| کد خبر: 135499 |

تعیین منشأ ارز تخصیص یافته برای واردات کالا

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران با اشاره به کارکردهای راه اندازی پنجره واحد گمرک، از تعیین منشأ ارز تخصیص برای واردات کالا خبر داد.

تین نیوز

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران با اشاره به کارکردهای راه اندازی پنجره واحد گمرک، از تعیین منشأ ارز تخصیص برای واردات کالا خبر داد.

 

خانم فیروزه خیالی با اشاره به اینکه ارز مورد نیاز کالا های وارداتی و صادراتی نیازمند مدیریت است، اظهار کرد: هم اینک ثبت اطلاعات در پنجره واحد به صورت برخط انجام می گیرد و از سال گذشته طراحی نرم افزار با مشارکت با بانک مرکزی آغاز شده است.


وی اهمیت ثبت اطلاعات منشأ ارز را از دستاورد های این سامانه بیان کرد و افزود : پیش از این امکان مدیریت ارز برای ورود و خروج در خصوص کالا ها وجود نداشت و اسناد ارائه شده قابل رصد نبود. در این شرایط ارز برای واردات کالا تخصیص داده می شد؛ در حالی که کالایی وارد کشور نیست.


خیالی تصریح کرد : در حال حاضر تبادل اطلاعات به تامین منشأ ارز اختصاص دارد و پس از ورود کالا، به بانک مرکزی اعلام می شود و در زمان ترخیص اطلاعات در اختیار بانک های عامل قرار گرفته و تسویه تعهدات ارزی توسط بانک های عامل صورت می گیرد.


مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران اصل ترین هدف این فرایند را ناظر بر مدیریت ارز دانست و گفت: این ابزار در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد تا ابتدا تا انتهای فرایند را مورد نظارت قرار دهد.


خیالی ادامه داد: یکی از موارد مهم در این حوزه مبتنی بر پولشویی است و بانک مرکزی باید اطلاع یابد که ارز تخصیص یافته از کدام منبع تامین شده است. پنجره گمرک مستقیما به پنجره ی بانک مرکزی ارتباط داده می شود و ثبت فرم ها در بانک مرکزی در اختیار کاربر قرار می گیرد.


وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد خاطرنشان کرد : از ابتدا تبادل اطلاعات قبل از راه اندازی پنجره واحد به صورت اسناد کاغذی صورت می گرفت که دخل و تصرف بسیاری در آن ایجاد می شد اما تبادل الکترونیک اطلاعات در پرتو ارتباطات مستقیم بر قرار شده است که روی سامانه تجارت نیز اتفاق می افتد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.