| کد خبر: 127892 |

ایران و اوکراین هواپیما می سازند

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مذاکرات  ایران و اوکراین برای رسیدن به یک سند همکاری در سه ماه آینده در اوکراین صورت گرفته و پنج شنبه گذشته طرفین برای نظارتهای بیشتر و تعیین تیمی جهت تبیین نوع همکاری‌ها یک تفاهم نامه  دو جانبه به امضا رساندند که طبق این تفاهم نامه مقرر شد حداکثر ظرف مدت سه ماه سند همکاری‌های مختلف حمل‌ونقل هوایی فراهم و روند توسعه مناسبات حمل ونقلی و تبادل تکنولوژی مشخص شود.

به گزارش عصر اقتصاد،  محمدصاد جواد تقوایی در مورد همکاری های ایران و اوکراین در زمینه هوایی گفت:ما از بیست سال پیش با کشور اوکراین در زمینه هواپیمایی همکاری های حود را آغاز کرده  تا کنون ادامه داده ایم ولی این همکاری ها هیچ وقت در سطح سازمان های هواپیمایی کشوری صورت نگرفته بود که خوشبختانه طبق تفاهم نامه ای که پیش تر امضا شد، قرار بر این شده تا این سطح همکاری ها به سازمان هواپیمایی های دو کشور ارتقا یابد.

این معاون سازمان هواپیمایی افزود:البته این سند در سه ماه آینده نهایی شده و در حال حاضر دو گروه از متخصصان ایرانی و اوکراینی برای بررسی  سطح و میزان همکاری هایی که می توانند دو کشور از لحاظ فنی، طراحی و ساخت و انتقال تکنولوژی به یکدیگیر کمک کنند شروع شده است و پس از بررسی هایی که این گروه کارشناسی به دو کشور ارائه می دهند بر سر فصل مشترک آن ها توافق صورت گرفته و سند همکاری بین دو کشور به امضا خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در گذشته پروژه های خوبی بین دو کشور در حال انجام بوده است ادامه داد: همانطور که پیشتر نیز گفته شد ایران و اوکراین قبل از شروع تحریم ها روابط خوبی در زمینه هواپیمایی داشتند و این امر بیشتر در تامین نیروی انسانی خصوصا تامین خلبان بود و ولی دیگر وقت آن رسیده است تا پروژه هایی مثل انتونوف 140 دوباره شروع به کار شود و ایران و اکراین بتوانند بار دیگر روابط دو جانبه خود را در زمینه های اقتصادی و فنی و مهندسی برقرار کنند.

تقوایی  در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه در حال حاضر آیا اوکراین دارای امکانات پیشرفته هواپیما سازی برای تامین ناوگان هوایی ایران است با نه گفت: از دوره ای که اوکراین جزئی از خاک شوری سابق بود تکنولوژی تولید هواپیما در این کشور وجود داشت و پس از استقلال اکراین از شوروی این زیر ساخت برای آن کشور باقی ماند و در حال حاضر نیز دو شرکت بزرگ  اوکراینی در حال ساخت هواپیما و چرخ بال هستند  که استاندارد های لازم پروازی جهانی را نیز کسب کرده اند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد جنگ داخلی اوکراین و تاثیر آن بر این روابط نیز گفت: جنگ داخلی اوکراین آن چنان که در رسانه ها مطرح می شود تمام این کشور را درگیر نکرده است و در حال حاضر اوکراین در آرامش نسبی به سر می برد و کارخانه های هواپیمایی آن نیز از شرایط مطلوبی برخوردار هستند و این مساله را باید دقت کرد که کشور اوکراین یکی از کشورهایی است که دارای پتانسیل های بازاری مناسب برای کشورهای اروپایی تشخیص داده شده است و آن ها در حال سرمایه گذاری هستند در نتیجه ما باید با توجه به سوابق ارتباط خوبی که با این کشور داشته ایم روابط تجاری و اقتصادی و علمی خود را با این کشور گسترش  دهیم تا در این رقابت ما پیروز میدان باشیم.

تقوایی در اخر گفت: سعی ما بر این است تا همان گونه که قبلا در چرخه تولید هواپیما ها و هلی کوپتر های اوکراینی بوده ایم بعد از امضا این سند باز هم به جایگاه گذشته خود بازگشته و در طراحی و ساخت موتور و قطعات و غیره با این کشور همکاری های مناسبی داشته باشیم.

لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم اقتصادی-تجاری اوکراین بشمار می رود و طبق آمار اعلام شده فقط در سال 2016 سهم ایران از جمع کل تجارت خارجی اوکراین بیش از 93/1% بوده است(چهاردهمین کشور از جمع کشورهای واردکننده از اوکراین) و در سال 2016 ازلحاظ میزان تفاوت  واردات و صادرات دربین شرکای تجاری خارجی اوکراین،ایران چهارمین کشوربشمار می رود همچنین حجم تجارت فی مابین برای اولین بار  در این سال نسبت به 5 سال گذشته افزایش یافته و به 745 میلیون دلار رسیده است که 32 درصد بیشتر از مدت مشابه سال پیشتر از آن بوده است.

همچنین قبل از شروع تحریم های هسته ای علیه ایران هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ در ایران تحت نام ایران-۱۴۰ توسط شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) تولید می شد که نمونه تولید شده توسط هسا نسبت به مدل اکراینی، از لحاظ موتور و تجهیزات پیشرفته‌تر می‌باشد. امروزه از این هواپیما برای مقاصد نظامی و غیرنظامی در ایران و سایر کشورها استفاده می شد.

در اصل آنتونوف-۱۴۰ هواپیمایی ملخدار است که محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف در خارکف اوکراین بوده است. این هواپیما به‌عنوان جایگزینی برای آنتونوف-۲۴ و آنتونوف-۲۶ در نظر گرفته شد. عمده ویژگی‌های بارز این هواپیما نسبت به مدلهای قبلی عبارتند از:سقف پروازی بلندتر، نیاز به باند فرود کوتاه به مسافت۱۷۰۰ متر، سازگار با شرایط آب و هوایی از -۵۵ تا +۴۵ درجه سانتیگراد، افزایش امکانات و آسایش کابین برای مسافران.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.