| کد خبر: 130363 |

دستاورد فلایت‌چک

طی ۹ ماه٬ بیش از یک میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی

تین نیوز

تمام فرودگاه‌های ایران طی ۹ ماه گذشته با هواپیمای فلایت‌چک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران وارسی پروازی شدند تا در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده٬ یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل شود. این اقدام با تکیه بر توان ایرانی و اقدام هوشمندانه در خرید هواپیمای فلایت‌چک صورت گرفت.

 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، هواپیمای فلایت‌چک شرکت فرودگاه‌ها حوالی مردادماه ۱۳۹۵ برای نخستین‌بار ماموریت خود را در فرودگاه‌های کشور آغاز کرد و در این مدت دستگاه‌های کمک ناوبری ۵۸ فرودگاه و ایستگاه هوایی را وارسی پروازی کرد.

 

در حال حاضر هواپیمای KING AIR 350i دست‌کم یکبار به همه فرودگاه‌های ایران سرزده است. هواپیمای فلایت‌چک در این ۹ ماه موفق به وارسی پروازی ۳۲ دستگاه ILS/DME، ۵۳ دستگاه VOR/DME، ۳۰ دستگاه NDB، ۵۹ یونیت چراغ  PAPI و ۲۲ طرح و مسیر پروازی شده است.

 

در حقیقت وارسی پروازی ۱۷۶ سیستم ناوبری هوایی، ۵۹ سیستم ناوبری بصری و ۲۲ طرح و مسیر پروازی طی ۴۵۰ ساعت پرواز صورت گرفت و نتیجه آن علاوه بر افزایش ضریب ایمنی پروازها، بهره‌مندی از توان متخصصان ایرانی و صرفه‌جویی ارزی بود. بنابراین، با هواپیمای فلایت‌چک یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلار برابر با ۷ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی محقق شد.

 

جالب است که بدانید پیش از این٬ هواپیمای فالکن ۲۰۰۰ متعلق به سازمان هواپیمایی کشوری٬ وارسی پروازی را در فرودگاه برعهده داشت که هزینه پرواز آن حدود ۶ تا ۸ هزار دلار در ساعت بود، در حالی که هزینه پرواز هواپیمای KING AIR 350i یک هزار دلار در ساعت و به عبارتی یک ششم تا یک هشتم آن و این یعنی همین صرفه‌جویی حاصل شده را می‌بایست شش تا هشت برابر کرد و تدبیر هوشمندانه شرکت فرودگاه‌ها را در استفاده از هواپیمای فلایت‌چک کینگ‌ایر ستود.

 

در حقیقت سقوط هواپیمای فالکن 2000 سازمان هواپیمایی کشوری در سال ۱۳۹۲ و خلاء این هواپیما برای وارسی دستگاه‌ها٬ ایران را مجبور کرد برای به روزرسانی دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌هایش به اجاره ساعتی هواپیمای فلایت‌چک از کشورهای پاکستان، قزاقستان و مغولستان روی آورد که البته این اقدام با پاره‌یی از ملاحظات امنیتی همراه بود اما در نهایت مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان یک اقدام ماندگار علاوه بر خریداری هواپیمای KING AIR 350i ٬ مجوز وارسی پروازی  تجهیزات و فرودگاه‌ها را از سازمان هواپیمایی اخذ کرد تا صفر تا ۱۰۰ عملیات فلایت‌چک کاملا بومی شود.

 

در حال حاضر به‌روزرسانی تمامی دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌های ایران با تلاش و همت ۶ خلبان آموزش‌دیده، ۹ متخصص فنی و ۶ مهندس متخصص وارسی پروازی مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.