| کد خبر: 107601 |

◄ معرفی اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران در همایش ICOPMAS ۲۰۱۶

تین‌نیوز| کتاب اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران فردا در آیین افتتاح همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی ICOPMAS ۲۰۱۶ معرفی می‌شود.
 
به گزارش تین‌نیوز، اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران با هدف معرفی و شناسایی تمامی توانمندی‌های دریایی ایران در طول تاریخ و همچنین آمایش تاریخی بنادر و جزایر ایران و معرفی سهم ایرانیان در تولید و توسعه دانش دریایی و فنون دریانوردی در دوازده فصل توسط سازمان بنادر و دریانوردی و دانشگاه تهران به انجام رسیده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بنادر و دریانوردی، مهمترین ویژگی‌‌های این اثر به شرح زیر است؛

·         برای نخستین بار در ایران، مسائل مربوط به بنادر و دریانوردی در دو حوزه دریایی شمال و جنوب در یک اثر مستقل و با رویکردی ملی و فراگیر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

·         برای نخستین بار در این اثر بالغ بر ۶۰۰۰ سند و مدرک و شواهد تاریخی مرتبط با بنادر و دریانوردی از آرشیوهای معتبر داخلی و خارجی از جمله آرشیوهای روسیه و چین و بریتانیا و هلند و پرتغال مورد استفاده قرار گرفته و معرفی می‌شود.

·         برای نخستین بار در ایران موضوع «بنادر و دریانوردی» در یک صد سال اخیر با بهره‌گیری از اسناد آرشیوی داخلی و خارجی معرفی و دوره‌بندی و مهم‌ترین ویژگی‌های اجتماعی آن شناسایی شده و راهکارهایی برای توسعه آینده بنادر بر اساس نظریه «دالان‌های طبیعی زاگرس» ارائه شده است.

·         برای نخستین بار تحولات دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان در سه دایره «تحولات داخلی»، «تحولات منطقه‌ای» و «تحولات جهانی» تحلیل و ارزیابی شده است.

·         فنون دریایی بومی و دانش بومی دریانوردی در این تحقیق به طور کامل شناسایی و معرفی و زمینه لازم برای «ثبت جهانی میراث معنوی دریانوردی ایران» فراهم آمده است.

·         مسأله «تداوم تاریخی حاکمیت ملی ایران بر جزایر خلیج فارس» بر اساس یک روند کرونولوژیک تاریخی مورد بررسی قرار گرفته و اسناد و مدارک تاریخی «تداوم حاکمیت ایران بر جزایر خلیج فارس» از آرشیوهای داخلی و خارجی معرفی و شناسایی شده و در این تحقیق به کار گرفته شده است.

·         برای نخستین بار هم‌زمان با بررسی روند تحولات تاریخی بنادر و جزایر ایرانی، آبادی‌ها و شهرهای «پس کرانه‌ای» و «جابه‌جایی مسیرها و ایستگاه‌های پس‌کرانه‌ای» و تأثیر جابه‌جایی مسیرها بر رونق و یا افوق شهرهای پس‌کرانه‌ای در این تحقیق در یک روند تاریخی چند هزار ساله مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

·         برای نخستین بار، بنادر و جزایر خلیج فارس در این تحقیق بر اساس «وحدت جغرافیایی و تاریخی» به پنج منطقه «خوزستان»، «بوشهر» «سواحل مروارید»، «سواحل باستانی هرموز» و «مکران» تقسیم‌بندی شده است.

·         برای نخستین بار به ظهور و کارکرد بنادر دریای مازندران و تأثیر آن بر تحولات اقتصادی و اجتماعی کرانه‌های خزری و نیز پس کرانه‌های آن از شمالی‌ترین نقطه تا شرقی‌ترین بندر و راه‌های دریایی توجه شده است.

·         برای نخستین بار موضوع کریدور شمال – جنوب و برنامه دولت ایران برای اتصال خلیج فارس به درایی مازندران و گشایش راه دریایی شمالی از طریق ولگا برای دسترسی به دریای بالتیک در برنامه‌ای از حدود ۵۰۰ سال پیش مورد توجه قرار گرفته است.

·         همه ویژگی‌های مطالعه بین رشته‌ای در آن رعایت شده و کارگروه تحقیق بر اساس ویژگی‌های بین رشته‌ای از استادان و متخصصان مربوطه از رشته‌های تاریخ و باستان‌شناسی و مردم‌شناسی و آمار و جغرافیا و حمل و نقل و شهرسازی و هنر و زبان شناسی تشکیل شده است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.