| کد خبر: 131580 |

استقرار گمرک در «اروند»

تین نیوز

  دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از رشد 27 درصدی ظرفیت مناطق آزاد کشور خبر داد.

 

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، اکبر ترکان با بیان اینکه ظرفیت هفت منطقه آزاد کشور 27 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: تا سال 94 ظرفیت کالاهای تولیدی و صادرات مجدد در هفت منطقه آزاد 620 میلیون دلار بود که در سال گذشته با 27 درصد رشد به 815 میلیون دلار رسید.

 

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: برای تردد به منطقه آزاد اروند مشکلی وجود ندارد و ورودی و خروجی‏های این منطقه تحت نظارت مستقیم گمرک ایران قرار گرفته است.ترکان با اشاره به راه‏اندازی بانک‏های خارجی در این منطقه گفت: بانک‏های خارجی که می‏خواهند در این منطقه سرمایه‏ گذاری کنند، باید سرمایه 100 میلیون یورویی داشته باشند که با وجود این موضوع از سوی متقاضیان استقبال زیادی نشده است.

 

وی افزود: با توجه به اینکه مرزها در کنترل کامل قرار دارند، گمرک بر کار خود تسلط کامل داشته و هر مسافر می‏تواند تا مبلغ 80 دلار کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی از مرز خارج کند و این میزان کالا بازرسی نخواهد شد.مشاور رئیس‌جمهوری با اعلام اینکه واردات پوشاک به تولیدات داخلی لطمه وارد می‏کند، گفت: از واردات پوشاک به کشور جلوگیری خواهد شد.

 

ترکان با اشاره به نحوه فعالیت مناطق آزاد کشور در حوزه جغرافیایی خود اظهار کرد: فعالیت مناطق آزاد به معنای این نیست که تمام امور آن شهر را انجام دهند و شهرداری‏ها باید طبق روال قبل به وظایف خود عمل کرده و هیچ کاهش مسوولیتی در این زمینه نداشته باشند.وی از تبدیل محور چهاربانده ورودی شهرستان آبادان به 11 محور خبر داد و افزود: محور چهاربانده ورودی آبادان به 11 محور تبدیل خواهد شد تا هیچ مشکلی در تردد و بار ترافیکی و عبور و مرور وجود نداشته باشد.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز گفت: بهره ‏برداری از گیت‏های موقت و استقرار گمرک در مبادی ورودی و خروجی منطقه آزاد اروند در پی مصوبه کارگروه تشکیل شده به دستور رئیس‌جمهوری صورت گرفت. اسماعیل زمانی گفت: همه امکانات و تجهیزات لازم برای استقرار گمرک ایران در مبادی خروجی منطقه آزاد اروند انجام ‏شده و سامانه‏های لازم نیز از سوی گمرک در محل نصب شده است.

 

وی اظهار کرد: پس از اتمام عملیات اجرایی گیت‏های دائم از ماه آینده (خرداد) بهره‏برداری از گیت‏ها آغاز شده و در گام نخست، ساختمان گمرک و گیت‏های جاده آبادان به اهواز، پس از آن گمرک جاده امام صادق (ع)، گیت‏های جاده آبادان به ماهشهر و در نهایت گیت‏های جاده خرمشهر به اهواز به فاصله یک ماه از همدیگر تکمیل شده و مورد بهره‏برداری قرارمی‏گیرد.

 

زمانی گفت: در طرح حصارکشی محدوده منطقه آزاد اروند استانداردهای زیست‏ محیطی، امنیتی، نظامی، گمرک و حفاظتی نیز رعایت شده است. وی در ادامه به 400 میلیون دلار واردات اختصاص‏یافته به کالاهای مصرفی شهروندان در منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت:20 درصد از این مقدار برای واردات پوشاک اختصاص یافته است.

 

زمانی گفت: اعتبار خاصی نیز برای واردات ماشین‏آلات مورد نیاز برای خط تولید کارگاه‏ها و سایر مراکز تولیدی به‌منظور نوسازی خطوط تولید یا احداث واحدهای جدید صنعتی اختصاص ‏یافته است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه رسانه‏ ها را رکن چهارم دموکراسی و مردم‌سالاری دانست و از آنها خواست تا مردم را با فواید استقرار گمرک در گیت‏های خروج و ورود منطقه آزاد آشنا کنند. وی اضافه کرد: مردم به‌ویژه شهروندان منطقه آزاد اروند باید از حقوق شهروندی خود مطلع شوند و این بر عهده رسانه‏ها است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: علاوه‌بر شهروندان محدوده منطقه آزاد اروند، کسبه و بازاریان نیز باید با مزیت‌های استقرار گمرک در مبادی محدوده آشنا شوند.

 

32 کیلومتر حصارکشی

معاون عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند نیز گفت: مجموع فضای محیطی منطقه آزاد اروند 106 کیلومتر است که 54کیلومتر آن مرز آبی با عراق و بقیه آن طبق قانون مناطق آزاد نیاز به حصارکشی داشت. موعود شمخانی اظهار کرد: با توجه به شرایط منطقه و قرار گرفتن بخشی از تالاب بین‏المللی شادگان در حوزه استحفاظی محدوده منطقه آزاد اروند، اجرای 32 کیلومتر حصار برای محصور کردن منطقه در دستور کار قرار گرفت.

 

وی گفت: با نظر گمرک ایران ساخت جاده حفاظتی و دیوار بتنی با فنس در سال 1393 آغاز شده و اسفندماه 1394 به بهره‏برداری رسید. وی در ادامه به طراحی چهار گیت گمرکی با نمادهای ایرانی و اسلامی و رعایت استانداردهای ترافیکی اشاره کرد و افزود:60میلیارد ریال برای احداث گیت‏های اصلی منطقه آزاد اروند هزینه شده است. افتتاح گیت‏های محدوده منطقه آزاد اروند به منزله تکمیل و نهایی شدن حصار و جاری شدن همه قوانین و مقررات مناطق آزاد در اروند است. طی ماه‏های گذشته مصوب شدن استقرار گمرک در خروجی منطقه آزاد اروند، همچنین مصوبه دولت در زمینه فراهم شدن شرایط بهره‌مندی مردم از فرصت‏ها و قوانین مناطق آزاد موجی از امیدواری در آبادان و خرمشهر ایجاد کرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.