| کد خبر: 146335 |

بندر امام در انتظار تبدیل به بنادر نسل سوم

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: در یکسال گذشته، توسعه زیر ساخت ها و فراهم کردن امکانات لازم جهت ارایه خدمات لجستیک بندری در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، مهمترین برنامه اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان بوده است.

تین نیوز
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: در یکسال گذشته، توسعه زیر ساخت ها و فراهم کردن امکانات لازم جهت ارایه خدمات لجستیک بندری در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، مهمترین برنامه اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان بوده است.
سعدا...عبداللهی در گفتگو با مانا با اعلام این موضوع که استقرار بنادر نسل سوم به ویژه در بندر امام خمینی(ره) مد نظر ما است، اظهار داشت: در همین راستا اهداف و برنامه های تعیین شده در جذب سرمایه گذاری، افزایش سطح اشتغال و ارتقاء سطح کیفی خدمات بندری و دریایی با بهره گیری از توان تخصصی داخلی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
وی در تشریح اقدامات صورت گرفته از سال گذشته تا سال جاری در بنادر استان خوزستان ادامه داد: در این مدت برای بهره گیری از توان داخلی سفارش ساخت قایق تندرو رعد 110 به صنایع داخلی ارائه شد که از سوم خرداد سال جاری این شناورها تحویل و مشغول به فعالیت شدند. همچنین تعمیرات اساسی موتوری و زیر آبی شناورهای خدماتی و لایروبی مطابق با برنامه های ادواری صورت گرفت.
عبداللهی در زمینه نوسازی ناوگان و تجهیزات بندری در بنادر خوزستان اظهار داشت: طی یکسال اخیر توانستیم پروژه بهینه سازی و بازسازی سیستم برق و کنترل گنتری کرین های 40 تنی کانتینری را انجام داده و ضمن بازسازی چهار دستگاه برج تخلیه غلات ظرفیت آنها را به میزان 100 درصد و تا ظرفیت اسمی دستگاه افزایش دهیم.
خرید سه دستگاه برج تخلیه غلات ( ویگان ) درقالب قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی و نصب و راه اندازی آنها از دیگر مواردی بود که مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی خوزستان بدان اشاره کرد.
این مقام مسئول در رابطه با جذب سرمایه گذاری و توسعه ظرفیت انبارش و ارایه خدمات لجستیک در مجموعه تحت امرش خاطر نشان کرد: انجام موفقیت آمیز مزایده بهره برداری از بزرگترین ترمینال غلات کشور در بندر امام خمینی (ره) یکی از اقدامات مهمی بود که در این بندر انجام شد، به علاوه اینکه موفق شدیم از طریق پتروشیمی فجر خط یک انتقال برق به ظرفیت 20 مگاوات جهت تامین انرژی مورد نیاز پروژه های سرمایه گذاری احداث کنیم.
وی با اشاره به زون نفتی بندر امام خمینی(ره) از احداث تاسیسات زیر بنایی این محل خبر داد و افزود: در این زون که در راضی پشتیبانی منطقه ویژه قرار دارد تاسیساتی شامل معابر، شبکه زه کشی و تاسیسات آب و برق و اینترنت) جهت خدمات رسانی به پروژه های سرمایه گذاری احداث شد.
عبداللهی در ادامه اظهاراتش در ارتباط با اقدامات صورت گرفته در بخش ریلی گفت: بازسازی شبکه ریل داخلی در جهت افزایش ظرفیت، ارتقاء سطح ایمنی عملیات حمل ریلی و افزایش سهم حمل و نقل ریلی از مبداء بندر امام خمینی(ره) نیز انجام گرفت.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه شرح اقدامات توسعه ای صورت گرفته در بنادر استان خوزستان به بهره برداری از فاز اول بزرگترین کارخانه روغن کشی منطقه پرداخت و افزود: این کارخانه با ظرفیت روزانه دو هزار تن مشغول به فعالیت شده است که گام بلندی در جهت خودکفایی کشور از ورود روغن خام خوراکی است.
بهره برداری از فاز اول ترمینال تمام مکانیزه غلات از دیگر پروژه هایی بود که عبداللهی به آن پرداخت و درباره آن خاطر نشان کرد: این فاز زمینه ساز افزایش ظرفیت تخلیه غلات به میزان 28 هزار تن در روز به ظرفیت موجود بندر شده است.
این مدیر بندری با اعلام این مطلب که در دوره فعالیت دولت یازدهم و بطور مشخص یکسال گذشته، توسعه زیر ساخت ها و فراهم کردن امکانات لازم جهت ارایه خدمات لجستیک بندری در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، مهمترین برنامه اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان بوده است در ادامه اعلام دستاوردهای اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان به بهره برداری از 17 باب انبار چند منظوره استاندارد به مساحت 170 هزارمتر مربع جهت نگهداری انواع کالا اشاره کرد و ادامه داد: این انبارها موجب ایجاد ظرفیت انبارش بیش از چهار میلیون تن کالا درسال در قالب هفت پروژه سرمایه گذاری شده اند.
عبداللهی توسعه دولت الکترونیک و زیرساخت های فناوری اطلاعات را از پروژه های مهم بنادر خوزستان اعلام داشت و درباره آن گفت: در این مدت توانستیم با همکاری شرکت مخابرات و همراه اول تامین کامل پوشش تلفن همراه را در کانال خور موسی را انجام داده و مجتمع بندری را به دیتای 3G و 4G همراه اول مجهز کنیم.
اتمام بستر جامع ارتباط زیر ساخت فیبرنوری در اداره کل بنادر خوزستان به طول 13 کیلومتر از دیگر پروژه های الکترونیک اجرا شده در این بنادر بود که عبداللهی به آن اشاره کرد و افزود: نصب و راه اندازی سیستم اکسس کنترل بندر، طراحی و اجرایی کردن سامانه نرم افزاری صدور مجوز های منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) از دیگر پروژه های است که موفق به اجرای آن شدیم.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه اظهاراتش به برخی از برنامه هایی پرداخت که علیرغم تلاش صورت گرفته هنوز عملیاتی نشده اند.
وی در این رابطه گفت: مواردی چون مزایده واگذاری اپراتوری ترمینال کانتینری به بخش خصوصی، اخذ مجوز زیست محیطی اراضی ٦٠٠ هکتاری لجستیک بندری، اخذ انشعاب گاز به منظور انتقال خطوط لوله گاز به اراضی پشتیبانی منطقه ویژه بندر امام از آن جمله اند که امید است انشاءالله با رفع موانع موجود، اهداف و برنامه های مورد نظر در استقرار بنادر نسل سوم تحقق یابد.
عبداللهی در آخر با اشاره به راهبرد اقتصاد مقاومتی، توصیه های مقام معظم رهبری و اهداف دولت دوازدهم یکی از اهداف و چشم اندازهای متصور برای بنادر را ایجاد بسترهای لازم جهت دستیابی به اهداف ذکر شده دانست و در رابطه با برنامه های در دستور کار بنادر خوزستان در سال های آتی گفت: با تسریع در روند جذب سرمایه گذاری و حضور بخش خصوصی انتظار داریم برخی پروژه های بزرگ مانند، طرح تعمیرات اساسی اسکله های بندر با هدف افزایش ظرفیت پهلودهی شناورها در حوزه کانتینر، غلات و جنرال کارگو، نصب و بهره برداری از خط تولید شماره 2و3 کارخانه روغن کشی با ظرفیت 4000 تن، بازنگری در سیستم مدیریت یکپارچه، بازنگری در قراردادهای تیپ و اصلاحات لازم در آنها، تسهیل قوانین و مقررات حوزه فعالیت دریایی و بندری... به نتیجه مطلوب برسد. 
 
 

 

منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.