| کد خبر: 135744 |

مروری بر اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت:

پیشتازی 4 بندر کوچک ایران برای تجارت دریایی با قطر

رشد تخلیه و بارگیری کالای کانتینری در مجتمع بندری امام خمینی(ره)، شناسایی و معرفی اسکله‌های متروکه استان خوزستان، دستاوردهای ایران از اجلاس بین‌المللی کمیته ایمنی دریانوردی، آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن خرمشهر- شادگان- بندر امام از ماه آینده و هم چنین تغییر مدیر روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی مهم‌ترین بخش از خبرهای این حوزه را طی هفته ی گذشته به خود اختصاص داد.

تین نیوز

رشد تخلیه و بارگیری کالای کانتینری در مجتمع بندری امام خمینی(ره)، شناسایی و معرفی اسکله‌های متروکه استان خوزستان، دستاوردهای ایران از اجلاس بین‌المللی کمیته ایمنی دریانوردی، آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن خرمشهر- شادگان- بندر امام از ماه آینده و هم چنین تغییر مدیر روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی مهم‌ترین بخش از خبرهای این حوزه را طی هفته ی گذشته به خود اختصاص داد.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه بنادر در هفته ای که گذشت به شرح زیر است.

 

رشد 18 درصدی تخلیه انواع کالای غیر نفتی در بندر امیرآباد

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با اعلام این خبر گفت؛ از ابتدای سال جاری تاکنون میزان 366 هزار و 251 تن انواع کالای غیرنفتی در بندر امیرآباد تخلیه‌شده است.

 

در سه‌ماهه نخست امسال تخلیه انواع کالاهای غیرنفتی در بندر امیرآباد 18 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت .

 

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با اعلام این خبر گفت؛ از ابتدای سال جاری تاکنون میزان 366 هزار و 251 تن انواع کالای غیرنفتی در بندر امیرآباد تخلیه‌شده است.

 

علی خدمتگزار گفت: طی 3 ماهه نخست سال جاری، در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۵، تخلیه غلات در این بندر با افزایش مواجه بود، به‌طوری‌که جو با 92 درصد رشد از 86 هزار و 733 تن در سه‌ماهه نخست سال گذشته به 166 هزار و 562 تن در سال جاری و 98 هزار و 419 تن ذرت نیز با 17 درصد رشد در این بندر تخلیه گردید.

 

وی خاطرنشان کرد: تخلیه محصولات کشاورزی و دامی در این بندر در این مدت از 8 هزار و 958 تن با 159 درصد رشد به 23 هزار و 183 تن رسید

 

علی خدمتگزار بیان داشت: در سه‌ماهه نخست امسال 25 هزار و 995 تن روغن نباتی و حیوانی با 524 درصد رشد، 5 هزار و 836 تن سویا و هزار و پانصد و نه تن کاغذ و مقوا با رشد صددرصدی و همچنین 83 تن ماشین‌آلات با رشد 113 درصدی در بندر امیرآباد تخلیه شد.

 

امداد و نجات 7 خدمه موتور لنج باری از غرق شدن، در نزدیکی بندر عسلویه

محمد شکیبی نسب معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، در اینباره گفت: در پی اعلام اضطرار موتور لنج حادثه دیده که در مسیر دبی به بندر امام خمینی در حال تردد بود به مرکز جستجو و نجات دریایی عسلویه مبنی بر آبگرفتگی شدید و نیاز فوری به تخلیه آب، بلافاصله هماهنگی‌های لازم انجام و شناورهای ناجی 18 و یدکش ماهان به منطقه اعزام شدند.

 

شکیبی نسب افزود: با رسیدن ناجی 18 به موقعیت و تحویل پمپ تخلیه آب، به‌سرعت عملیات تخلیه آغاز شد، همچنین یدک‌کش ماهان نیز با قرار گرفتن در محل و به دلیل شدت آب‌گرفتگی پمپ تخلیه دوم را بکار گرفت اما متأسفانه پس از ساعاتی تلاش آب‌گرفتگی شناور غیرقابل‌مهار اعلام شد .

 

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد: پس از حصول اطمینان عوامل عملیاتی از عدم نجات شناور، ناجی 18 هر 7 خدمه موتور لنج حادثه‌دیده را تحویل و در اسکله پارس بندر عسلویه تحویل عوامل مربوطه داد.

 

خارج‌سازی شناور مغروقه در دهانه بندر بهمن

سید باقر موسوی در این رابطه اظهار داشت: شناور تنگسیر حدود 50 متر طول و 10 متر عرض دارد که حدود 30 سال قبل در آب های خلیج فارس و در محدوده شرقی جزیره قشم غرق شده بود .

 

وی ضمن اشاره به موقعیت خطرآفرین این مغروقه در زمینه عملیات ناوبری شناورهای تجاری و مسافری، افزود: این شناور در فاصله یک کیلومتری از دهانه حوضچه بندر بهمن و در عمق 18 متری دریا قرار دارد؛ به گونه ای که در این نقطه جریان آب و امواج بسیار شدید است.

 

موسوی با بیان اینکه طبق پیش بینی های صورت گرفته عملیات برشکاری زیر آبی، خارج سازی و انتقال این مغروقه حدود سه ماه به طول خواهد انجامید، افزود: طی چهل روز گذشته، سینه، انبار و پل فرماندهی کشتی برشکاری و از دریا خارج شده که عملیات حدود 60 درصد پیشرفت داشته است.

 

به گفته مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم، جریان شدید آب، ارتفاع موج، تاریکی دید در زیر آب و همچنین فعالیت در گرم ترین فصل سال شرایطی را ایجاد کرده که غواصان فقط سه ساعت از روز امکان انجام عملیات دارند.

 

وی اضافه کرد: با خارج سازی این شناور مغروقه و پاکسازی محدوده پیرامون آن، تردد در کانال ورودی بندر تجاری بهمن با ایمنی بیشتری صورت می گیرد.

 

رشد تخلیه و بارگیری کالای کانتینری در مجتمع بندری امام خمینی(ره)

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، با اشاره به رفع محدودیتهای جهانی علیه کشورمان و استقبال شرکتهای کشتیرانی بین المللی برای برقراری خط مستقیم کشتیرانی به بندرامام خمینی(ره) با هدف بهره گیری از موقعیت ویژه این بندر در شمال خلیج فارس از نتایج مثبت این تحولات در افزایش میزان تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری خبر داد.

 

گرایلو با اشاره به تخلیه و بارگیری 22 هزار و 766 TEU کانتینر طی دو ماهه اخیر، گفت: این تعداد کانتینر توسط 30 فروند کشتی جابجا گردیده و نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 28 درصدی برخوردار بوده است.

 

وی با اشاره به تلاش شبانه روزی نیروهای عملیاتی و بهره گیری از تمام توان تجهیزاتی پایانه کانتینری در بندر امام خمینی(ره) تصریح کرد: با تدابیر اتخاذ شده تحت نظرکارشناسان ناظر این اداره کل و با به کارگیری میانگین سه دستگاه جرثقیل استراتژیک گنتری کرین پیشرفته، این توفیق حاصل شده است.

 

معاون دریایی و بندری همچنین اتخاذ رویکرد صادرات محور و تلاش برایتحقق اقتصادی مقاومتی را از اهم سیاست های اقتصادی دولت برشمرده و افزود: در همین راستا 62 درصد از حجم مبادلات کانتینری طی بازه ی زمانی اخیر در مجتمع بندری امام خمینی(ره)، به محموله های صادراتی اختصاص داشت، که نشان از رونق صادرات در بخش محمولات کانتینری دارد .

 

۵ دستاورد ایران از اجلاس بین‌المللی کمیته ایمنی دریانوردی

نود و هشتمین کمیته ایمنی دریانوردی (MSC) ، از تاریخ 17 تا 26 خرداد ماه 1396 به موضوعاتی چون ارتقای امنیت دریانوردی و جلوگیری از دزدی دریایی، استانداردهای هدفمند برای ساخت کشتیها، ایمنی دریانوردی و تهیه دستورالعمل چگونگی اجرای زود هنگام الزامات سازمان بین المللی دریانوردی پرداخت.

 

در این اجلاس که کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران، دانشگاه دریانوردی آزاد اسلامی واحد خارگ و موسسه رده بندی ایرانیان به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند، با بررسی اسناد و ارائه پیشنهادها به صحن علنی این اجلاس و همچنین ارائه نظرات کارشناسی در کمیته های تخصصی فرعی توسط هیأت نمایندگی ایران همراه شد و پنج دستاوردهای زیر را برای ایران به همراه آورد :

 

1 - ‌ سند پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تهیه سر فصل‌ها، آموزش‌ها و آزمون‌های امنیت دریانوردی با تایید تمامی حاضرین در اجلاس به تصویب رسید و مسئولیت تدوین پیش نویس نمونه دوره های آموزشی جدید نیز به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد. واگذاری این مسوولیت در سطح بین المللی به جمهوری اسلامی ایران نشانگر تایید نقش موثر و توانمندی کارشناسان ایرانی در حوزه امنیت دریایی است.

 

2 -‌ باتوجه به مشارکت جدی و فنی هیات اعزامی در کارگروه مربوط به موضوعات تدوین استانداردهای هدفمند ساخت کشتی و ایمنی دریانوردی (GBS)‌ پیشنهاد نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به دولت یونان برای مشارکت و ارائه سند مشترک در اجلاس بعدی کمیته مورد موافقت دولت یونان و کمیته قرار گرفت.

 

3 - در صیانت از حق جمهوری اسلامی ایران به منظور استفاده از کشتی‌های غیر نظامی به همراه نیروی مسلح برای حمایت از کشتی های عبوری از مناطق پرخطر دزدی دریایی، سند پیشنهادی دولت هند با محتوای تدوین دستورالعمل اجرایی نظارتی بر این گونه کشتی‌ها که می توانست منجر به مشکلات عملیاتی و امنیتی برای اقدامات موثر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تامین امنیت دریانوردی و جلوگیری از دزدی دریایی شود، با مخالفت جدی هیات جمهوری اسلامی ایران و ارائه توضیحات و توجیهات متقن فنی و عملیاتی تهیه شده با مشارکت ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، از دستور کار اجلاس خارج شد.

 

4 - هیات اعزامی با بیش از 24 مورد اعلام نظر کارشناسی در سالن اصلی اجلاس و مشارکت موثر در تمامی کار گروه های تخصصی فرعی یکی از فعالترین هیاتهای اجلاس بر شمرده شد.

 

5 - حضور نمایندگان دانشگاه آزاد دریانوردی خارگ در این اجلاس منجر به ورود مباحث علمی و آشنایی دانشگاه های دریانوردی کشور با نحوه سیاستگذاری های سازمان های بین المللی در بخش دریانوردی شود که اثرات این مشارکت در دانشگاه های کشور به زودی مشخص خواهد شد.

 

شناسایی و معرفی اسکله‌های متروکه استان خوزستان

در جریان برگزاری دومین نشست کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان خوزستان طی سال جاری، اقدامات لازم به منظور ساماندهی اسکله‌های فاقد مجوز بهره برداری در سطح سواحل استان خوزستان تصویب شد .

 

معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بیان داشت: در این نشست مقرر شد که فهرست اسکله‌های دارای مجوز از سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یگانه مرجع صادر کننده مجوز نهایی بهره برداری از اسکله ها و کارگاه های دریایی تهیه و به منظور تصویب در هیأت وزیران ارائه گردد .

 

رضازاده با تأکید بر لزوم اخذ مجوز نهایی بهره برداری از سازمان بنادر و دریانوردی به منظور فعالیت در ساخت و ساز اسکله ها و سواحل و بهره برداری از آنها، از تعیین مهلت شش ماهه برای دریافت و یا تمدید مجوز از سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس مصوبات متخذه در این کمیته خبر داده و افزود:

سازمانبنادرودریانوردیبهاستنادقانونبند ٢٢ ماده ٣ آییننامهسازمان بنادر و دریانوردی، تنها مرجع اعلام موافقت اولیه بااحداث طرح موردنظر، صدور مجوزتاسیس وساخت و مجوزبهره برداری از سازه ها، تاسیسات وتجهیزات دریایی به متقاضیان حقیقیو حقوقی می باشد و طی این نشست مقرر گردید مسئولان اجرایی، قضایی و دریابانی نیروی انتظامی در زمینه ی جلوگیری از فعالیت اسکله ها و کارگاه های فاقد مجوز همکاری لازم را با این مرجع قانونی به عمل آورند .

 

معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین با اشاره به کنترل و نظارت کامل بر اسکله های متروکه و بدون متولی درسطح استان خوزستان، بیانداشت: به منظور تسهیل کنترل و نظارت های لازم که توسط دریابانی نیروی انتظامی صورت می گیرد، لیستی از اسکله هایی که قابلیت بهره برداری از آنها وجود دارد، تدوین می گردد .

 

رضازاده با اشاره به تشکیل کارگروه کارشناسی با حضورنمایندگانی از دستگاه های ذیربط عضوکمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان خوزستان، اظهار داشت: در این نشست بر لزوم تعیین وضعیت اسکله ها و کارگاه های تعمیر و ساخت شناور در سواحل استان تأکید شد و بررسی آخرین وضعیت انها توسط کارگروه کارشناسی مذکور مصوب شد .

 

روزانه 1100 تن مواد غذایی از بنادر استان بوشهر به قطر صادر می‌شود

محمدمهدی بنچاری با بیان اینکه استان ساحلی بوشهر دارای بیشترین مرز دریایی با خلیج‌فارس است، گفت: استان بوشهر دارای بیش از 900 کیلومتر نوار ساحلی با آبراه بین‌المللی و استراتژیک خلیج‌فارس است که این مهم فرصت مهمی در توسعه مراوده تجاری با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فراهم کرده است.

 

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های بندری در اولویت برنامه‌های اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر قرار دارد، تصریح کرد: در این راستا اجرای طرح‌های مورد نیاز زیرساختی در بنادر 11 گانه استان بوشهر تدوین و اجرایی شده است.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از نزدیکی بنادر این استان با بنادر کشور قطر خبر داد و گفت: بنادر این استان به سبب موقعیت ویژه آن در ساحل خلیج‌فارس حدود 148 مایل دریایی با قطر فاصله دارند.

 

بنچاری با اشاره به اینکه بازرگانان استان بوشهر با کشور قطر دارای ارتباط تجاری دیرینه هستند، افزود: بنادر استان بوشهر توانایی و ظرفیت لازم برای صادرات مواد غذایی به قطر دارند که بنادر دیر، بوالخیر تنگستان و گناوه در امر تجارت دریایی به کشور قطر پیشتاز هستند.

 

وی با اشاره به صادرات روزانه بیش از یک‌هزار و 100 تن مواد غذایی به بنادر قطر تصریح کرد: با توجه به موقعیت ویژه بنادر استان بوشهر در مراوده تجاری با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، روزانه یک‌هزار و 100 تن مواد غذایی از این بنادر به قطر صادر می‌شود.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه از این بنادر روزانه میوه، تره‌بار و سبزیجات به قطر صادر می‌شود، افزود: روزانه از بندر دیر 350 تن، بندر بوالخیر تنگستان 750 تن ارسال می‌شود و از بندر گناوه نیز نخستین محموله به وزن 240 تن به بنادر قطر صادر شد.

 

بنچاری با اشاره به اینکه ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر استان بوشهر افزون بر 9 میلیون تن در سال است، تصریح کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر استان بوشهر 9 میلیون تن در سال است که این ظرفیت با تکمیل طرح‌های در حال اجرا افزایش می‌یابد.

 

پیشرفت 46 درصدی پایانه کانتینری بندر بوشهر در جزیره نگین

مسعود قاسمیان معاون فنی و نگهداری بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه محدوده 50 هکتاری بندر بوشهر با وجود افزایش 10 هکتار پاسخگوی توسعه این بندر نبود طرح توسعه آن در مجموعه جزیره نگین در قالب سه آیتم اصلی پایانه کانتینری، پایانه چندمنظوره و اسکله کالای فله و مایع در دستور کار قرار گرفت .

 

وی اضافه کرد: محدوده جزیره نگین 470 هکتار است که پروژه‌های پیش‌بینی شده در مساحتی حدود 200 هکتار اجرا می‌شود و مابقی نیز اراضی پشتیبانی هستند که مطابق با توسعه بنادر نسل سوم، صنایعی با کاربرد مختلف در آن قرار می‌گیرد و پسکرانه استان را تا شعاع قابل‌توجهی پوشش می‌دهد .

 

وی افزود: توسعه بندر بوشهر در مجتمع بندری نگین دارای فازها و اولویت‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ای است که نخستین گام آن اجرای طرح پایانه کانتینری به طول 300 متر و 15 هکتار اراضی پسکرانه است که البته خوشبختانه از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی صورت پذیرفته است .

 

قاسمیان یادآور شد: هم‌اکنون عملیات اجرایی این طرح در دست اجراست و پیشرفت فیزیکی آن 46 درصد است و حدود 71 درصد خرید مصالح ساختمانی و 61 درصد شمع کوبی آن نیز انجام شده است .

 

وی افزود: روند اجرای فاز اول پایانه کانتینری هم‌اکنون مطلوب و انتظار است تا آخر شهریور ماه امسال به پایان برسد .

 

قاسمیان با اشاره به اینکه برای اجرای سه پایانه بندر بوشهر (واقع در جزیره نگین) 6 هزار و 300 میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود که توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود، ادامه داد: گام دوم 300 متر اسکله دیگر و 15 هکتار اراضی پسکرانه ای است که مجموع پایانه کانتینری را کامل می‌کند.

 

مراسم معارفه امیرنقی اسماعیلی به‌عنوان مسئول جدید حوزه ارتباطات سازمان بنادر

محمد سعیدنژاد در مراسم معارفه امیرنقی اسماعیلی به‌عنوان مسئول جدید حوزه ارتباطات سازمان بنادر با بیان اینکه یکی از وظایف روابط عمومی‌ها برقراری ارتباط موثر و هدفمند با مردم، مشتریان و کارکنان آن سازمان است، مهندسی افکار عمومی را یکی از کارکردهای اصلی کارگزاران ارتباطات برشمرد و اظهار کرد: در دوره ای به سر می بریم که رفتارها باید دو سویه و مبتنی بر شناخت ذی‌نفعان و درک خواسته ها و مطالبات آنها از سازمان مربوطه باشد.

 

وی مشتری مداری را یکی از مشخصه های روابط عمومی فعال دانست و افزود: احصای نیازها و خواسته های مشتریان و ذی‌نفعان وظیفه ای است که با برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسب به نتیجه منجر می شود.

 

وی با تأکید بر اینکه تهیه اخبار، گزارش و کارهای روتین اطلاع رسانی باید به صورت جدی و با برنامه ریزی انجام گیرد، خاطرنشان کرد: برگزاری کنفرانس های خبری، ارتباط مؤثر با رسانه ها و برقراری نمایشگاه های تخصصی باید همواره مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

وی با بیان این‌که باید برای رسانه های صوتی و تصویری برنامه ویژه ای طراحی شود، توضیح داد: هنوز بخش زیادی از مردم اطلاعات و اخبار روزانه‌شان را از طریق رادیو وتلویزیون تأمین می کنند؛ بنابراین ارتباط با این رسانه ها باید در چارچوب ضوابط و برنامه ریزی مشخصی صورت پذیرد. خبرنگاران بازوی اصلی تولید و انتقال خبر و گزارش هستند، بنابراین هنر روابط عمومی این است که بتواند یک توازن جدی، فعال و فراگیر با همه این رسانه ها داشته باشد و همه آنها را به یک چشم بنگرد.

 

رئیس جدید روابط عمومی سازمان بنادر نیز با بیان اینکه اشراف کامل مدیر عامل سازمان بنادر، باعث دلگرمی و جدیت ما در انجام وظایف می شود، گفت: علی رغم همه اطلاع رسانی و تبلیغات انجام شده در حوزه حمل و نقل دریایی، هنوز جامعه ما با نقش اجتماعی و کارکرد اقتصادی بندر و دریا آشنا نیست.

 

امیر نقی اسماعیلی با اعلام اینکه در حال حاضر 115 شبکه رادیو - تلویزیونی در کشور فعال است؛ اما یک شبکه در ارتباط با دریا و بندر و صنعت دریانوردی نیست، خاطرنشان کرد: در دوره جدید روابط عمومی سازمان بنادر به دنبال ساختار سازی و ارتقای ظرفیت های ارتباطی و اطلاع رسانی هستیم.

 

وی با بیان «هرنفر یک روابط عمومی است»، از همه مدیران و کارشناسان خواست در حوزه خبر و اطلاع سازی کمک و همراه روابط عمومی باشند.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.