| کد خبر: 148731 |

کتاب زنجیره تأمین و جنگ

کتاب زنجیره تأمین و جنگ با هدف تشریح نقش سازمان بنادر و دریانوردی کشور در ۸ سال جنگ تحمیلی از سوی مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی این سازمان به انتشار رسید.

تین نیوز

کتاب زنجیره تأمین و جنگ با هدف تشریح نقش سازمان بنادر و دریانوردی کشور در ۸ سال جنگ تحمیلی از سوی مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی این سازمان به انتشار رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی کتاب زنجیره تأمین و جنگ که در مراسم گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس در سازمان بنادر و دریانوردی کشور رونمایی شد با هدف تشریح نقش این سازمان در دوران جنگ تحمیلی از سوی مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان مذکور در تابستان سال ۹۶ تیهه و به انتشار رسید.

این کتاب که در سه فصل گردآوری شده است به موضوعاتی نظیر زنجیره تأمین، بنادر و جنگ، نقش بنادر در کشور در جنگ تحمیلی و برنامه‌ریزی اقتضایی و درس‌‌آموزه‌های جنگ تحمیلی پرداخته و همچنین تعدادی از اسناد سازمان و اطلاعیه‌های دریایی مربوطه به آن دوره را نیز دربرگرفته است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:

سازمان بنادر و دریانوردی دارای وظایف مشخصی از جمله اداره امور بندری و دریایی بازرگانی، حمل و نقل و تخلیه و بارگیری کالا، نظارت کامل بر امور کشتیرانی ساحلی و بازرگانی و تأمین ایمنی عبور و مرور کشتی‌ها و ... است. پرسش اصلی در این پژوهش این است که سازمان در شرایط خاص جنگی، چگونه به وظایف خود عمل کرده و در انجام مأموریت‌ها چقدر موفق بوده است.

طبیعی است گه جنگ، شرایط عادی را به هم می‌زند و طبیعی‌تر آن که در وضعیت آشفته جنگ، نمی‌توان وظایف را با اتکا به روش‌های دوران آرامش انجام داد. سیل، زلزله، جنگ، رانش زمین و وضعیت‌های دیگری از این دست، که حوادث دور از انتظار نامیده می‌شوند، پیامدهای زیان‌باری دارند. انسان‌ها در سراسر تاریخ کوشیده‌اند تا روش‌هایی را کشف کنند و بدان طریق نه تنها آسیب های ناشی از این حوادث را کاهش دهند، بلکه امور جاری و روزانه خود را نیز مدیریت کنند.

گفتنی است در فصل اول این کتاب تاریخ بنادر یعنی روند تحولات تاریخی بنادر جهان و ایران بررسی می‌شود، هدف این بخش دستیابی به دانشی معرفت‌بخش و تحلیلی از تاریخ جنگ و بنادر است که درباره زنجیره تأمین و اختلال در آن به سبب آشفتگی‌های ناشی از جنگ و نقش سازمان در کاهش یا حذف این به هم ریختگی‌ها بحث خواهد شد.

طی مطالعات انجام شده در این کتاب روشن می‌شود که همه بنادر بزرگ و کوچک از قرون وسطی تا پیش از سال ۱۹۵۰میلادی در اروپا، آفریقا، ژاپن و چین در وهله اول با هدف استفاده نظامی تأسیس شده و در نتیجه ساختار نظامی داشته‌اند و در وهله دوم به پشتوانه داشتن ساختار نظامی، فعالیت‌های تجاری نیز انجام می‌داده‌اند. همچنین جایگاه اقتصادی بنادر در تجارت کشور و تأثیر جنگ بر آن بررسی می‌شود.

در فصل دوم این نوشتار زنجیره تأمین و لجستیک دریایی که جزء وظایف ذاتی سازمان است با تأکید بر وضعیت و شرایط جنگی بررسی و تحلیل می‌شود، طی این فصل نخست تاریخ تأسیس و استقرار بندر خرمشهر، روند اتفاقات خرمشهر از ۳۰ شهریور تا ۴ آبان و سپس رویدادهای آبادان و فرایند شکست محاصره آبادان، و نقش و موقعیت سایر بنادر در جنگ تحمیلی بررسی و تحلیل شده است.

فصل سوم نیز در نهایت بر رهیافت‌ها و درس‌‌آموزه‌ها از منظر نظری و عملی متمرکز شده است. مراد از این فصل استخراج آموزه‌هایی است که می‌تواند در شرایط بحران استفاده شود.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.