| کد خبر: 161400 |

با مصوبه مجلس صورت گرفت

◄ بالاترین سهم قیر رایگان در بودجه 97 برای وزارت راه‌وشهرسازی + آنالیز قیمت

پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین بخش منفک شده لایحه بودجه 97 یعنی توزیع قیر رایگان برای ساخت راه‌های روستایی را به بودجه امسال بازگرداند و نهایتاً در جلسه علنی امروز نمایندگان مردم در خانه ملت محل مصرف قیر رایگان در سال آینده را مشخص کردند.

تین نیوز

وزارت راه و شهرسازی برای سال اینده موفق به دریافت سهم 54 درصدی از قیر رایگان برای سه هدف روکش آسفالت ،آسفالت راه‌های روستایی و معابر محلات هدف بازآفرینی شهری شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز هیئت‌دولت در حالی لایحه بودجه سال آینده را ۱۹ آذرماه امسال به مجلس  ارائه کرد که یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار بودجه که به اختصاص قیر رایگان مربوط بود از آن حذف‌شده است.

بلافاصله بعد از اعلام این خبر کمیسیون عمران مجلس در گام نخست و بعد از آن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور که بخشی از وظایفش مربوط به آسفالت راه‌های روستایی است واکنش نشان دادند.

به شهادت آمارهای معاونت راه‌هایی روستایی وزارت راه و شهرسازی بخش قابل‌توجهی از پروژه‌های این بخش با استفاده از سهمیه قیر اجرایی می‌شد و در صورت لغو این سهمیه تکلیف راه‌های روستایی مشخص نبود.

اما ظاهرا پیگیری‌های مجلس  مهم‌ترین بخش منفک شده لایحه بودجه 97 یعنی توزیع قیر رایگان برای ساخت  راه‌های روستایی را به بودجه امسال بازگرداند و نهایتاً در جلسه علنی امروز نمایندگان مردم در خانه ملت محل مصرف قیر رایگان در سال آینده را مشخص کردند.

حسین میرشفیع،معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها قبل‌تر به خبرنگار تین‌نیوز گفته بود اگر بخواهیم حدود 1.5 میلیون جمعیت روستایی را از راه مناسب برخوردار کنیم؛ لازم است که حدود ۲۱ هزار کیلومتر دیگر راه آسفالت در حوزه راه‌های روستایی بگنجانیم و برای رسیدن به این هدف لازم است تغییراتی در بودجه از سوی مجلس اعمال شود.

او گفته بود: ممکن است پروژه‌های روستایی تحت تأثیر این تصمیم غلط قرار گیرد.

چرا مهم است؟

دریافت سهم 54 درصدی از قیر رایگان توسط وزارت راه و شهرسازی، گام بزرگی برای اجرای پروژه‌های عمرانی به ویژه پروژه‌های زیرساختی محسوب می‌شود. بخش بزرگی از هزینه‌های مربوط به پروژه‌های زیرساختی مربوط به هزینه قیر و آسفالت است و عموماً به دلیل کمبود بودجه و یا اعتبارات هزینه‌ای، پروژه‌های این‌چنینی به تعویق می‌افتد.

آنالیز قیمتی هزینه قیر و آسفالت در پروژه‌های عمرانی نشان می‌دهد که هر تن آسفالت (با ضخامت 5 سانتی متر) نیاز به 56 کیلوگرم قیر دارد. این در حالی است که یک تن آسفالت، مطابق با آنالیزهای قیمتی در روند مناقصات، تقریباً 8.6 متر مربع را می‌پوشاند. این محاسبات نشان می‌دهد که قیر رایگان تا چه حد برای وزارتخانه‌ای که به گفته مدیران آن در «خشکسالی بودجه‌ای» به سر می‌برد؛ کارساز خواهد بود.

مصوبه مجلس

طبق برآوردهایی که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ صورت گرفته بود وزارت نفت باید معادل ریالی دو میلیون تن قیر تا سقف ۱۵۰۰ میلیارد تومان را به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌کرد.

بخشی از این مبلغ به عملیات مالچ پاشی در وزارت کشاورزی و بخش عمده‌ای از آن به وزارت راه و شهرسازی برای روکش آسفالت و آسفالت راه‌های روستایی اختصاص پیدا می‌کرد.

سایت خبرگزاری خانه ملت امروز خبر داد که نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروزدر جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 97 با بند الحاقی 2 تبصره یک ماده‌واحده این لایحه با 163 رأی موافق، موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه 54 درصد از قیر رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی جهت روکش آسفالت و آسفالت راه‌های روستایی و معابر محلات هدف بازآفرینی شهری، 17 درصد در اختیار بنیاد مسکن جهت آسفالت معابر و به‌سازی روستاها و انجام طرح‌های مشارکتی با دهیاری‌ها، 13درصد در اختیار وزارت کشور جهت آسفالت معابر شهرهای با جمعیت زیر 50 هزار نفر و 3 درصد جهت نوسازی مدارس در اختیار وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) با اولویت تأدیه بدهی دستگاههای مذکور به شرکتهای تولید قیر اختصاص می‌یابد.

هم‌چنین شرکت ملی نفت ایران مکلف است تا پایان سال آینده نسبت به تحویل کامل مواد اولیه قیر(VB) به دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط اقدام کند. این دستگاه‌ها مکلفند با رعایت شاخص‌های مربوطه نسبت به ابلاغ سهم هر یک از استان‌ها حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون اقدام کنند.

چنانچه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بودجه‌ای برای راه‌های روستایی پیش‌بینی نکرد، قیر رایگان آن شهرستان در اختیار شهرداری‌های زیر 20 هزار نفر جمعیت و دهیاری‌های شهرستان قرار می‌گیرد تا در عمران معابر داخل روستا مصرف شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.