| کد خبر: 133250 |

ایجاد مناطق آزاد تولید‌ انرژی در نقاط مرزی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از بررسی ایجاد مناطق آزاد تولید و تجارت انرژی در مناطق مرزی خبر داد.

تین نیوز

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از بررسی ایجاد مناطق آزاد تولید و تجارت انرژی در مناطق مرزی خبر داد.

 

هوشنگ فلاحتیان که در راس هیاتی کارشناسی در همایش بین‌المللی منشور انرژی در عشق‌آباد حضور داشت، اظهار کرد: ایران در سال‌های اخیر برنامه‌‌های مختلفی برای نیل به توسعه پایدار اجرا کرده است و در جدیدترین برنامه توسعه این کشور که به «برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» موسوم است، سیاست‌های کلی و برنامه‌های کلان در حوزه‌های مختلف توسعه اقتصادی و اجتماعی با رویکرد توسعه پایدار تبیین و دنبال می‌شود.

 

وی افزود: ایران حامی تلاش‌های بین‌المللی برای توسعه پایدار و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است و با پیوستن به توافق‌نامه پاریس، اقداماتی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تدوین و در سال گذشته به تصویب هیات وزیران رسانده است. فلاحتیان گفت: علاوه بر این در صورت رفع تحریم‌ها، حمایت مالی، انتقال فناوری و بهره‌گیری از حمایت‌های دو یا چندجانبه، ایران پتانسیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان 8 درصد اضافه را دارد.

 

وی گفت: وجود حدود 34 میلیون مشترک برق و 77 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی و برنامه‌ریزی برای احداث 25 هزار مگاوات نیروگاه جدید ظرف 5 سال آینده‌، دستیابی به فناوری‌های مورد نیاز و خودکفایی در ساخت انواع نیروگاه‌های گازی، سیکل ترکیبی، بخار، بادی و تجهیزات انتقال و توزیع برق، احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در 5 سال آینده توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، برنامه‌ریزی برای افزایش متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی به میزان سالانه یک درصد در 5 سال آینده‌، کاهش تلفات شبکه‌های توزیع برق به میزان 4 درصد در 4 سال گذشته، توسعه واحدهای تولید پراکنده با راندمان بالا، تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس F و H با راندمان 58 درصد به بالا و اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و بهبود بازده نیروگاه‌های حرارتی موجود برخی از مهم‌ترین اقدامات وزارت نیرو است.

 

فلاحتیان تصریح کرد: کارشناسان ایرانی در حال مطالعه و بررسی ایجاد مناطق آزاد تولید و تجارت انرژی در مناطق مرزی هستند و در این مناطق دارندگان گاز طبیعی و صاحبان تکنولوژی و سرمایه‌گذاران با مشارکت یکدیگر به تولید برق و صادرات آن به 2 طرف مرز و فراتر مبادرت خواهند کرد. وی گفت: امروزه انرژی به‌عنوان عامل کلیدی در بهبود وضعیت اجتماعی و افزایش سطح استاندارد زندگی محسوب می‌‌شود.

 

با این وجود توسعه اقتصادی و اجتماعی متضمن تامین مطمئن و پایدار انرژی است و به همین جهت، دسترسی به منابع انرژی پایدار از موضوعات بسیار مهم برای همه کشورها است. معاون وزیر نیرو ایران افزود: قطعا تامین مطمئن و پایدار انرژی مورد نیاز مصرف‌کنندگان با قیمت‌‌های مناسب و تضمین یک بازار مطمئن برای عرضه‌کنندگان، تنها با تعامل سازنده و همکاری متقابل بین بازیگران اصلی موجود در زنجیره انرژی یعنی تولیدکنندگان، ترانزیت‌کنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی فراهم خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: مسلما کمبود سرمایه برای توسعه صنایع مرتبط با انرژی در کشورهای عرضه‌کننده در درازمدت باعث کاهش توان تولیدی و صادراتی این کشورها خواهد شد و امنیت انرژی جهانی را به خطر خواهد انداخت. وی افزود: به نظر می‌رسد اقدامات و فعالیت‌های دبیرخانه منشور انرژی در راستای تامین انتظارات متقابل عرضه‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و ترانزیت‌کنندگان انرژی باعث می‌‌شود که همکاری لازم بین تمام کشورها در بخش انرژی گسترش یافته و دغدغه‌‌های ذکر شده کاهش یابد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.