| کد خبر: 149513 |

برای حل مسئله بنادر شمالی باید سراغ کالاهای جدید و ترانزیت خارجی برویم

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: برای حل مسئله بنادر شمالی باید سراغ کالاهای جدید و ترانزیت خارجی برویم.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: برای حل مسئله بنادر شمالی باید سراغ کالاهای جدید و ترانزیت خارجی برویم.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، حسین چراغی با اعلام این‌که طرح جدید اقتصادی سرمایه‌گذاری «مارینا» در هفته آینده تعیین‌تکلیف می‌شود تاکیدکرد: سرمایه‌گذار قبلی از پروژه کنار رفت و دلیل آن هم تفاوت عوارض در بندر انزلی و منطقه آزاد بود.

او افزود: در حالی که در منطقه انزلی این عوارض 8 درصد است در منطقه آزاد باید 3 درصد عوارض پرداخت کنند که تفاوت چشمگیری است.

مدیرکل اداره بنادرو دریانوردی استان گیلان درباره تاثیر «مارینا» بر اشتغال منطقه نیز توضیح داد: «مارینا» در بندر انزلی هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: در حال حاضر سالانه 10 میلیون گردشگر وارد گیلان می‌شود که درصد ناچیزی از آن‌ها وارد بخش دریایی می‌شوند و این پروژه می‌تواند حجم گردشگران دریایی را افزایش دهد و در نتیجه مشاغل غیرمستقیم در زمینه گردشگری دریایی را فعال کند.

چراغی با بیان اینکه روند تخلیه و بارگیری در بنادر شمالی کاهشی بوده است تصریح کرد: شرایط تجارت در نوار شمالی در سال‌های گذشته رو به کاهش بوده است. متاسفانه این روند کاهشی همچنان ادامه داد و ریشه آن هم به اتفاقاتی برمی‌گردد که در سطح بین‌المللی در خزر رخ می‌دهد.

او درباره دلایل این امر نیز توضیح داد: تغییر الگوهای تجاری کشورهای خزر، ایجاد و ظهور مسیرهای جدید حمل‌ونقل، کریدورهای جدید حمل‌ونقل در کشورهای حاشیه خزر و این‌که به‌طور کلی برخی از کشورهای حاشیه خزر در زمینه برخی کالاها تولیدکننده شده‌اند موجب شده صادرات از ایران به این کشورها دستخوش تغییرات منفی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به توقف واردات آهن‌آلات و فلزات از بنادر شمالی تاکید کرد: برای مثال در کشور خودمان در زمینه آهن‌آلات و فلزات افزایش چشمگیری در تولید داشته‌ایم. در شش ماهه نخست سال 96 حدود 5 میلیون تن فلزات صادر کرده‌ایم و به‌عبارت دیگر از واردکننده تبدیل به صادرکننده شده‌ایم.

او افزود: این امر تاثیر خود را روی واردات آهن‌آلات به‌ویژه در بندر انزلی گذاشته و باعث شده حجم تخلیه و بارگیری کاهش داشته باشد.

چراغی گفت: برای حل این موضوع و فعال کردن ظرفیت‌های داخلی که در بنادر وجود دارد باید به سراغ کالاهای جدید و روش‌های حمل‌ونقل دریایی جدید مثل صادرات و ترانزیت خارجی رفت که حتما باید زیرساخت‌هایش تامین شود.

حسین چراغی

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    انشااله دولت جدید استین بالا بزند راه اهن قزوین رشت انزلی را راه اندازی کنند مطمئنا تاثیر زیادی در رشد بندر دارد