| کد خبر: 88682 |

نگاه اسپوتنیک به تجارت ایران در پسابرجام؛

مسیر سخت اروپا برای کسب بازار روسیه و چین

تین نیوز | تاجران اروپایی مشتاق ورود به بازار ایران پس از رفع تحریم‌های هسته‌ای هستند اما بر اساس گزارش برخی منابع رسانه‌ای به چالش کشیدن جایگاه روسیه و چین در بازار ایران به این راحتی‌ها نخواهد بود.
 
اسپوتنیک در مورد بازار ایران که در پی لغو تحریم‌های هسته‌ای به روی غربی‌ها گشوده شده، نوشت: این کیک خیلی بزرگ است اما همه یک برش از آن می‌خواهند. 

در میان کشورهایی که آماده سرمایه‌گذاری در ایران هستند، می‌توان به شرکت صنعتی زیمنس آلمان، شرکت نفت و گاز شل و خودروسازی پژو و رنو فرانسه و همچنین گروه ایرباس اشاره کرد. 

علاوه بر این، رسانه‌ها ماه گذشته میلادی جزییات سفر ماتئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا به همراه مدیران تجاری از بخش‌های انرژی، حمل‌ونقل و دفاع را تشریح کردند و از سفر فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا به همراه نمایندگان تجاری و هفت کمیسیونر اتحادیه اروپا که شامل کمیسیونرهای حمل‌ونقل، انرژی و صنعت می‌شد، خبر دادند. 

تمام این سفر‌ها بیانگر علاقه به شدت زیاد اروپا برای بازسازی روابط اقتصادی با ایران است. 
با این حال موانع زیادی وجود دارد که اروپا را در مقابل چین و روسیه که از تحریم‌های اعلام‌شده علیه ایران سود برده‌اند و حال در بازار ایران جایگاه خوبی دارند، در موضع ضعف قرار می‌دهد. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: تلاش ایران برای بازگشت به بازار با سد تحریم‌های غیرهسته‌ای روبه‌رو می‌شود و همین مساله می‌تواند به راحتی شامل شرکت‌های اروپایی هم شود. در میان این تحریم‌ها، تحریم فناوری موشکی و تسلیحات متعارف، نقض حقوق بشر، موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای به چشم می‌خورد. 

براساس راهنمای کاخ سفید هرکسی که در رابطه با این موارد با ایران ارتباط یا همکاری داشته باشد در خطر قطع شدن رابطه‌اش با سیستم مالی آمریکا قرار می‌گیرد. این امر شامل موسسات مالی خارجی می‌شود و آنها حساب مرتبط خود با بانک‌های آمریکا را از دست خواهند داد. بلومبرگ نیز در تحلیلی جداگانه متذکر شد که به دلایلی مشابه آنچه مطرح شد، بزرگ‌ترین بانک‌های اروپایی ترجیح می‌دهند بیرون از ایران بمانند و به دلیل ترس از تحریم‌های باقی مانده آمریکا، نمی‌خواهند به مراودات تجاری مربوط به ایران نزدیک شوند.

بنابراین مساله بودجه به کانون دیپلماسی مالی تبدیل شده است. همین مساله نیز مسیر وام‌دهندگان چین و کشورهای حوزه خلیج‌فارس را برای برداشتن یک برش از تجارت سرمایه‌گذاری شرکت‌های تامین بودجه در ایران هموار کرده است. روسیه و چین در حال حاضر جایگاه مناسبی در بازار ایران دارند.

چین کالاهایی را که ایران دیگر امکان دریافت‌شان از غرب را نداشته، تامین کرده است. رییس‌جمهور چین بدون اتلاف وقت ژانویه گذشته به ایران سفر کرد و ضمن امضای یک قرارداد همکاری جامع استراتژیک از امضای ۱۷ توافقنامه در بخش‌های انرژی، صنعتی و تجاری خبر داد. ایران برای طرح «یک کمربند، یک جاده» چین که بازار‌ها از چین تا آسیای مرکزی و خاورمیانه را به هم مرتبط خواهد کرد، اهمیت دارد. 

در مورد منافع روسیه در این کشور نیز باید گفت این منافع بر احیای فروش تسلیحات و صنعت هسته‌ای اهمیت دارد و البته مسکو دارای جایگاه مستحکم‌تری در ایران است. با توجه به چنین شرایطی، بازگشت تاجران اروپایی به ایران چندان آسان نخواهد بود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.