| کد خبر: 130039 |

تامین مالی پل خلیج فارس روی میز سازمان برنامه

تین نیوز

رئیس هیات مدیره منطقه آزاد قشم با اعلام اینکه پیشنهادات این منطقه برای تامین مالی پروژه پل خلیج فارس به سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است، از پیشرفت پروژه‎های عمرانی در این منطقه، تلاش برای راه‎اندازی خط کشتیرانی قشم- دوبی، خرید رستوران دریایی از سوئد و مذاکره برای خرید کشتی کروز از ایتالیا خبر داد.

 

به گزارش مارین تایمز، مدیرعامل منطقه آزاد قشم درباره سرانجام طرح تکمیل پروژه ملی شبکه جامع ارتباطی خلیج‌فارس (پل خلیج‌فارس) به خبرنگار مارین تایمز گفت: متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی وضعیت این پروژه از سال گذشته تاکنون تغییری نداشته است اما اکنون سازمان منطقه آزاد قشم دو پیشنهاد برای تامین مالی این پروژه به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که قرار است ظرف چند روز آتی در جلسه‎ای با مسوولان سازمان برنامه و بودجه این پیشنهادات بررسی شده و به نتیجه نهایی برسیم.

 

حمیدرضا مومنی با بیان اینکه انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه کشور با یکی از این پیشنهادات موافقت کرده و تکلیف تامین مالی این پروژه را روشن کند، اظهار کرد: پروژه پل خلیج فارس یکی از پروژه‌هایی بود که به روش EPCF (طراحی و مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی) منعقد شده بود اما به دلیل مشکلات تامین مالی پروژه‌های دولتی در سال‎های اخیر فقط EPC این روش اجرا شد و قسمت F که تامین مالی بود، عملیاتی نشد.

 

وی افزود: البته اکنون قرارگاه خاتم‌الانبیاء به عنوان پیمانکار در این پروژه حضور دارد و مشاور خارجی هم فعال است اما از آنجایی که این پروژه تامین مالی نشده است کار پیشرفت فیزیکی ندارد.

 

مدیرعامل منطقه آزاد قشم تصریح کرد: به همین دلیل یکی از روش‌های ذیل اعم از استفاده از اعتبارات ماده 64، استفاده از فاینانسور خارجی و یا واگذاری اجرای صفر تا صد پروژه به سازمان منطقه آزاد و یا قرارداد BOT از راهکارهای مناسب برای حل این موضوع است.

 

وی با بیان اینکه منطقه آزاد قشم با سرمایه گذاران چینی درباره این پروژه مذاکره کرده‎اند، اظهار کرد: آنها اعلام آمادگی کرده‎اند که با هر کدام از رو‎ش‌های نامبرده برای تامین مالی این پروژه کار می‎کنند. بنابراین اکنون مشکل پروژه پل خلیج فارس، مشکل داخلی است که امیدواریم با جلسه‎ای که با سازمان برنامه و بودجه داریم، حل شود.

 

مومنی با اشاره به خط اعتباری 30 میلیارد دلاری چین که قرار بود به پروژه‎های عمرانی ایران اختصاص یابد، افزود: ما این پروژه را نیز پیشنهاد داده بودیم که در فهرست آن 30 میلیارد دلار قرار گیرد اما متاسفانه چون دولت تعهدات و ضرورت‎های اساسی‌تر و مهمتری داشت، پل خلیج فارس از فهرست اختصاص آن 30 میلیارد دلار جا ماند. بنابراین اکنون هم نمی‎توان از  این اعتبار استفاده کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه دولت نه تنها نتوانست از طریق چین این پروژه را تامین اعتبار کند بلکه با کمبود منابع ریالی نیز مواجه بود، گفت: این چنین شد که پس از ساخت کیسون‎های این پل و نصب تعدادی از آنها اقدام موثر دیگری در این حوزه انجام نشد و این پروژه پشت درهای بسته تخصیص اعتبار دولتی ماند.

 

به گفته مومنی؛ اکنون نیز اگر اعتبار مورد نیاز در این پروژه تخصیص یابد بدون فوت وقت عملیات اجرایی انجام خواهدشد.

 

رئیس هیات مدیره منطقه آزاد قشم با بیان اینکه قبلا به دولت قول داده بودیم این طرح عمرانی را سه ساله به بهره‎برداری برسانیم، تاکید کرد: اکنون نیز هر زمان اعتبار اختصاص یابد، سه سال بعد از آن می‌توانیم این پل را به بهره‌برداری برسانیم. زیرا اکنون این پروژه 18 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با استارت دوباره کار، کیسون‌های ساخته شده در دریا غرق خواهند شد و کار ساخت عرشه آغاز می‎شود.

 

راه‌اندازی خط دریایی در قشم - دوبی

وی با اشاره به اینکه دو خط کشتیرانی توجیه اقتصادی دارد، اظهار کرد: یکی از آنها خط کشتیرانی بوشهر – کویت است و دیگری خط کشتیرانی قشم – دوبی که در حال حاضر یک سرمایه گذار ایرانی برای این کار تلاش می‎‎کند و امیدواریم در همین سال این خط راه اندازی شود.

 

کروز از ایتالیا و رستوران دریایی از سوئد به قشم می‎آید

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به فعالیت کشتی کروز سانی بین دو جزیره قشم و کیش اظهار کرد: بر اساس مذاکرات و رایزنی‎هایی که با ایتالیایی‌ها داشتیم، یک سرمایه‌گذار ایرانی به دنبال ورود یک فروند کشتی کروز از ایتالیا به ایران و جزیره قشم است که این امر می‎تواند رونق بیشتری به گردشگری دریایی در قشم ببخشد.

 

وی تاکید کرد: علاوه بر آن یک کشتی تفریحی دیگر که 5 رستوران دریایی است با سرمایه‌گذاری یک ایرانی از سوئد خریداری شده و روز شنبه همین هفته از این کشور حرکت کرده و به سمت ایران می‎آید.

 

برگزاری جشنواره ورزش‎های هوایی در قشم

مومنی با اشاره به اینکه اکنون خط هوایی قشم – دوبی فعال است که علاوه بر آن به منظور افزایش فعالیت در حوزه گردشگری خط پروازی قشم – مسقط را نیز راه‎اندازی  خواهیم کرد، گفت: در حوزه گردشگری هوایی اقدامات خوبی انجام شده است به صورتی که  قبل از خرداد جشنواره ورزش‌های هوایی در قشم برگزار خواهد شد.

 

پیشرفت پروژه‎های عمرانی منطقه آزاد قشم و مقدمات تحول در این منطقه

مدیرعامل منطقه آزاد قشم در ادامه درباره پروژه‎های مختلف این منطقه که در حال اجرا هستند و مقدمات تحول منطقه آزاد قشم را فراهم می‎کنند، سخن راند. به این ترتیب وی از پیشرفت فیزیکی خوب و چشمگیر پروژه ساخت دو نیروگاه 500 مگاواتی برق و تولید 200 هزار مترمکعب آب از محل این دو نیروگاه، پیشرفت 50 درصدی اتوبان درگهان به فرودگاه، ساخت اتوبان درگهان به لافت و کاهش بخش اعظمی از بار ترافیک جاده‎ای خبر داد.

 

مومنی گفت: طرح توسعه بندر بهمن تا پایان سال جاری به اتمام می‎رسد به صورتی که فاز اول آن که احداث اسکله 5 هزار تنی است حداکثر تا شهریور ماه به بهره‌برداری می‌رسد و کل طرح توسعه نیز تا پایان سال اجرا و تکمیل خواهد شد، همچنین فرودگاه قشم نیز قبل از شهریور ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی با بیان اینکه ظرفیت پالایشگاه بهمن از 35 هزار تن به 70 هزار تن افزایش یافته است، اظهار کرد: همچنین اسکله حرا که یک اسکله نفتی است با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال ساخت است به صورتی که 500 متر از 1500 متر راه دسترسی آن ساخته شده است.

 

مدیرعامل منططقه آزاد قشم با بیان اتمام طرح شیرین سازی گاز در پالایشگاه گورزین، خاطرنشان کرد: همچنین ساخت 6 جکت و سکوی نفتی با سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری به اتمام رسیده و آماده به‌آب‌اندازی است.

 

تولید ماهی در قفس در قشم تا پایان سال جاری

وی پرورش 84 هزار تن ماهی در قفس را از دیگر برنامه‎های قشم برشمرد و گفت: قرارداد تولید 20 هزار تن ماهی در قفس منعقد شده است که برای سال جاری به بهره‎برداری و تولید می‎رسد. البته 17 قفس پرورش ماهی در آب قرار گرفته است و نشان از آن دارد که امسال سال خوبی در این حوزه خواهد بود.

مومنی با بیان اینکه 370 هکتار مزرعه تولید میگو داریم و 1700 هکتار مزرعه دیگر را بین 8 متقاضی تقسیم کرده‎ایم، گفت: بررسی‌ توانمندی‌های مالی این موضوع انجام شده است. همچنین در حوزه کشاورزی نیز برای 250 هکتار زمین در قالب شهرک گلخانه ای با رویکرد صادرات محصولات کشاورزی همچون خیار، گوجه فرنگی، فلفل، توت فرنگی، کدو و بادمجان مشاور انتخاب شده است که باید با اعلام پروژه‎ها، سرمایه‎گذار این طرح نیز در سال جاری انتخاب شود.

 

وی تاکید کرد: هرچند بخش دامداری در این جزیره توجیه اقتصادی ندارد اما سعی بر آن کرده‎ایم تا همین تعداد دامداری را که در این جزیره وجود دارند ساماندهی کنیم.

 

مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: سال گذشته از 13 هتل جدید بهره‎برداری کردیم و امسال نیز ساخت و بهره‌برداری 10 هتل دیگر را در دستور کار داریم.

 

به گفته مومنی، 5 مرکز تجاری که دو مرکز آماده و 3 مرکز دیگر در آینده به اتمام می‎رسد با 5200 غرفه در سال جاری به بهره‎برداری خواهد رسید.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.