفاده می‌شود.

راستاد افزود:‌ سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه زیرساخت‌های اقداماتی مانند ساخت اسکله، محوطه‌های پشتیبانی، انبارهای سرپوشیده و روباز ، لایروبی دهانه و حوضچه بندر انجام داده است.

 علت تاخیر در ایجاد دسترسی به بندر نوشهر

وی یکی از دلایل تاخیر درایجاد راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر را انتخاب درست گزینه صحیح در این منطقه دانست و گفت :‌ تلاش می‌شود به‌زودی با همکاری مسئولان محلی این مسیر ایجاد شود تا شاهد آمدوشد آسان خودروهای حمل‌ونقل کالا و در پی آن کاهش معضل ترافیک در این شهرستان گردشگرپذیر باشیم .

منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر جزو قدیمی‌ترین بنادر مازندران به علت نزدیکی به پایتخت، دسترسی آسان به بازارهای مصرفی آسیای میانه و اروپای شرقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.