|
کد خبر:
107601
|
◄ معرفی اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران در همایش ICOPMAS ۲۰۱۶
تیننیوز| کتاب اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران فردا در آیین افتتاح همایش بینالمللی سواحل، بنادر و سازههای دریایی ICOPMAS ۲۰۱۶ معرفی میشود.
به گزارش تیننیوز، اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران با هدف معرفی و شناسایی تمامی توانمندیهای دریایی ایران در طول تاریخ و همچنین آمایش تاریخی بنادر و جزایر ایران و معرفی سهم ایرانیان در تولید و توسعه دانش دریایی و فنون دریانوردی در دوازده فصل توسط سازمان بنادر و دریانوردی و دانشگاه تهران به انجام رسیده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان بنادر و دریانوردی، مهمترین ویژگیهای این اثر به شرح زیر است؛
· برای نخستین بار در ایران، مسائل مربوط به بنادر و دریانوردی در دو حوزه دریایی شمال و جنوب در یک اثر مستقل و با رویکردی ملی و فراگیر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.
· برای نخستین بار در این اثر بالغ بر ۶۰۰۰ سند و مدرک و شواهد تاریخی مرتبط با بنادر و دریانوردی از آرشیوهای معتبر داخلی و خارجی از جمله آرشیوهای روسیه و چین و بریتانیا و هلند و پرتغال مورد استفاده قرار گرفته و معرفی میشود.
· برای نخستین بار در ایران موضوع «بنادر و دریانوردی» در یک صد سال اخیر با بهرهگیری از اسناد آرشیوی داخلی و خارجی معرفی و دورهبندی و مهمترین ویژگیهای اجتماعی آن شناسایی شده و راهکارهایی برای توسعه آینده بنادر بر اساس نظریه «دالانهای طبیعی زاگرس» ارائه شده است.
· برای نخستین بار تحولات دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان در سه دایره «تحولات داخلی»، «تحولات منطقهای» و «تحولات جهانی» تحلیل و ارزیابی شده است.
· فنون دریایی بومی و دانش بومی دریانوردی در این تحقیق به طور کامل شناسایی و معرفی و زمینه لازم برای «ثبت جهانی میراث معنوی دریانوردی ایران» فراهم آمده است.
· مسأله «تداوم تاریخی حاکمیت ملی ایران بر جزایر خلیج فارس» بر اساس یک روند کرونولوژیک تاریخی مورد بررسی قرار گرفته و اسناد و مدارک تاریخی «تداوم حاکمیت ایران بر جزایر خلیج فارس» از آرشیوهای داخلی و خارجی معرفی و شناسایی شده و در این تحقیق به کار گرفته شده است.
· برای نخستین بار همزمان با بررسی روند تحولات تاریخی بنادر و جزایر ایرانی، آبادیها و شهرهای «پس کرانهای» و «جابهجایی مسیرها و ایستگاههای پسکرانهای» و تأثیر جابهجایی مسیرها بر رونق و یا افوق شهرهای پسکرانهای در این تحقیق در یک روند تاریخی چند هزار ساله مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.
· برای نخستین بار، بنادر و جزایر خلیج فارس در این تحقیق بر اساس «وحدت جغرافیایی و تاریخی» به پنج منطقه «خوزستان»، «بوشهر» «سواحل مروارید»، «سواحل باستانی هرموز» و «مکران» تقسیمبندی شده است.
· برای نخستین بار به ظهور و کارکرد بنادر دریای مازندران و تأثیر آن بر تحولات اقتصادی و اجتماعی کرانههای خزری و نیز پس کرانههای آن از شمالیترین نقطه تا شرقیترین بندر و راههای دریایی توجه شده است.
· برای نخستین بار موضوع کریدور شمال – جنوب و برنامه دولت ایران برای اتصال خلیج فارس به درایی مازندران و گشایش راه دریایی شمالی از طریق ولگا برای دسترسی به دریای بالتیک در برنامهای از حدود ۵۰۰ سال پیش مورد توجه قرار گرفته است.
· همه ویژگیهای مطالعه بین رشتهای در آن رعایت شده و کارگروه تحقیق بر اساس ویژگیهای بین رشتهای از استادان و متخصصان مربوطه از رشتههای تاریخ و باستانشناسی و مردمشناسی و آمار و جغرافیا و حمل و نقل و شهرسازی و هنر و زبان شناسی تشکیل شده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان بنادر و دریانوردی، مهمترین ویژگیهای این اثر به شرح زیر است؛
· برای نخستین بار در ایران، مسائل مربوط به بنادر و دریانوردی در دو حوزه دریایی شمال و جنوب در یک اثر مستقل و با رویکردی ملی و فراگیر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.
· برای نخستین بار در این اثر بالغ بر ۶۰۰۰ سند و مدرک و شواهد تاریخی مرتبط با بنادر و دریانوردی از آرشیوهای معتبر داخلی و خارجی از جمله آرشیوهای روسیه و چین و بریتانیا و هلند و پرتغال مورد استفاده قرار گرفته و معرفی میشود.
· برای نخستین بار در ایران موضوع «بنادر و دریانوردی» در یک صد سال اخیر با بهرهگیری از اسناد آرشیوی داخلی و خارجی معرفی و دورهبندی و مهمترین ویژگیهای اجتماعی آن شناسایی شده و راهکارهایی برای توسعه آینده بنادر بر اساس نظریه «دالانهای طبیعی زاگرس» ارائه شده است.
· برای نخستین بار تحولات دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان در سه دایره «تحولات داخلی»، «تحولات منطقهای» و «تحولات جهانی» تحلیل و ارزیابی شده است.
· فنون دریایی بومی و دانش بومی دریانوردی در این تحقیق به طور کامل شناسایی و معرفی و زمینه لازم برای «ثبت جهانی میراث معنوی دریانوردی ایران» فراهم آمده است.
· مسأله «تداوم تاریخی حاکمیت ملی ایران بر جزایر خلیج فارس» بر اساس یک روند کرونولوژیک تاریخی مورد بررسی قرار گرفته و اسناد و مدارک تاریخی «تداوم حاکمیت ایران بر جزایر خلیج فارس» از آرشیوهای داخلی و خارجی معرفی و شناسایی شده و در این تحقیق به کار گرفته شده است.
· برای نخستین بار همزمان با بررسی روند تحولات تاریخی بنادر و جزایر ایرانی، آبادیها و شهرهای «پس کرانهای» و «جابهجایی مسیرها و ایستگاههای پسکرانهای» و تأثیر جابهجایی مسیرها بر رونق و یا افوق شهرهای پسکرانهای در این تحقیق در یک روند تاریخی چند هزار ساله مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.
· برای نخستین بار، بنادر و جزایر خلیج فارس در این تحقیق بر اساس «وحدت جغرافیایی و تاریخی» به پنج منطقه «خوزستان»، «بوشهر» «سواحل مروارید»، «سواحل باستانی هرموز» و «مکران» تقسیمبندی شده است.
· برای نخستین بار به ظهور و کارکرد بنادر دریای مازندران و تأثیر آن بر تحولات اقتصادی و اجتماعی کرانههای خزری و نیز پس کرانههای آن از شمالیترین نقطه تا شرقیترین بندر و راههای دریایی توجه شده است.
· برای نخستین بار موضوع کریدور شمال – جنوب و برنامه دولت ایران برای اتصال خلیج فارس به درایی مازندران و گشایش راه دریایی شمالی از طریق ولگا برای دسترسی به دریای بالتیک در برنامهای از حدود ۵۰۰ سال پیش مورد توجه قرار گرفته است.
· همه ویژگیهای مطالعه بین رشتهای در آن رعایت شده و کارگروه تحقیق بر اساس ویژگیهای بین رشتهای از استادان و متخصصان مربوطه از رشتههای تاریخ و باستانشناسی و مردمشناسی و آمار و جغرافیا و حمل و نقل و شهرسازی و هنر و زبان شناسی تشکیل شده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.