| کد خبر: 126758 |

اعزام ۳۶۰۰ رام قطار در ایام نوروز

تین‌نیوز| وزیر راه و شهرسازی در بازدید از ایستگاه راه‌آهن تهران از اعزام ۳۶۰۰ رام قطار در فاصله ۲۵ اسفند تا ۱۲ فروردین ۹۶ خبر داد و به صورت ویدئو کنفرانس در جریان عملکرد نواحی راه‌آهن خراسان، آذربایجان و اصفهان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی با حضور در ایستگاه راه‌‌آهن تهران ضمن بازدید از روند اعزام قطارها و گفت‌وگو با مسافران در جمع خبرنگاران با اشاره به جابه‌جایی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند از سوی ناوگان ریلی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان تمام توان خود را برای برقراری سفری ایمن به کار گرفتند.

وزیر راه و شهرسازی با حضور در ستاد سفرهای نوروزی شرکت راه‌آهن از طریق ویدئو کنفرانس با نواحی راه‌آهن خراسان، آذربایجان و اصفهان ارتباط برقرار کرد و جزئیات ارائه خدمات ریلی در این نواحی را جویا شد. محمدهادی ضیایی‌مهر، مدیر کل ناحیه خراسان شرکت راه‌آهن در این ارتباط تصویری از جابه‌جایی ۷۲۰ هزار مسافر با ۱۶۹۲ رام قطار در ایام نوروز در مسیر مشهدمقدس خبر داد.

وی افزود: سیر قطارها در مسیر تهران- مشهد از ۱۱ ساعت و نیم در سال ۹۵ به ۱۰ ساعت در سال ۹۶ کاهش یافته است. ضیایی‌مهر همچنین یادآور شد: ناوگان ریلی مسیر مشهد ۶ سال جوان‌تر شده و میانگین سن قطارها در این مسیر به ۲۴ سال رسیده است. وی ادامه داد: همچنین قطار گردشگری عقاب طلایی از مرز سرخس وارد کشور شد و از مشهد به سمت طبس ادامه مسیر می‌دهد. مدیرکل راه‌آهن ناحیه خراسان بیان کرد: افتتاح پروژه‌های ریلی در مسیر مشهد موجب کاهش تاخیرها از مبدا به میزان ۷۰ درصد و تاخیرهای ورودی به ایستگاه به میزان ۳۶ درصد کاهش یافته است. در ادامه این بازدید مدیران کل نواحی راه‌آهن اصفهان و آذربایجان نیز گزارشی از سیر قطارها ارائه کردند.
 
فعال‌شدن پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان
وزیر راه و شهرسازی در نشستی مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین اقدامات تمامی حوزه‌های حمل‌ونقل، اعم از دریایی، هوایی، ریلی و جاده را تشریح کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در این گزارش با اشاره به فعالیت‌های مهمی که در حوزه ریلی محقق شده است، مشارکت بخش‌خصوصی را در زیرساخت و در نوسازی ناوگان ریلی از اقدامات مهم این حوزه برشمرد. عباس آخوندی افزود: در بحث زیرساخت، قرارداد قطار سریع‌السیر تهران-قم- اصفهان فعال شد که LC(گشایش اعتبار) آن هم از طریق چینی‌ها انجام شد. همچنین در سایر پروژه‌ها، پیشنهادهای خوبی را از دیگر کشورها داریم. آخوندی گفت: برای برقی‌کردن قطار تهران- مشهد، قرارداد، نهایی شده و فقط در یک بند از آن، چینی‌ها مقداری بحث دارند که اگر تحریم برگردد نتیجه قرارداد چه خواهد شد و به همین دلیل نیز این موضوع، قدری معطل مانده است. معمولا در قراردادها فرض بازگشت تحریم را نمی‌آوریم که با این تلاش‌ها امیدواریم در فروردین ماه ۹۶ با چینی‌ها به توافق برسیم که اگر این توافق صورت بگیرد ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش، انجام می‌شود.
 
امضای قرارداد با زیمنس برای لکوموتیوهای برقی وگازوئیلی
وی تصریح کرد: با زیمنس برای لکوموتیوهای برقی و گازوئیلی قرارداد خوبی به امضا رسانده‌ایم. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آنکه در حوزه ریل اقدامات مناسبی انجام گرفته است، گفت: بخش‌خصوصی نیز نخستین سرمایه‌گذاری خود را در بخش راه‌آهن انجام داد. راه‌آهن کرمان- سیرجان با سرمایه‌گذاری بخشی خصوصی در حال انجام است. از آنجا که تا به حال سابقه نداشت که بخش‌خصوصی در زیرساخت راه‌آهن سرمایه‌گذاری کند به همین دلیل برایمان حائز اهمیت است. آخوندی از دیگر اقداماتی که در حوزه ریلی انجام گرفته به بحث استفاده از ماده ۱۲ قانون خروج از رکود و موانع تولید اشاره کرد. این ماده اجازه می‌دهد هر مقدار بار و مسافر از جاده به ریل برود.

وی افزود: موفق شدیم در شورای اقتصاد تصویب کنیم که وزارت نفت مابه‌التفاوت استفاده از اجرای ماده ۱۲ قانون خروج از رکود را که اجازه می‌دهد هر مقدار بار و مسافر از جاده به ریل منتقل شود، پرداخت کند. در حال حاضر، قرارداد آن با وزارت نفت منعقد شده است که امیدواریم در سال آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد تا امیدی در بین سرمایه‌گذاران ایجاد شود. آخوندی افتتاح ۱۱۳ واگن جدید را که ازسوی چهار شرکت بخش‌خصوصی در روزهای گذشته انجام شد نشان از علاقه سرمایه‌گذاران در این بخش عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم در این بخش رشد بیشتری داشته باشیم.
 
یادداشت تفاهم نویدبخش میان ایران و روسیه برای تامین ۵۰۰ واگن مسافری
همچنین وزیر راه و شهرسازی، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را مهم‌ترین راهبرد وزارت راه وشهرسازی برای تحقق شعار سال ۹۶ خواند و گفت: در جریان سفر رئیس‌جمهوری به روسیه یادداشت تفاهمی میان صنعتگران ایرانی و روسی به منظور تامین ۵۰۰ واگن مسافری به امضا رسید. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را مهم‌ترین راهبرد این وزارتخانه برای تحقق شعار سال ۹۶ مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال خواند و گفت: این اقدام در بخش‌های مختلف ازجمله صنعت و گردشگری و حمل‌ونقل افزایش اشتغال را به همراه دارد.

وی افزود: ما به‌طور جدی نیاز به نوسازی ناوگان در حوزه‌های جاده‌ای، هوایی و ریلی داریم به‌طوری‌که در ابتدای دولت یازدهم ناوگان ریلی با عمر بالای ۶۵ سال در حال فعالیت بود و در سال ۹۵ ناوگان ریلی با عمر بیش از ۴۵ سال را از رده خارج کردیم. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در صورت اقدام برای خارج کردن ناوگان ریلی با عمر بیش از ۳۵ سال در سال جاری در تنگنای بسیار شدیدی مواجه خواهیم شد. آخوندی تاکید کرد: در واقع باید در دو حوزه بار و مسافر سرمایه‌گذاری جدی در نوسازی ناوگان صورت گیرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این دو حوزه گفت: البته سال گذشته سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای نوسازی ۶ هزار واگن باری صورت گرفت و باعث افزایش امیدواری شد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهوری به روسیه گفت: در این سفر یادداشت تفاهمی میان صنعتگران داخلی و روسی برای تامین ۵۰۰ واگن مسافری با استانداردهای بین‌المللی به امضا رسید و در صورت عملیاتی شدن این یادداشت‌تفاهم در سال جاری می‌توان شاهد تحول بسیار خوبی در بخش حمل‌ونقل ریلی مسافری بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.