در راستای تکمیل کریدور شمال-جنوب انجام شد
◄ تکمیل یکی از سختترین پلهای راهآهن قزوین-رشت
اولین تیر دهانه وسط پل ۵۵ راهآهن قزوین- رشت اواخر هفته گذشته نصب شد تا شاهد روند تکمیل یکی از خاصترین پلهای کشور به دست مهندسان ایرانی باشیم.
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقلی کشور از پیشرفت در پروژه راهآهن قزوین -رشت با نصب اولین تیر دهانه وسط پل ۵۵ راهآهن قزوین- رشت خبر داد.
به گزارش خبرنگار تین نیوز بر اساس اعلام خبری که در کانال تلگرامی این شرکت منتشرشده است اولین تیر دهانه وسط پل ۵۵ راهآهن قزوین-رشت اواخر هفته گذشته نصب شد تا شاهد روند تکمیل یکی از خاصترین پلهای کشور به دست مهندسان ایرانی باشیم.
در همین راستا جبارعلی ذاکری اجرای این پل توسط مهندسان ایرانی را یکی از خاصترین روشهای نصب پل دانست و گفته است: با توجه به عبور این پل از روی آزادراه و جاده قدیم قزوین-رشت و وجود دو رشته تونل در طرفین مسیر بافاصله کم انجام کار را با چالشهای زیادی روبهرو است.
وی عملیات اجرایی پل کیلومتر ۵۵ را در سه فاز ذکر کرد و افزود: این پل به طول ۵۵۰ متر است که عملیات اجرایی فاز اول به طول ۱۱۵ متر و فاز دوم به طول ۲۰۵ متر به اتمام رسیده است و هماکنون فاز سوم به طول ۲۳۰ متر در حال اجرا است.
ذاکری افزود: وزن کل عرشه فلزی پل ۴ هزار و ۱۰۰ تن است و وزن بزرگترین تیر به طول ۱۰۰ متر، ۲۴۵ تن که بر روی آزادراه قزوین- رشت نصبشده است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بندرها و فرودگاهها خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این پل با دهانه ای به این ابعاد و وزن به صورت فلزی و روش درجا برای اولین بار در کشور در راهآهن قزوین- رشت صورت گرفته است.
وی پیشرفت فیزیکی کل راهآهن قزوین-رشت را ۹۷ درصد اعلام کرد و گفت: این خط ریلی به طول ۱۶۴ کیلومتر است که عملیات زیرسازی ۱۶۰ کیلومتر آن به اتمام رسیده است و ۱۵۰ کیلومتر آن نیز ریلگذاری شده است و با اتمام پل ۵۵ این خط ریلی به روزهای پایانی کار نزدیک می شود.
اجرای این پل با دهانه 100 متر از پروژههای شاخص کشور است که به دست توانای مهندسان ایرانی درحال نصب است.
پیشتر اعلامشده بود که اجرای پل کیلومتر 55 راهآهن قزوین-رشت نیازمند هدایت ترافیکی و همراهی مسافران دارد و احتمال انسداد چندروزه در آزادراه قزوین-رشت برای نصب این تیرها وجود دارد.
با اینحال تلاش مجموعه راهوشهرسازی این است که با ایجاد کمترین زمان انسداد در آزادراه قزوین-رشت قطعات این پل به وزن حدود 250 تن و طول 7 متری نصب شود که کار دشوار و حساسی است.
گفته میشود پروژه ریلی راهآهن قزوین به رشت تاکنون بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است و یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور است که اوایل سال 97 به بهرهبرداری می رسد.
در سال ۹۶، پنج طرح ریلی جزو طرحهای اقتصاد مقاومتی بودند.اولین پروژه ریلی مربوط به همدان بود که افتتاح شد و دومین پروژه مربوط کرمانشاه است که مقرر شده است تا هفته آینده افتتاح شود
در این میان راهآهن قزوین-آستارا یکی دیگر از پروژههای ریلی است که فراتر از اتصال چند استان و حتی شبکه سراسری محسوب میشود و با تکمیل کریدور شمال-جنوب، کشورهای همسایه را به همدیگر متصل میکند.
گفته میشود یکی از مهمترین آثار افتتاح راهآهن قزوین-رشت توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه و منطقه است. تکمیل این پروژه حتی از نظر سیاست بینالمللی نیز موجب تقویت کشور میشود و میتواند عاملی برای تحکیم روابط سیاسی بین ایران و کشورهای همسایه باشد.
در طول ماههای گذشته دو کشور ایران و آذربایجان برای اتصال منطقه آستارای ایران به آستارای آذربایجان توافقهایی را نهایی کردهاند تا بهوسیله آن با یک پل ریلی مشترک امکان جابهجایی قطارها میان دو طرف فراهم شود.
این تصمیم در حالی گرفتهشده که ایران هنوز یک حلقه گمشده در کریدور شمال به جنوب خود دارد و این موضوع منوط به اتصال راهآهن رشت تا آستارا خواهد بود که مشروط به تکمیل راه اهن قزوین- رشت است.
هماکنون اولویت اصلی کشور در حملونقل، توسعه خطوط ریلی است و بر همین اساس تکمیل کریدورهای ریلی مبنای برنامهریزی در این حوزه قرار دارد.
یکی از تعهدات دولت اجرای ۹۱۹ کیلومتر شبکه ریلی است که مهمترین پروژه آن راهآهن قزوین به رشت و آستارا و اتصال آن به آذربایجان است که برای ما اهمیت خاصی دارد.
تاکنون ۵۱۶ کیلومتر از مجموع ۹۱۹ کیلومتر مسیر ریلی تعهد دادهشده کشور ریلگذاری شده است و در همین راستا پروژه راهآهن قزوین به رشت قرار است تا اوایل سال جاری شاهد عبور قطار باشد.
کریدور شمال-جنوب خط ریلی جنوب ایران را به مرز آستارا، جمهوری آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان متصل می کند و نقش مهمی را در جابجایی کالا بین کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای CIS و اروپا دارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.