| کد خبر: 130792 |

پنجره واحد تجارت فرامرزی، پنجره‌ای به دنیای شفافیت تجاری است

تین نیوز

معاون حقوقی و نظارت گمرک گفت: گمرک با راه اندازی سامانه‌های مختلف الکترونیکی مانند پنجره واحد تجارت فرامرزی به سمت شفافیت تجاری و شفافیت متمایز کننده دستگاه‌های اجرائی در مبارزه با فساد حرکت کرده است.

 

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران؛ دکتر علیرضا مقدسی، در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل گمرک استان یزد، اقتدار اقتصادی را از ارکان اقتدار ملی ذکر کرد و گفت: اقتدار اقتصادی در سایه رونق اقتصادی و تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در دکترین و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به آن اشاره شده است، میسر می‌شود.


وی اقتصاد درون زای برون نگر را هدف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ذکر و تصریح کرد: اقتصاد درون زای برون نگر با توجه به ظرفیت و قابلیت‌های درون کشور و با نگاه به صادرات محقق می‌شود که در این زمینه یکی از بخش‌های تاثیرگذار گمرک است.


مقدسی افزود: گمرک یک سازمان سنتی وقدیمی است که در طی سالیان متمادی فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده است و امروز شرح وظایف آن با توجه به شرایط جدید از بحث‌های نظارتی و درآمدی به ارائه تسهیلات تغییر کرده است.


وی افزود: به عنوان مثال در گذشته بحث قاچاق انسان وجود نداشت، ولی اکنون با رصد و نظارت گمرک 50 مورد قاچاق انسان در گمرکات کشور شناسائی و کشف شده است.


معاون گمرک همچنین به کشف 298 تن انواع مواد مخدر و پیش ساز‌ها در گمرکات کشور اشاره کرد و افزود: گمرک اکنون به عنوان سومین گمرک جهان در امر مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر شناخته می‌شود و مورد تقدیر و تشویق سازمان‌های بین المللی قرار گرفته است.


مقدسی در ادامه ارائه خدمات گمرکی با کیفیت را چشم انداز آینده گمرک ذکر کرد و ادامه داد: ارائه خدمات گمرکی با کیفیت در سایه تعامل و همکاری با سازمان‌های همجوار محقق می‌شود و در این راستا اکنون گمرک با 22 سازمان همجوار از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی ارتباط و تعامل دارد.


وی با بیان اینکه سیاست کنونی گمرک حمایت از تولید ملی با ارائه بسته‌های تشویقی و راه اندازی سامانه‌های الکترونیکی است، خاطرنشان کرد: تسهیل تجارت، افزایش صادرات و در نهایت رونق اقتصادی و اقتدار ملی از جمله اهداف بسته حمایت از تولید و سامانه‌های متعدد الکترونیکی نظیر سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی است.


مقدسی در ادامه، بهبود شاخص عملکرد لجستیک ایران از 114 به ۹۶، کاهش زمان واردات از 26 به 4 روز، کاهش زمان صادرات از 7 روز به یک روز و ترانزیت از بیش از 2 هفته به 4 روز را از اقدامات گمرک در جهت حمایت از تولید اعلام کرد.


معاون گمرک همچنین به اقدامات گمرک در جهت افزایش شفافیت هم اشاره کرد و افزود: گمرک با الکترونیکی کردن رویه‌ها و راه اندازی بانک‌های اطلاعاتی مختلف نظیر سامانه ارزش (TSC) حرکت جهشی به سمت شفافیت داشته است.


وی ادامه داد: به عنوان مثال در سامانه ارزش با تلاش شبانه روزی 700 هزار رکورد ثبت شده است و اطلاعات ثبت شده در آن با فراخوان به تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان اعتبارسنجی شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.