| کد خبر: 161172 |

عضو انجمن شرکت‌های راه‌سازی ایران:

◄ نگهداری راه از ساخت راه‌های جدید مهم‌تر است

عضو انجمن شرکت‌های راه‌سازی ایران گفت: برف‌روبی تنها یک بخش از کار راهدار است و نگهداری سازه‌های سنگین و آسفالت‌ امری مهم‌تر که در طول سال باید انجام شود.

تین نیوز

نگهداری راه‌ها و سازه‌های ایجادشده در راه‌ها، به‌مراتب از ساخت راه‌های جدید اهمیت بیشتری دارد.

محمدقاسم پورتقی، عضو انجمن شرکت‌های راه‌سازی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز، گفت: باید نگرش جدیدی در راهداری ایجاد شود که نگهداری راه در همه فصول از ساخت راه‌های جدید مهم‌تر باشد.

وی بابیان اینکه نگهداری راه‌ها و سازه‌های ایجادشده در راه‌ها، به‌مراتب از ساخت راه‌های جدید اهمیت بیشتری دارد، ادامه داد: اگر به‌موقع آسیب‌های کوچک جاده‌ها را ترمیم کنیم خسارات وارده به یک درصد و گاهی یک‌هزارم کاهش خواهد یافت اما متأسفانه در بخش نگهداری بسیار ضعیف عمل کردیم و فقط جاده ساختیم و به فکر حفظ سرمایه نبودیم.

اهمیت آموزش راهداران

این فعال حمل‌ونقلی با بیان اینکه راهداری یک علم و صنعت است و باید به‌روزرسانی شود به اهمیت آموزش راهداران اشاره کرد و گفت:اکنون کشور ما ازنظر زیرساخت‌های جاده‌ای در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و از لحاظ کمی در ساخت راه آمار خوبی داریم اما از لحاظ نگهداری راه خیر.

پورتقی بابیان اینکه اکنون بیش از 200 هزار کیلومتر جاده داریم که باید برای نگهداری از آن برنامه‌ریزی شود، گفت: راهدار باید آموزش ببیند تا در مواقع بارش‌های شدید و یا در طول سال برای بحران‌های آب و هوایی از بخش خصوصی استفاده نشود چراکه بخش خصوصی نمی‌تواند راهداری کند. این درحالی است که برف‌روبی تنها یک بخش از کار راهدار است و نگهداری سازه‌های سنگین و آسفالت‌ امر مهم‌تری است که در طول سال باید انجام شود.

عضو انجمن شرکت‌های راه‌سازی ایران بابیان اینکه از نظر امکانات راهداری زمستانی در وضع مناسبی به سر نمی‌بریم، ادامه داد: به‌محض شروع بارش برف باید برف‌روبی در دقایق اولیه انجام شود اما ازآنجایی‌که با کمبود ناوگان مواجه هستیم برف‌روبی در دقایق اول انجام نمی‌شود و در این میان راهدار هم به‌تنهایی نمی‌تواند این بحران را مدیریت کند.

وی با توضیح اینکه آسفالت سرمایه مملکت است و اگر در بهار درزگیری و لکه‌گیری نشود در زمستان از بین می‌رود، گفت: نگهداری آسفالت مثل نگهداری بچه است و  باید در تمام فصول مورد ارزیابی قرار گیرد.

این فعال حمل‌ونقلی به گرانی قیر و همزمانی حذف رایگان قیر از بودجه 96 اشاره کرد و گفت: قیرهای مختلف اکنون وارد کشور شده است تا با به کارگیری آنها عمر آسفالت بالا برود با این حال اگر به موضوع نگهداری توجه نشود باز هم اثر و نتیجه قابل قبولی نخواهد داشت. ضمن اینکه اگر در چرخه تولید به کیفیت قیر که مهم‌ترین ماده نگهدارنده آسفالت است توجه کنیم کیفیت آسفالت بالاتر می‌رود. باید دقت داشت که از نظر نحوه مخلوط قیر با آسفالت، پخت آسفالت و غیره شرایط چگونه است، باید بهترین روش را انتخاب کرد.

وی با تاکید بر این‌که سازه‌های جاده‌ای باید در تمام فصول سال مورد نگهداری قرار گیرند، گفت: افزایش عمر آسفالت با ارتقای راهداری و آموزش راهداران امکان پذیر است و راهداری به عنوان یک علم باید به روزرسانی شود و راهداران مورد آموزش قرارگیرند.

پورتقی همچنین به تشریح تاثیر کمبود ناوگان و ماشین آلات راهداری بر کیفیت کار راهداران اشاره کرد و گفت: در فرودگاه زوریخ شاهد بودم ظرف 12 دقیقه ماشین برف‌روب چندکاره تمام باند را تمیز کرد اما از آنجایی که ما این امکانات را نداریم نمی‌توانیم از بحران‌های برفی سربلند بیرون بیاییم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.