| کد خبر: 126868 |

◄ آیا باید منتظر تحول در توریسم دریایی باشیم؟

تین‌نیوز| آیا ورود کشتی کروز به ایران را می‌توان نشانی از تحول در مسافرت دریایی دانست؟

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مسافرت دریایی به رغم فراگیری در سراسر جهان، در ایران  بسیار مهجور است.

سفرهای دریایی به دلایل متعدد سابقه‌ای طولانی در تاریخ تمدن بشری دارند، اما دو قرن گذشته بود، که سفر دریایی به عنوان یک سفر تفریحی مورد توجه قرار گرفت و هر روز بر طرفداران آن افزوده شد. کشتی‌های تفریحی خیلی زود از راه رسیدند و برای این امر طراحی و ساخته شدند. همچنین ساخت این کشتی‌ها یکی از عرصه‌های قدرت‌نمایی تکنولوژیک و فنی به شمار رفت.

در ایران اما متاسفانه علی‌رغم وجود بیش از 5 هزار کیلومتر نوار ساحلی، هرگز توجهی به این امر نشده است. سفرهای دریایی در ایران در سطح تجاری یا جابه‌جایی مسافر محدود ماند و ظرفیت‌های اقتصادی این بخش چندان مورد توجه قرار نگرفت.

این در حالی است که فرهنگ تاریخی و اجتماعی ایران که سفر و تفریح را یکی از ارکان زیست اجتماعی به شمار می‌آورد در کنار وجود خلیج فارس در جنوب و دریای خزر در شمال، نشان از مثبت بودن این سیاست‌گذاری دارد.

به تازگی یک فروند کشتی کروز اقیانوس‌پیما مجهز به امکانات رفاهی و تفریحی، به‌منظور خدمات‌رسانی مطلوب به گردشگران و رونق بخشیدن به گردشگری تفریحی دریایی، برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وارد آب‌های جزیره کیش شد.

این کشتی که برای سفرهای تفریحی داخلی خریداری شده با ظرفیت 1600 صندلی و خدمات رفاهی و تفریحی وارد ناوگان دریایی کشور شده است. بر اساس گزارشات این کشتی برای سفرهای 4 تا 7 روز طراحی و به کار گرفته شده است.

ورود کشتی کروز «سانی» برای بسیاری از فعالان اقتصادی بخش دریایی کشور، می‌تواند نویدبخش توجه به این بخش بالقوه اقتصادی باشد. چنین امری در کنار تهیه زیرساخت‌های لازم، نیازمند فرهنگ‌سازی است. نکته‌ای به هیچ وجه نباید از آن غافل شد. چراکه گذراندن سفری تفریحی روی آب، برای ایرانیان علی‌رغم غریب‌نبودن اما چندان هم مانوس نیست.


استفاده از کشتی‌های کروز در صورت فراگیر شدن، می‌تواند دریچه‌ای نو در اقتصاد کشور باز کند که علاوه بر ظرفیت‌های داخلی، به افزایش صنعت توریسم نیز منتهی شود.

به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که ورود نخستین کشتی کروز به کشور پس از انقلاب اسلامی ایران، نشانی از تحول در اندیشه اقتصادی بخش دریایی باشد. تحولی که اگر مورد توجه و پرورش قرار بگیرد، به آسانی جای خود را هم در میان سرمایه‌گذران و هم در سبد خرید ایرانیان باز خواهد کرد. 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.