| کد خبر: 149529 |

در گفتگو با ابراهیم سلامی مطرح شد

◄ دومین شهر فرودگاهی ایران چگونه ساخته می‌شود؟

پیش‌بینی می‌شود شهر فرودگاهی اهواز چهار تا پنج سال آینده به بهره‌برداری برسد و استان خوزستان دومین استان دارای شهر فرودگاهی در کشور خواهد بود.

تین نیوز

اوایل مهرماه سال جاری بود که خبر راه‌اندازی دومین شهر فرودگاهی در اهواز رسانه‌ای شد. بر اساس گفته استاندار خوزستان، وزارت راه و شهرسازی مجوز احداث شهر فرودگاهی اهواز را پس از شش ماه پیگیری به‌تازگی صادر کرده است که دومین شهر فرودگاهی کشور پس از فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) با مساحتی حدود ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار در اهواز احداث می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از هفته‌نامه حمل‌ونقل، غلامرضا شریعتی در ادامه سخنان خود گفته: «چند روز گذشته، در روزنامه «ایران دیلی» از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذار به صورت «دی‌ال‌تی» برای ساخت فرودگاه اهواز دعوت شده است و چند شرکت سرمایه‌گذار بزرگ دنیا هم آمادگی خود را برای همکاری و ساخت فرودگاه اعلام کرده‌اند که پس از طی‌کردن مراحل فنی، اقتصادی و استعلام انجام‌شده در کمیسیون حقوقی دولت، یکی از این شرکت‌های بین‌المللی انتخاب می‌شود و کار احداث فرودگاه را آغاز می‌کند.»

پیش‌بینی می‌شود شهر فرودگاهی اهواز چهار تا پنج سال آینده به بهره‌برداری برسد و استان خوزستان دومین استان دارای شهر فرودگاهی در کشور خواهد بود.

 پس از اعلام این خبر، برخی از کارشناسان به این موضوع انتقاد کردند که همچنان در تأمین منابع اولین شهر فرودگاهی، یعنی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) مشکلات فراوانی وجود دارد و بهتر است تمام تلاش‌ها برای سروسامان‌گرفتن این شهر فرودگاهی صرف شود و از طرف دیگر لزومی به وجود دو شهر فرودگاهی در کشور نیست.

،غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه‌وشهرسازی در رابطه با  لزوم راه‌اندازی دومین شهر فرودگاهی در کشور می‌گوید: دو مسئله بسیار مهم برای کشور «لجستیک و ترانزیت» است و یکی از ابزارهای مهم رسیدن به این دو اصل اساسی و حائز اهمیت، ایجاد شهر فرودگاهی است. شهرهای فرودگاهی یا به تعبیری ایجاد قطب لجستیکی می‌تواند نقش تقویت‌کننده حمل‌ونقل از طریق روش‌های گوناگون حمل‌ونقل (جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی) قابل دسترس را داشته باشد که این امر تسهیل‌کننده واردات، صادرات، انبار کالا و ... خواهد بود و با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته، اهواز ظرفیت رسیدن به اقتصاد حمل‌ونقلی را دارد.

 سلامی می‌افزاید: با توجه به اینکه اهواز نزدیک مرزهای عراق است، می‌تواند از طریق شهر فرودگاهی و حمل‌ونقل چندوجهی (جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی) نیازهای صادراتی این کشور را مرتفع کند و از طرف دیگر شاهد اشتغال پایدار در اهواز خواهیم بود. یکی دیگر از مزیت‌های اهواز نزدیکی به آب‌های خلیج‌فارس است که می‌تواند در صادرات مؤثر عمل کند.

 بر اساس گفته‌های او، جانمایی فرودگاه بین‌المللی اهواز تغییر خواهد کرد و به جای دیگر منتقل خواهد شد. کارهای مقدماتی برای تدارک زمین انجام شده و فراخوان جذب سرمایه‌گذار آن آماده است و شرکت فرودگاه‌های کشور، مشاور اجرای طرح را گرفته تا فرودگاه به لحاظ قابلیت و توان در مقیاس بین‌المللی احداث شود.

مشروح گفت‌وگوی مشاور وزیر راه‌وشهرسازی با هفته‌نامه حمل‌ونقل را اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.