| کد خبر: 96218 |

آخرین خبرها از کریدور خلیج فارس به دریای سیاه

آذری‌ها کوتاه آمدند / پیش‌نویس زیر دست وزراء

تین‌نیوز| پس از چند روز مذاکره فشرده سرانجام کشورهای قرار گرفته در مسیر کریدور خلیج فارس به دریای سیاه به مرحله‌ امضای پیش‌نویس سند نهایی موافقت‌نامه دست یافتند و پیش‌بینی می‌شود این روند مثبت در آینده نیز ادامه پیدا کند.

محمدجواد عطرچیان – مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری – در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب تصریح کرد: خوشبختانه همان‌طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد با حضور نمایندگان تمام کشورهای حاضر در کریدور خلیج فارس به دریای سیاه طرف‌ها به متن سند نهایی پیش‌نویس موافقت‌نامه دست یافتند تا نهایی شدن کار در اختیار وزرای شش کشور قرار گیرد.

به گفته وی، در جریان جلسه اخیر که در کشور بلغارستان انجام شد نمایندگانی از طرف دولت‌های ایران، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و یونان حضور یافتند و درباره‌ی شرایط راه‌اندازی این کریدور مهم به تفاهم رسیدند.

مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری در پاسخ به این سوال که آیا خبر قهر آذری‌ها از این کریدور صحت دارد نیز اعلام کرد: هرچند در این زمینه مسائلی وجود داشت، اما سرانجام نماینده‌های کشور آذربایجان نیز در جلسات حاضر شدند تا کار موافقت‌نامه با حضور تمام کشورهای عضو به پایان برسد.

عطرچیان اضافه کرد: پس از این مرحله بحث امضای پیش‌نویس نهایی مطرح می‌شود که وزرای شش کشور باید آن را امضاء کنند. ایران در اینجا به عنوان امین موافقت‌نامه شناخته شده که پیگیری‌های لازم در این زمینه را انجام خواهد داد.

کریدور خلیج فارس به دریای سیاه که از حدود ۱۰ سال قبل مطرح شده بود پس از ماه‌ها گمانه‌زنی سرانجام با حضور تمام کشورها در شرایطی یک گام مهم در راستای تکمیل شدن برداشت که ترکیه به عنوان اصلی‌ترین رقیب این کریدور شرایط چندان مشخصی ندارد و از این‌رو گزینه‌های جایگزین آن با قدرت بیشتری شانس خود را امتحان می‌کند.

این کریدور جدید که از آب‌های جنوبی ایران آغاز می‌شود، پس از عبور از کشورهای آذربایجان و ارمنستان به خاک گرجستان می‌رسد و پس از آن از طریق دو بندر پوتی و باتومی به دریای سیاه وصل خواهد شد و سپس در کشور بلغارستان از طریق دو بندر بورگاس و وارنا به اروپای غربی می‌رسد.

دو کشور یونان و رومانی نیز اعلام آمادگی کردند تا در ادامه‌ی این مسیر حضور داشته و سهمی از جابه‌جایی کالا را در اختیار بگیرند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.