| کد خبر: 127549 |

اتمام قطعه اول بزرگراه تهران- شمال در دولت یازدهم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قطعه اول آزادراه تهران ـ شمال در این دولت تکمیل می شود از 12 تقاضای ایرلاین خصوصی خبر داد و گفت: برای این کار هر ایرلاین بتواند حداقل 350 میلیارد تومان اعتبار نقدی را تأمین کند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، عباس آخوندی در جمع خبرنگاران گفت: اساساً ساختار حمل ونقل در ایران نیازمند یک مدل جدید است.

او اضافه کرد: به طور کلی سیستم و نظام حمل ونقل ما مبتنی بر جاده است و ریل مورد بی توجهی قرار گرفته است. امروزه اما شهرسازی ریل پایه امر ضروری است و در این راستا باید سیستم جاده و ریل کارا داشته باشیم. 

آخوندی تصریح کرد: در توسعه شبکه ریلی کشور نیازمند میلیاردها دلار سرمایه گذاری هستیم. اراده ملی لازم است تا حمل ونقل از سمت جاده به سمت ریل سوق یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از 217 هزار کیلومتر مسیر جاده ای در کشور وجود دارد گفت: اگر هزینه ساخت هر کیلومتر جاده را 1 میلیون دلار در نظر بگیریم خواهیم دید که چه حجم سرمایه ای نیاز داریم. 

او افزود: سال گذشته 1میلیون و 300 هزار دستگاه سواری وارد سیستم حمل ونقل جاده ای کشور شد و این رقم با ارقام توسعه ناوگان ریلی متفاوت است و فاصله زیادی دارد. رقابت دو بخش ریل و جاده اتفاقات زیادی ایجاد می کند که باید از جهت زیرساخت ها ناوگان و نظام قیمت گذاری برنامه ریزی های مشخص داشته باشیم.

آخوندی با اشاره به حضور خود در سه سال گذشته و در وزارت راه و شهرسازی گفت: اهدافی که در سه سال اخیر در وزارت راه دنبال کردم، ایجاد تعادل در حمل ونقل بود، زیرا حمل ونقل عدم تعادل زیادی داشت که هنوز هم ادامه دارد. 

او فقدان تعادل در بخش حمل ونقل را یک معضل اساسی دانست و یادآور شد: عمر هواپیماهای فرسوده و وجود هواپیماهایی با سن 23 و 24 سال یعنی تعادل ندارد، یا اینکه 80 درصد نشست و برخاست ها وقتی در 9 فرودگاه انجام می شود، یعنی تعادل حمل ونقل را از دست داده ایم. وجود 137 هزار کامیون با عمر بالای 35 سال و عدم افزایش سهم حمل ونقل ریلی از گذشته تا کنون یعنی در حمل ونقل مشکل عدم تعادل جدی وجود دارد که من تلاش کردم که برگشتن به تعادل ها در حمل ونقل را دنبال کنم در این راستا در گام اول توسعه ریلی در دستور کار قرار گرفت که در این حوزه تغییر الگوی رفتاری مردم نیز ضروری است. 

وزیر راه و شهرسازی همچنین به فاصله 17 کیلومتری ایستگاه راه آهن همدان تا شهر همدان اشاره کرد و گفت: در گذشته احداث ایستگاه همدان در خارج این شهر طراحی شد و این با مفهوم شهرسازی ریل پایه و حمل ونقل ترکیبی سازگاری ندارد. همچنین راه اهن اصفهان ـ شیراز هم ایستگاه راه آهن شیراز در 17 کیلومتری این شهر ساخته شد در حالی که باید ایستگا ه های راه ا آهن در قلب شهرها باشد و همین امر موجب شده است که شهر بزرگی مثل شیراز هنوز نقش تعیین کننده ای در حمل ونقل با مسافر و بار ریلی نداشته باشد. در ابرشهر تهران نیز روزانه یک میلیون و 300 هزار سفر از حومه شهر به تهران داریم، در حالی که سهم حمل ونقل ریلی در این رقم 2.5 درصد است. 

آخوندی با بیان اینکه تغییر الگوی رفتاری مردم در حمل ونقل یک ضرورت است، تاکید کرد: محوریت ما در توسعه ریلی بر مبنای حمل ونقل حومه ای است بنابر این در برنامه ششم توسعه حمل ونقل ریلی را گنجانده ایم. بازگشت به تعادل های بنیادین در حمل ونقل نظیر شهرسازی ریل پایه، حمل ونقل حومه ای و راه آهن سریع السیر ضروری است که هسته هایش فعلاً ایجاد شده است. 

او گفت: در راه آهن سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان ایستگاه اصفهان خارج از شهر ساخته شده است ایستگاه قم در جمکران ساخته شده و این غیرمنطقی و کار ملانصرالدینی است که مسافر نیم ساعت از تهران تا قم با قطار سیر کند و سپس آنجا از جمکران تا قم یک ساعت با اتوبوس یا سواری جابه جا شود.

وزیر راه و شهرسازی از خانه های خالی نیز سخن به میان آورد و تصریح کرد: در بخش مسکن هم نبود تعادل ها وجود دارد ما سال 85 ما 640 هزار خانه خالی داشتیم در سال 90 این رقم به یک میلیون و 660 هزار خانه خالی رسید و در سال 95، 2 میلیون و 578 هزار خانه خالی داریم.   اگر هر کدام از این خانه های خالی را به ارزش 100هزار دلار در نظر بگیریم، در واقع 250 میلیارد دلار سرمایه گذاری بلااستفاده در کشور مانده است و حال در این شرایط باید سرعت بیشتری به این روند بدهیم؟

او افزود: کل ارزش سهام بازار بورس کشور 110 میلیارد دلار است، در حالی که ارزش خانه های خالی 250 میلیارد دلار است. در این راستا طی هماهنگی با سازمان امور مالیاتی سامانه شناسایی خانه های خالی راه اندازی خواهد شد.

بهره برداری از قطعه اول آزادراه تهران ـ شمال در دولت یازدهم  

وزیر راه وشهرسازی درباره آزادراه تهران-شمال نیز گفت: قطعه اول این آزاد راه از تهران تا شهرستانک 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تلاش می کنیم، در همین دولت به بهره داری برسد. در قطعه یک کار به پیمانکار داخلی واگذار شده است، در حالی که قبلاً همه کارها دست پیمانکار خارجی بود.

آخوندی درباره قطعه دوم این بزرگراه نیز بیان کرد: مناقصه قطعه دوم آزادراه تهران ـ شمال برگزار شد. این در حالی است که تونل 6 هزار و 500 متری در قطعه دو همزمان با قطعه یک در حال اجرا است ضمن آنکه در حال بررسی قطعه سوم این پروژه هستیم.

تهیه نقشه لجستیک کشور

آخوندی درباره بنادر خشک نیز گفت: بنادر خشک باید توسط ریل به بنادر آبی متصل شود، تا بار از بنادر اصلی بار ریل به بنادر خشک برسد و سپس آنجا از طریق جاده مراکز مصرف توزیع شود. 

او افزود: بنادر خشک در سند اسکاپ تصویب شده است. همچنین نقشه لجستیک ایران در حال تهیه است تا باراندازهای اصلی ایران مشخص شود. البته شهر فرودگاهی امام خمینی جزئی از بنادر خشک کشور است که مشخص شده است.

تقاضای تأسیس 12 شرکت هواپیمایی

وزیر راه و شهرسازی درباره مهم ترین اتفاقات صنعت حمل ونقل هوایی کشور گفت: بزرگ ترین اتفاق صنعت حمل ونقل هوایی ایران آزادسازی نرخ ها و پس از آن توسعه ناوگان و مذاکره مستقیم با کارخانه های سازنده هواپیما بود. 

او افزود: بیشتر از 12 تقاضا برای تأسیس ایرلاین جدید وجود دارد اما باید طبق قانون حداقل 350 میلیارد تومان سرمایه اولیه داشته باشند. 

ضرورت تشکیل نظام حرفه ای رسانه 

وزیر راه و شهرسازی درباره حواشی پیش آمده با یکی از خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت نیز گفت: من شخصا تلاش می کنم حاشیه ای ایجاد نکنم، اما کشور ما دچار شکاف اجتماعی است و این موجب بروز حواشی می شود. هر اتفاقی که رخ می دهد، به دلیل شکاف اجتماعی سیاسی می شود، حتی آبادانی کشور هم سیاسی می شود، البته ما باید خیلی صبوری کنیم.

او تاکید کرد: ظرفیت سیاسی شدن مسائل در ایران بیش از اندازه است و در این حوزه رسانه باید نظامات حرفه ای رسانه را داشته باشد و ما نیز باید تلاش کنیم، همانند آنکه نظام حرفه ای پزشکی، نظام حرفه ای مهندسی و ... داریم نظام حرفه ای رسانه هم داشته باشیم. 

آخوندی گفت: توسعه کشور بدون رسانه امکانپذیر نیست، اما باید رسانه مستقل، خبرنگار آزاد و اصل دسترسی شهروندان به اطلاعات تأمین شود. اصل توسعه شهروندی نیروی انسانی و ملت است و در این حوزه نیازمند پرسشگری دقیق و صحیح هستیم.

او افزود: بزرگ ترین اتفاق تاریخ هوایی کشور در حال رخ دادن است، حال من از شما می پرسم آیا واقعاً سوال اصلی یک رسانه، باید مرجوعی بودن هواپیما باشد، در حالی که اصلاً مفهوم هواپیمای مرجوعی در دنیا وجود خارجی ندارد. 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.