| کد خبر: 128453 |

داستان دنباله‌دار بوئینگ 777

تین نیوز

ماجرای بوئینگ 777 همچنان در سر خط خبرها است. هواپیمایی که به سفارش ترکیش ایرلاینز ساخته شده بود و بعد از مدتی خبر از انصراف این شرکت هواپیمایی برای تحویل هواپیمای مذکور به گوش رسید. بازار گردشگری ترکیه به‌دلیل تنش‌های سیاسی حاصل از کودتای نافرجام تابستان و انفجارهای گاه و بی‌گاه، کساد شده و به همین دلیل، ترکیش‌ایرلاینز دیگر هواپیمای بردبلند گرانی مثل بوئینگ 777 نمی‌خواهد.

 

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، با انصراف ترکیش ایرلاینز از خرید این هواپیما، شرکت بوئینگ که قرارداد فروش 80 فروند هواپیما را به ایران منعقد کرده، اعلام کرد که می‌تواند این مدل هواپیما را که در سبد خرید ایرانی‌ها هم موجود است، به ایران ایر تحویل دهد. در این صورت ایران ایر می‌توانست اولین هواپیمای بوئینگ خود را یک سال زودتر تحویل بگیرد. چرا که بر اساس قرارداد، نخستین هواپیمای بوئینگ در سال 2018 وارد ایران می‌شد. بر این اساس هما(ایران ایر) نیز برای تحویل اولین بوئینگ موافقت خود را اعلام کرد. اما پس از مدتی، رسانه‌های خارجی اعلام کردند که ایران ایر نتوانسته قسط اول این هواپیما را به مبلغ 75 میلیون دلار، پرداخت کند و به این دلیل، تحویل هواپیمای بوئینگ 777 به ایران منتفی شده است.

 

اما فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر در پاسخ به این ادعای رسانه خارجی، اظهار کرد که این شرکت برنامه‌ها برای تحویل زودهنگام یک بوئینگ ۷۷۷ از این شرکت هواپیماسازی را کنار گذاشته، زیرا این هواپیما دیگر در دسترس نیست. او گفت که ما از این پیشنهاد استقبال کردیم. اما وقتی تقریبا قطعی شد که ما این هواپیما را می‌خواهیم، هواپیما دیگر در دسترس نبود. به گفته پرورش، حتی کارشناسان ایران ایر بررسی‌های فنی و اقتصادی را با هدف اینکه آیا هواپیما مطابق نیازهاست، انجام دادند. مدیرعامل ایران ایر، ناتوانی مالی این شرکت برای پرداخت قسط اول هواپیمای بوئینگ 777 را تکذیب کرد و گفت که هم بانک مرکزی و بانک‌های واسط به خوبی برای خرید هواپیما با ایران ایر همکاری کرده‌اندو خوشبختانه ایران ایر مشکلی درخصوص منابع مالی خرید هواپیما ندارد.

 

حال در تازه‌ترین خبرها، سخنگوی بوئینگ هم درخصوص پاسخ پرورش مبنی بر موجود نبودن هواپیما واکنش نشان داده است. او گفته در واکنش به اعلام خبر «ناموجود» شدن هواپیمایی که بنا بود زودتر از موعد تحویل هما شود، گفته که از اول هم قرار بود هواپیماها سال 2018 به ایران برسند. طرف آمریکایی بدون توضیح دلایل این خلف وعده، یادآور شد که در همه موارد از دستورالعمل‌های دولتش پیروی می‌کند. او که در این خصوص با رویترز مصاحبه کرده، بدون توضیح درخصوص علت این بدعهدی، گفته که بوئینگ به قراردادی که پاییز سال گذشته در تهران امضا کرده، پایبند است.

 

آذر سال 95 بود که یک هیات آمریکایی به تهران آمد و با مقامات ایرانی برای خرید 80 فروند هواپیما قرار داد بست؛ این خرید یکی از نتایج برجام است و ایران در پسابرجام علاوه بر بوئینگ، هواپیماهای مشابه دیگری از ایرباس و هواپیماهای بردکوتاه مورد استفاده در خطوط داخلی از ATR خریده است. سخنگوی بوئینگ به رویترز گفته: بوئینگ و ایران‌ایر به کار خود برای اجرای قرارداد فروش هواپیماهای تجاری که در دسامبر 2016 امضا شد ادامه می‌دهند؛ در آنجا ما گفته بودیم که اولین هواپیماها در سال 2018 به ایران می‌رسند. سخنگوی بوئینگ گفته که در همه قراردادها با ایرلاین‌های تایید شده ایرانی، از خط و خطوط ترسیم شده از سوی دولت آمریکا تبعیت خواهیم کرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.