| کد خبر: 132271 |

افزایش ۲۰ درصدی سهم جابه جایی بار در شبکه ریلی

مدیر عامل شرکت راه آهن : طرف حساب خرید واگن بخش خصوصی است و قرادادهای خوبی در این باره منعقد شده است.

تین نیوز

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به تشریح برنامه های این شرکت برای افزایش سهم جابه جایی بار و مسافر اشاره کردو گفت: طرف حساب خرید واگن بخش خصوصی است و قرادادهای خوبی در این باره منعقد شده است.

 

به گزارش خانه ملت، سعید محمدزاده ا اشاره به برنامه های شرکت راه آهن در حوزه جابه جایی مسافر و بار، گفت: برنامه های راه آهن در حوزه این شرکت مبتنی بر توسعه ظرفیت شبکه، افزایش راندمان و کارایی بوده و برای این مهم یک مجموعه اقداماتی در حال انجام است.

 

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، ادامه داد: در خصوص سرعت ناوگان و افزایش آن و موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی برنامه های جامعی در دستور کار قرار دارد.

 

تلاش برای کاهش هزینه حمل و نقل ریلی

محمدزاده با بیان دولت خواهان افزایش رقابت ریل در میان سایر وسایل حمل و نقل از حیث به صرفه بودن آن است، افزود: برای این منظور راه آهن در طی سال 93 تا 95 سهم خود از تعرفه حمل و نقل ریلی از حدود 58 درصد به حدود 24 درصد رسانده تا هزینه حمل و نقل ریلی را کاهش بدهد طبیعیتا این فشارهای زیادی را به راه آهن وارد کرده است.

 

وی با اشاره به تلاش راه آهن در خصوص افزایش سهم حمل و نقل ریلی از جابه جایی مسافر و بار گفت: جابه جایی بار به وسیله شبکه ریلی از 32 میلیون تن در سال 92 به 40.3 میلیون تن در سال 95 رسیده که این نشان از موفق بودن سیاست ها در این حوزه دارد.

 

محمدزاده از اقدام مثبت دولت و مجلس در تقویت شبکه ریلی قدردانی کرد و گفت: دولت در برنامه ششم توسعه پیشنهاد محاسبه مالیات بر ارزش افزوده حمل و نقل ریلی با نرخ صفر را داد که نمایندگان نیز با مصوب کردن این پیشنهاد رقابت پذیری شبکه ریلی را بیشتر کردند.

 

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: توجه به شبکه حمل و نقل ریلی در برنامه ششم از جمله در اولویت قرار دادن حمل و نقل ریلی در بین سایر وسایل حمل و نقل، ایجاد وضعیت رقابتی برای آن و اینکه سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی باید مانند سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته باشد از جمله اقداماتی است که سهم ریل در جابه جایی مسافر و بار را افزایش خواهد داد.

محمدزاده با اشاره به ماده 12 قانون رفع موانع تولید، گفت: اگر سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت شود این صرفه جویی به سرمایه گذار برمی گردد که این نیز می تواند به تشویق حضور سرمایه گذار در حوزه توسعه شبکه ریلی منجر شود.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه شرکت راه آهن برای نوسازی شبکه ریلی چیست، تصریح کرد: خریدار واگن از سوی بخش خصوصی پیگیری می شود و ما به عنوان شرکت راه آهن صاحب واگن نیستیم.

 

محمدزاده با بیان اینکه برای خرید واگن بخش خصوصی به طور حتم به سمت بهترین پیشنهاد هدایت خواهد شد، افزود: فروشندگان خارجی به خریداران بخش خصوصی دائما پیشنهاد فروش اقساطی و دراز مدت می دهند که این پیشنهاد ارزشمندی است از طرفی فروشندگان داخلی جنس رفتارشان این است که فروش نقد انجام می دهند چون توان فروش اقساطی و بلند مدت ندارند.

 

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مکانیزمی از سوی شرکت راه آهن مبنی بر لیزینگ ریلی پیگیری می شود، گفت: با راه افتادن لیزینگ ریلی یک مجموعه ای که بتواند منابع مالی خوبی داشته و بتواند نسبت به خرید انبوه واگن از بخش خصوصی اقدام و در اختیار استفاده کننده قرار بدهد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

محمدزاده ادامه داد: در بحث لیزینگ ریلی مهم ترین مشکل مدل تامین مالی است که باید این موضوع نیز حل شود.

 

وی همچنین از تعامل شرکت تولیدکننده داخلی با تولید کننده روس برای تامین واگن مورد نیاز کشور خبر داد و گفت: با تامین مالی کامل کشور روسیه خرید واگن برای بخش خصوصی ایرانی در حال انجام است.

 

محمدزاده با اشاره به بحث خرید ریل، افزود: در خصوص ریل امکان تولید داخل وجود دارد اما موضوع مهم در این باره نیز بحث تامین مالی است.

 

وی ادامه داد: شرکت ذوب آهن یکی از شرکت های تولید کننده ریل در داخل کشور است و معاملاتی با این شرکت نیز انجام شده اما با توجه به اینکه امکان فروش اقساطی از سوی این شرکت نیست برخی محدودیت هایی پیش روی خرید ریل وجود دارد.

 

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد:در خصوص خرید ریل به دنبال مدلی هستیم تا بتوانیم خرید اقساطی را دنبال کنیم هر چند که از ذوب آهن خرید انجام شده است.

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.