| کد خبر: 132224 |

گام دیگر در هوشمندسازی گمرک

گمرک ایران اعلام کرد، با الکترونیکی شدن تمامی فرایندهای امور گمرکی، از این پس ثبت الکترونیک فرم عدلبندی در لحطه تنظیم اظهارنامه واردات الزامی است.

تین نیوز

 زمانی که کالای وارداتی یکنواخت نباشد یا به عبارتی بسته بندی کالا از نظر ظاهر و محتویات یکسان نباشند و یا اینکه کالا به صورت باز و قابل رؤیت وارد و به گمرک اظهار نشود، از فهرستی به عنوان لیست عدلبندی استفاده می شود.
این فهرست (Packing List) شامل اطلاعاتی چون تعداد بسته تعداد ارقام هربسته نوع بسته بندی اندازه کالا وزن خالص و ناخالص مشخصات سفارش و فاکتور و... است.


بر اساس اعلام روز چهارشنبه گمرک ایران، با توجه به اینکه واردکنندگان ملزم به ارائه فهرست عدلبندی هستند و این فهرست از اسناد مهم ارزیابی ها محسوب می شود، واردکنندگان باید در لحظه تنظیم اظهارنامه واردات فرم عدلبندی را به صورت الکترونیک ثبت کنند.


تنظیم عدلبندی در پنجره واحد تجارت فرامرزی به این صورت است که تمامی اظهار کنندگان باید این فرم را در بخش اسناد سامانه تکمیل کنند و دیگر مانند گذشته نمی توانند اسناد کاغذی را بارگذاری کنند.


بنابراین، زمانی که تنوع بسته بندی و یا اینکه محتویات بسته ها مغایر و یا مختلف باشند، ارائه لیست عدل بندی به گمرک ضروری است که با توجه به الکترونیک شدن این فرم ها، باید اطلاعاتی نظیر شماره کانتینر، کد تعرفه، تعداد واحد کالا، شماره بسته شناسا و وزن ناخالص واحد کالا در سامانه ثبت شود.


هنگام ثبت اطلاعات در اظهارنامه به انتخاب واحد کالا باید توجه کرد و نوع واحد کالا را متناسب با ماهیت کالای اظهاری و اطلاعات موجود در پکینگ لیست (Paking List)انتخاب کرد.


همچنین ، باید شماره بسته متناسب با شماره درج شده بر روی هر بسته وارد شود؛ اگر بسته ها فاقد شماره باشند شماره های پیش فرض برای بسته ها انتخاب می شود.


به همین ترتیب، هر ردیف از عدلبندی به تفکیک کانتینر، تعرفه و شناسه ارزش وارد می شود. حاصل ضرب فیلد « تعداد واحد کالا» در تعداد بسته های فیلد «شماره بسته» در هر ردیف از عدلبندی، نشان دهنده ی تعداد واحد کالای عدلبندی شده در همان ردیف است.


 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.