| کد خبر: 107853 |

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان عنوان کرد؛

◄ بندرانزلی به جایگاه اول بنادر شمال بازمی‌گردد

تین‌نیوز| مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: امیدواریم امسال بندر انزلی به رتبه اول بنادر شمال برگردد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، حسین چراغی در گفتگو با تین‌نیوز و در حاشیه دوازدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی، با اشاره آشنایی تاریخی ایرانیان با دریا گفت: به نظر می‌رسد کشور ما در حوزه دریایی علی‌رغم اینکه پتانسیل زیادی دارد، اما به لحاظ علمی و آکادمیک و مفاهیم اصلی حمل‌ونقل دریایی دچار نوعی عقب‌ماندگی هستیم.

او افزود: این عقب‌افتادگی در عملکرد و سهم ما از دریا و اقتصاد دریامحور مشخص است، چون به وضوح نشان می‌دهد که ما خوب عمل نکرده‌ایم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به همایش ICOPMAS، گفت: به همین دلیل برگزاری همایش‌هایی مانند ICOPMAS با یک مبنای علمی و به ویژه با حضور کشورهایی که حوزه دریا و بندر حرف برای گفتن دارند و صاحب سبک هستند قطعا تاثیر مثبتی خواهد داشت.

او ادامه داد: چنین همایش‌هایی این خلا علمی و دانش روز دریایی را برای ما پر خواهد. در نهایت اینکه قطعا می‌تواند در حوزه اقتصاد دریامحور کشور ما موثر باشد.

چراغی همچنین با اشاره به اینکه بنادر استان گیلان بالاترین میزان رشد را داشته است گفت: ما 40 درصد نسبت به سال گذشته رشد داریم و این رشد بر اثر برنامه‌ریزی بوده که ما هم به صورت نرم‌افزاری و هم به صورت سخت‌افزاری داشتیم.

او با اشاره به اینکه کارهای زیادی برای رسیدن به این رشد انجام شده است افزود: ما در خصوص قیمت تمام‌شده کالا از طریق بنادر گیلان بررسی‌های بسیار زیاد و کارشناسانه‌ای کردیم و قیمت هر تن کالا در بنادر گیلان را در مقایسه دیگر بنادر شمال رقابت‌پذیر کردیم. این حاصل همکاری و تلاش همه سازمان‌هایی بود که در این صنعت ذی‌نفع هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: ما برنامه‌های جدیدی نیز پیش‌رو داریم، پروژه‌های جدیدی مانند ایجاد مخازن خوراکی به عنوان یک بازار جدید در خزر که بتواند تنوع کالا در خزر را افزایش بدهد. همچنین مخازن غلات یکی از اهداف ما در افزایش بازار است. ضمن اینکه ما در حوزه صنایع پشتیبانی هم داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم . صنایعی مانند تعمیر  و ساخت کشتی که می‌تواند به عنوان یک صنعت تکمیل‌کننده موثر باشد وترافیک ما را افزایش بدهد.
 
چراغی با توجه به اینکه بندر انزلی 5 سال پیش رتبه اول را در میان بنادر شمال کشور دارا بوده است گفت: با این برنامه‌ها و طرح‌هایی که ما داریم، انتظار می‌رود قاعدتا همین آهنگ رشد را داشته باشیم و بتوانیم پس از 5 سال، امسال دوباره به رتبه بنادر شمال کشور برگردیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری دریایی از جمله کارهایی است که در دستور کار قرار دارد افزود: در حوزه گردشگری دریایی و سفرهای دریایی هم طرح بسیار خوبی را در نظر داریم. با توجه به تاکیدی که مقام عالی وزارت و مدیرعامل سازمان دارند ما این را در برنامه داریم که مجمتع گردشگری دریایی یا مارینا را ایجاد کنیم.

او با اشاره به اینکه این طرح در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار است گفت: امیدواریم با انتخاب یک شرکت و سرمایه‌دار متخصص در این حوزه این خلا و نگرانی را در حوزه صنعت دریایی کشور پر کنیم و اولین بندری باشیم که با ایجاد این مجتمع گردشگری مطالبات و انتظارات مقامات مسئول کشور را برطرف کند.
 
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.