| کد خبر: 128214 |

بی‌توجهی به شهروندان در تهران

تین نیوز

تین‌نیوز| وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از عدم رعایت حقوق شهروندان در توسعه شهر تهران گفت: باید دید صرف هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری چه نتایج و آثار مثبتی برای شهر تهران تا کنون به همراه داشته است و آیا با وجود این سرمایه‌گذاری‌ها کیفیت زندگی مردم ارتقا یافته است؟ آیا حقوق شهروندی رعایت شده است؟ آیا امکان زندگی سالم‌تر برای نسل بعدی فراهم‌تر شده است؟ این موارد سوال‌های بزرگی است که در برابر حجم انبوه سرمایه‌گذاری‌ها در این کلان‌شهر همواره مطرح می شود.

 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی افزود: در شهر تهران ساختمان‌های بلند، پل و اتوبان‌های مختلفی وجود دارد و این شهر همچنان به‌عنوان یک کارگاه بزرگ محسوب می‌شود ولی در آخر کار حتی جایی برای پیاده‌روی شهروندانش ندارد و تنها برای ماشین‌ها طراحی شده است، در پایان می‌بینیم در همه این سرمایه‌گذاری‌ها و عملیات فنی نه تنها به جایگاه زنان و کودکان بلکه به جایگاه تمامی شهروندان بی‌توجهی شده است.

 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متاسفانه تا کنون به بحث ورود مدرنیته به کشور با دید تکنیکال نگاه می‌شد و همان‌طور که مشاهده می‌شود نتیجه آن چیزی جز پایمال شدن حقوق شهروندی نبود، بنابراین این نکته در وزارتخانه نه صرفا در حوزه زنان بلکه در حوزه توسعه ملی مورد توجه قرار گرفت.

 

وی با تاکید براینکه پایمال شدن نقش انسان و شهروند با شدت بسیار بالایی در چرخه توسعه کشور دیده می‌شود، گفت: براساس آخرین آمار سرشماری اعلام شده در شهر تهران ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد که با احتساب بعد خانواده با رقم 3/ 3 نفر، امکان سکونت ۱۳ میلیون نفر را در خود دارد، این در حالی است که در حال حاضر تهران 7/ 8 میلیون نفر جمعیت دارد که بخش عظیمی از آنها در وضعیت بسیار بدی زندگی می‌کنند.

 

وی ادامه داد: آمار تکنیکی موجود از وضع واحدهای مسکونی در تهران نشان می‌دهد در فاصله سال‌های ۸۶ تا ۹۲ برای ساخت ۱۰۱ هزار واحد مسکونی تنها در منطقه یک تهران پروانه ساخت صادر شده است، ولی در عین حال می‌بینیم تعداد بسیار بالایی از مردم این شهر در وضعیت بسیار سختی امرار معاش می‌کنند. آخوندی با بیان این مطلب که طبق آمار کلی ۱۹ میلیون نفر از مردم کشور (برابر با یک سوم جمعیت ایران) در وضعیت بدمسکنی هستند، گفت: این موضوع قطعا به معنای غلبه تکنیک بر حقوق شهروندی است و مشکلی فراگیر و عمومی در کل کشور به شمار می‌رود.

 

آخوندی در ادامه احداث پل صدر در کلان‌شهر تهران را نمونه بارز دیگری از غلبه تکنیک بر حقوق شهروندی دانست و افزود: برای ساخت این پل نزدیک به یک میلیارد دلار از منابع مردم سرمایه‌گذاری شده است، پلی که به لحاظ تکنیکی پل بسیار مدرن و زیبایی به شمار می‌رود ولی وقتی به بررسی رابطه آن با حقوق شهروندی می‌پردازیم، می‌بینیم که این حقوق به شدت پایمال شده است.

 

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ما در این بحث به شکل کاملا بنیادی به دنبال تجدید نظر کلی در کشور بوده و از آن به‌عنوان بازخوانی اندیشه ایران‌شهری یاد می‌کنیم، گفت: ما قطعا نمی‌توانیم در برابر ورود مدرنیته که تحولی جهانی بوده و تمامی دنیا درگیر آن هستند مقاومت داشته باشیم ولی باید به این مساله توجه کنیم که چگونه با آن روبه‌رو شویم.

 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه طرح بحث حقوق شهروندی را یکی از اولین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در ابتدای کار دولت فعلی خواند و گفت: شاید در آن زمان برای بسیاری از افراد جای سوال داشت که در وزارتخانه‌ای که نماد تکنیک بوده و قلمرو کار آن کاملا ساخت و ساز و امور مهندسی و فنی است چرا ما به دنبال حقوق شهروندی رفته و می‌خواهیم بین حقوق و تکنیک رابطه ایجاد کنیم؟ آخوندی با تاکید مجدد به این نکته که تغییر انگاره از فن و تکنیک به انسان کار بسیار دشواری محسوب می‌شود، گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی بسیار تلاش کردیم تا این مفهوم را در دستور کار اصلی خود قرار دهیم، هرچند ابتدا زبان مشترکی در این حوزه نداشتیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.