| کد خبر: 133193 |

اتصال پایتخت گازی ایران به شبکه ریلی

تین نیوز

ریل‌سازی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای کشورهای در حال توسعه به شمار می‌آید که همواره مشکل تامین منابع مالی را داشته‌اند. در صورتی که دولت‌ها بتوانند مشکل تامین منابع مالی برای این دست از پروژه‌ها را برطرف کنند،

 

به گزارش روزنامه گسترش صنعت، مسیر توسعه در کشور تا حد قابل توجهی هموار و بسیاری از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد برطرف می‌شود. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی مهم‌ترین موضوعی که باید هرچه سریع‌تر در کشور بررسی شود اتصال پایتخت گازی ایران به شبکه ریلی سراسری است. معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه برای احداث و تکمیل پروژه‌های ریلی و زیرساختی نمی‌توان به بودجه دولتی اکتفا کرد، گفت: فاینانسر خارجی با شراکت یک شرکت ایرانی برای تامین مالی پروژه راه‌آهن شیراز- بوشهر اعلام آمادگی کرده است.

 

غلامرضا شافعی، معاون نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ضرورت احداث راه‌آهن شیراز – بوشهر به ایلنا گفت: اگر راه‌آهن شیراز به سمت بوشهر امتداد پیدا نکند، اقتصادی نیست. بندر بوشهر باید به شبکه ریلی سراسری متصل شود.

 

معاون نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در مصوبه ساخت راه‌آهن شیراز – بوشهر که در دولت قبل به تصویب رسیده بود، مشکلی وجود دارد مبنی بر اینکه طول مسیر کمتر محاسبه و درج شده است. طول مسیر راه‌آهن شیراز به بوشهر ۴۴۰ کیلومتر است که به اشتباه در مصوبه ۲۵۰ کیلومتر درج شده است. ابتدا باید این مشکل قانونی رفع شود. وی درباره تامین مالی این پروژه گفت: برای احداث راه‌آهن شیراز به گل‌گهر به تامین مالی ۱۲۵۰ میلیارد تومانی نیاز است همچنین برای ادامه مسیر تا بوشهر باید اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد تومانی تامین شود. معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ساخت راه‌آهن شیراز – گل‌گهر با بودجه دولتی ۲۰ سال زمان می‌برد، ادامه داد: بودجه دولتی برای ساخت این مسیر برای امسال حدود ۶۱ میلیارد تومان است که با این بودجه و این روند احداث پروژه ۲۰ سال به طول می‌انجامد. شافعی افزود: باید به فکر تامین منابع مالی از محل دیگری باشیم و پیشنهاد این است که این منابع از طریق فاینانس تامین شود و با فاینانسرهایی وارد مذاکره شده‌ایم.وی ادامه داد: طبق گزارش‌هایی که از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل داده شده، یک فاینانسر خارجی با شراکت یک شرکت ایرانی برای تامین مالی این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند. بنابراین علاوه بر استفاده از اعتبارات دولتی می‌توان از تامین مالی فاینانسرها هم برای این پروژه استفاده کرد.معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تاکید بر اینکه اختصاص اعتبار به پروژه‌های ریلی و راه‌آهن در اولویت دولت قرار دارد، گفت: به طور قطع برای اجرای پروژه راه‌آهن شیراز- بوشهر اسناد خزانه اسلامی را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌دهیم و معتقد هستیم که نیاز پروژه‌های زیرساختی ازجمله راه‌آهن بیشتر از چیزی است که در قالب بودجه دولتی در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد به همین دلیل توجه دولت به پروژه‌های ریلی جلب شده است.وی افزود: سالانه میزان بار قابل توجهی در بندر بوشهر تخلیه و بارگیری می‌شود و بخشی از این حجم بار می‌تواند از طریق ریل جابه‌جا شود. اگر ریل از شیراز به بوشهر اتصال پیدا نکند، این خط ابتر باقی می‌ماند.

 

احداث ۶۴۰ کیلومتر راه آهن

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با اتصال راه‌آهن شیراز به بوشهر سالانه ۳ میلیون تن بار از جاده به ریل منتقل می‌شود، به ایلنا گفت: با امتداد راه‌آهن از بوشهر به عسلویه، پایتخت گازی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود. خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به راه‌آهن شیراز–بوشهر-عسلویه اظهار کرد: راه‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه می‌تواند یکی از پروژه‌های مهم عمرانی و ترانزیتی کشور باشد.

 

وی افزود: این محور ادامه راه‌آهن سراسری شمال به جنوب کشور است که از تهران، اصفهان و شیراز عبور می‌کند. برای اینکه ادامه این خط آهن از شیراز به سمت بوشهر توجیه اقتصادی پیدا کند باید این خط به بندر بوشهر متصل شود؛ در این صورت راه‌آهن شیراز- بوشهر اقتصادی خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: درحال‌حاضر این راه‌آهن به شیراز رسیده و نباید این پروژه رها و این خط آهن تنها به شیراز محدود شود و برای اقتصادی شدن این پروژه باید تا بندر بوشهر امتداد داشته باشد.

 

خادمی با تاکید بر اینکه راه‌آهن شیراز- بوشهر می‌تواند ترانزیت کریدور شمال به جنوب را محقق کند، اظهار کرد: حدود ۴ تا ۵ میلیون تن بار در سال در بندر بوشهر ترخیص می‌شود و بندر بوشهر از بنادر مهم ترانزیتی کشورمان است. برای اینکه بتوانیم راه‌آهن شیراز را اقتصادی کنیم و بهره‌وری آن را افزایش دهیم این خط را باید به نزدیک‌ترین بندر متصل کنیم که نزدیک‌ترین بندر، بندر بوشهر است. وی با اشاره به مزیت‌های اتصال راه‌آهن شیراز- بوشهر گفت: با اتصال این خط به بندر بوشهر امکان انتقال سالانه ۳ میلیون تن بار از روی جاده به ریل به وجود می‌آید.

 

برآورد ما این است که در سال اول احداث این خط آهن با توجه به اینکه شبکه جاده‌ای این منطقه مطلوب نیست ۵۰ درصد حمل‌ونقل ترانزیت از جاده به ریل منتقل می‌شود. همچنین برآورد کرده‌ایم تا ۲۰ سال آینده دو برابر این حجم بار یعنی ۶ میلیون تن از طریق خط آهن ترانزیت می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول خط آهن شیراز- بوشهر اظهار کرد: طول خط آهن از شیراز به بوشهر حدود ۴۴۰ کیلیومتر است و طول راه‌آهن بوشهر به عسلویه ۲۰۰ کیلومتر است.

 

خادمی با اشاره به توجیه اقتصادی اتصال راه‌آهن بوشهر به عسلویه تاکید کرد: عسلویه مرکز پایتخت گازی کشور است و در عمل یک قطب اصلی پتروشیمی و گاز در کشورمان محسوب می‌شود و جزو منابع اقتصادی است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه تاکنون حمل‌ونقل کالا روی جاده متمرکز شده گفت: لازم است مراکز مهم اقتصادی به شبکه ریلی متصل شود و زمانی که خط آهن بوشهر به عسلویه می‌رسد امتداد این خط، اقتصادی و منطقی خواهد بود.

 

وی درباره سرعت قطار راه‌آهن بوشهر و عسلویه گفت: سرعت مسیرهای جدیدی که طراحی و ساخته می‌شود در بخش مسافری حداکثر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و در بخش باری هم ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. خادمی تاکید کرد: حتی اگر سرعت این مسیر در بخش باری ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت باشد هم قابل رقابت با حمل‌ونقل از روی جاده است. وی درباره پیشرفت فیزیکی راه‌آهن شیراز به بوشهر گفت: از ۴۴۰ کیلومتر راه‌آهن شیراز به بوشهر، زیرساخت احداث راه‌آهن ۱۹۰ کیلومتر آن شروع به کار شده است. منابع اعتباری آن در سال‌های گذشته ضعیف بود و به همین دلیل سرعت کار در این پروژه به کندی پیش‌رفته و به دنبال تقویت منابع از طریق جذب فاینانس برای ساخت این مسیر هستیم.

 

منبع: روزنامه گسترش صنعت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.