| کد خبر: 128715 |

برنامه ششم توسعه فرصتی برای تحقق اهداف ریلی کلان شهرها

تین نیوز

سند چشم‌انداز و برنامه‌ریزی بلندمدت حمل و نقل ریلی، تبلور اهداف، جهت‌گیری‌ها، اولویت‌ها و برنامه‌های توسعه این حوزه در یک دوره زمانی نسبتاً بلندمدت به شمار می‌رود بنابراین چنین سندی باید در امتداد چشم‌انداز و سیاست‌های کلان توسعه کشور قرار گیرد.

 

در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم‌ در حوزه راه و شهرسازی، بر اولویت بخش ریلی و توجه به حوزه‌های راهبردی حمل‌ونقل تاکید شده است.

 

توسعه حمل و نقل ریلی از محورهای اساسی در برنامه ششم توسعه کشور است و این مهم نیز از سوی مقام معظم رهبری تاکید و توصیه شده است.

 

در همین راستا دولت برنامه‌های متعددی در زمینه ایمنی راه آهن کشور دارد که توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ برنامه‌ها مطرح است و در برنامه ششم توسعه نیز، دولت توسعه حمل‌و‌نقل ریلی را جزو اولویت‌های خود قرار داده است.

 

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم توسعه حمل و نقل ریلی گفت : به طور نسبی در حوزه خطوط ریلی و مترو موفقیت های مناسبی را در تهران شاهد بوده و هستیم، با توجه به جمعیت میلیونی که روزانه توسط مترو جا به جا می شود اگر این میزان مسافر روی بزرگراه ها و خیابان های کلان شهرهایی چون تهران باشند، از لحاظ ترافیکی قطعا شهر قفل می شود.

 

سید علی ادیانی در این باره اظهار داشت: وضعیت فعلی حمل و نقل عمومی در شهر در مقایسه با نیازی که داریم فاصله دارد ولی باید برای توسعه حمل و نقل ریلی و استفاده مردم از این صنعت مهم بیش از پیش گسترش یابد.

 

به گفته وی؛ بدون شک باید ناوگان حمل و نقل ریلی و عمومی از ناحیه دولت و هم در حوزه قانون گذاری توسط مجلس حمایت شود.

 

نماینده مردم قائمشهر با اشاره به بحث ترافیک در شهر خاطرنشان کرد: چنانچه بخواهیم معضل ترافیک را حل کنیم چاره ای جز تشویق مردم و روی آوری به مجموعه وسایل و استفاده از وسائط حمل و نقل ریلی و عمومی نداریم و از طرف دیگر قطعا باید اعتبارات لازم را برای این بخش ها فراهم کنیم.

 

در همین راستا محمد رضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن و اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مجلس همیشه برای توسعه صنعت ریلی تلاش کرده و تاکنون هم شرکت راه‌آهن و دست اندرکاران ریلی در صدد بودند دغدغه‌های خود را با نمایندگان در میان گذاشته و به خطوط پر سرعت و قطارهای سریع السیر برای جابجایی بار و مسافر دست یابند.

 

منصوری با بیان این موضوع که در کشورهای توسعه یافته قطارها با سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کنند، اظهار کرد: امروزه امکان دسترسی به سرعتهای بالا در صنعت راه آهن، عرصه جدیدی را در دنیای ارتباطات ایجاد کرده و قطارهای سریع السیر نه تنها به عنوان جایگزینی کارآمد به جای حمل و نقل جاده‌ای و هوایی بلکه به عنوان تکمیل کننده یک سیستم حمل و نقل هماهنگ به جامعه و اقتصاد و صنعت آن کمک می کند. بنابراین مسئولان ریلی و دولت بایستی در جهت تکمیل پروژه های ریلی و اختصاص منابع بیشتر برای توسعه خطوط به ویژه دو خطه و قطارهای حومه ای اقدامات اساسی تری انجام دهند.

 

نماینده مردم ساوه تصریح کرد: نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی به طور حتم از طرح ها و پروژه های ریلی و مهمتر از همه توسعه خطوط ریلی حمایت های ویژه خواهند کرد .

 

وی اضافه کرد: با توجه به ارزان و اقتصادی بودن این شیوه حمل و نقلی در کشور ، ما دست اندرکاران ریلی را تشویق خواهیم کرد تا دغدغه های این بخش مهم و استراتژیک کشور را بازگو و در جهت رفع آن نهایت همکاری را با نمایندگان داشته باشند.

 

به هر حال امروز راه آهن با داشتن نقاط قوت و مزیت های بسیار، زمینه مساعدی برای تحقق اهداف کلان اقتصادی کشور دارد.

 

برخورداری راه آهن از ظرفیت های مناسب برای ترانزیت کالا و ایجاد مزیت صادراتی برای بسیاری از تولیدات داخلی ، مصرف سوخت کمتر قطار در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل، آلودگی کمتر محیط زیست و ایمنی بالا از جمله مزیت های این حوزه است که اعمال سیاست های توسعه ای را در این بخش توجیه پذیر می کند.

روابط عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    ورود قطار سریع السیر معنای حاشیه نشینی ازبین برده است و مثلا شخص میتواند در عرض 1.5 از اصفهان به تهران بیاید این یعنی برای رفتن به سرکار و یا جراحان نمیخواهد ساکن همان شهر بود