| کد خبر: 131816 |

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداری:

◄ سه راهکار برای پرداخت بدهی‌های راهداری

تین نیوز

صبح امروز معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری در مصاحبه‌ای با ایرنا از بدهی 24 هزار میلیارد ریالی سازمان راهداری خبر داد، که برای اطلاع از جزئیات این موضوع سراغ محمد تیموری مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رفتیم.

 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن اشاره به اهمیت نگهداری راه‌های کشور گفته بود: هم اکنون میزان بدهی این سازمان به پیمانکاران به ۲۴ هزار میلیارد ریال رسیده است و امیدواریم امسال بخشی از آن پرداخت شود.

 

داود کشاورزیان میزان بدهی سازمان راهداری  و حمل‌و‌نقل جاده‌ای به پیمانکاران را ۲۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود و گفته بود: در زمان آغاز بکار دولت تدبیر و امید، بدهی این سازمان به پیمانکاران ۶ تا ۷ هزار میلیارد ریال بود، اما در دو سال اخیر با توجه به انجام پروژه های بسیار ایمن سازی و راهداری در سطح راه های کشور، بدهی این سازمان افزایش یافته است، این سازمان سال گذشته با وجود تنگناهای اعتباری و محدودیت های مالی در بخش راهداری و نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی، اقدام های خوبی برای ارتقای ایمنی در راه های کشور انجام داد.

 

آقای تیموری با توجه به اینکه هرسال هزینه‌های نگهداری راه بیشتر و بودجه راهداری کم‌تر می‌شود، چه راهکاری برای پرداخت این بدهی‌ها وجود دارد؟

برای این موضوع سه راهکار اساسی وجود دارد؛ دولت در مورد این مسئله پیش‌بینی کرده است که بدهی سال‌های گذشته سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را با استفاده از اسناد خزانه و اواق مشارکت پرداخت کند، ما امیدوار هستیم که امسال حجمی از این بدهی‌ها را از این طریق پرداخت کنیم که مقداری از بار تجمعی سال قبل کم بشود.

 

اما بر اساس مصوبه شورای عالی اداری و مصوبه دیگری که مربوط به سال 82 است راهداری لاجرم به عنوان یک سازمان دولتی موظف است برای خود منابع درآمدی نیز تعریف کند تا تنها به بودجه دولتی تکیه نداشته باشد به عنوان مثال می‌شود عوارضی را بر روی سوخت اعمال کرد و یا موارد دیگری که در کشورهای مختلف اعمال می‌شود، بنابراین راه دیگر این است که برای سازمان درآمدهایی تعریف کنیم تا بدهی‌ها از این طریق پرداخت شود.

 

راه‌حل سوم این است که بیاییم و مدیریت هزینه کنیم، این مورد را هم در دستورکار داریم که ببینیم چه کاری میتوانیم بکنیم که به نوعی بهینه هزینه کنیم.

 

آیا زیرساخت‌های موجود برای ورود بخش خصوصی به این بخش وجود دارد؟

ببینید، یک چالشی هم که با آن مواجه هستیم این است که بخش نگهداری راه‌ها انتفاعی نیست، یعنی درآمدی ندارد تا بخش خصوصی بتواند وارد آن بشود، یعنی انتفاع این امر برای عموم جامعه است، زمانی که بخش خصوصی قرار است وارد یک پروژه بشود نیاز است که بگوییم شما به میزان مشخصی هزینه کن و به میزان مشخصی درآمد کسب کن که این قاعده در نگهداری راه‌ها صادق نیست، بنابراین این موضوع تنها برعهده راهداری است و باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.