| کد خبر: 126575 |

۹۶ سال ریلی باشد

تین‌نیوز| حمل‌ونقل به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه اقتصادی کشور، سال ۹۵ را در حالی پشت سر گذاشت که در بسیاری از بخش‌ها، شاهد تحولات و رویدادهای قابل تاملی بودیم.
 
به گزارش روزنامه گسترش تجارت، اجرای قرارداد خرید ۱۰۰ هواپیما از شرکت ایرباس فرانسه با ورود نخستین هواپیما به ایران در دی سال گذشته آغاز شد و تاکنون ۳ فروند از این هواپیماها وارد کشور شده‌اند تا نوسازی ناوگان شرکت ایران‌ایر به عنوان ناوگان ملی و پرچمدار حمل‌ونقل هوایی کشور در عرصه بین‌الملل، کلید بخورد. علاوه بر این امیدواری نسبت به اجرای هرچه زودتر قرارداد منعقد شده میان ایران‌ایر و شرکت هواپیماساز بوئینگ برای فروش ۸۰ هواپیما به ایران وجود دارد. اگرچه نوسازی ناوگان هوایی مهم‌ترین اقدام حمل‌ونقلی دولت در سال گذشته بود با این حال کارشناسان معتقدند سال ۹۶ حمل‌ونقل ریلی باید در اولویت قرار داشته باشد.

به گزارش «گسترش‌تجارت» در کنار نوسازی ناوگان هوایی، سایر حوزه‌های حمل‌ونقل نیز سال خوبی را پشت سر گذاشتند. بنادر و حمل‌ونقل دریایی ایران سال ۹۵ را با رونق نسبی گذراندند، زیرا با اجرای برجام، کشتیرانی‌های بزرگ دنیا دوباره راه بنادر تجاری کشورمان را در پیش گرفتند و عملیات کانتینری و جابه‌جایی کالا در بنادر افزایش یافت.

 از سوی دیگر کشتیرانی کشورمان خبر انعقاد قرارداد ساخت تعدادی کشتی کانتینربر بزرگ مقیاس، میان این شرکت با غول کشتی‌سازی، کره‌جنوبی هیوندای را منتشر و تاکید کرد این قرارداد جدید نیست و احیای قراردادی قدیمی است که در دولت گذشته بسته شده اما مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

حمل‌ونقل ریلی نیز باتوجه به تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب بر آن و برنامه‌ریزی مسئولان برای جایگاه ویژه این بخش در برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال ۹۶، روند رو به رشدی در سال گذشته داشته و به طور قطع باید این مسیر ادامه یابد.

 به گفته مسئولان و آنطور که خبرها نشان می‌دهد، حمل‌ونقل ریلی یکی از اولویت‌های بودجه سال ۹۶ بوده، به‌طوری که بودجه این بخش در سال ۹۶ رشد ۶۸ درصدی نسبت به سال ۹۵ داشته و دست‌اندرکاران صنعت ریلی امیدوارند با تخصیص به‌موقع و مصرف درست این بودجه، بتوانند شاهد بهبود وضعیت این صنعت در کشور باشند.

حسن ماسوری، مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان در گفت‌وگو با گسترش تجارت با تاکید بر لزوم اولویت دادن به توسعه ریلی در سال جدید، اظهار می‌کند: برطرف کردن گلوگاه‌های ترافیکی در حمل‌ونقل ریلی از اولویت‌های این بخش است.
همچنین به گفته وی فعال کردن اداره‌های کل مناطق مختلف راه‌آهن کشور که درآمدهای باری ندارند و به دلیل مسافری بودن، در عمل زیان‌ده هستند نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان می‌گوید: توجه جدی به افزایش ایمنی و سرعت در تخلیه واگن‌های قطار و افزایش سیستم‌های تخلیه از ضرورت‌های حمل‌ونقل ریلی در سال ۹۶ است.

از سوی دیگر او بر لزوم افزایش سرعت بازرگانی و بهره‌وری مناسب از نیروی کشش در خطوط ریلی تاکید دارد و معتقد است باید به دنبال رشد حداقل ۲۰ درصدی عملکرد ریلی(بر مبنای تن کیلومتر) نسبت به سال ۹۵ باشیم.

ماسوری همچنین تاکید دارد در کنار توسعه حمل‌ونقل ریلی، بحث افزایش حمل بار و توسعه ترانزیت در همه شیوه‌های حمل‌ونقل باید در دستور کار قرار گیرد.
 
صنعت ریلی در صدر اولویت‌ها
همانطور که ماسوری می‌گوید، حمل‌ونقل ریلی را باید از مهم‌ترین بخش‌های نیازمند توجه ویژه در سال ۹۶ دانست. براساس تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب بر این صنعت که منجر به حضور پررنگ‌تر این بخش در برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۶ شد، کارشناسان و دست‌اندرکاران این بخش انتظار دارند صنعت ریلی مهم‌ترین اولویت برنامه‌ریزی و توسعه حمل‌ونقل در سال جدید باشد.

حمید نجف از کارشناسان حمل‌ونقل کشورمان در گفت‌وگو با گسترش تجارت با تاکید بر اینکه توجه به تمامی ارکان حوزه حمل‌ونقل برای افزایش سرعت پیشرفت کشور و رسیدن به توسعه پایدار، لازم و ضروری است، گفت: به دلیل اینکه بودجه عملیاتی حوزه حمل‌ونقل محدود است، اولویت‌بندی مسائل برای مصرف این بودجه ضروری است.

این کارشناس معتقد است تقویت حمل‌ونقل ریلی و حمل‌ونقل جاده‌ای با توجه به حجم بار و مسافر در سال جدید ضرورت دارد. او این مسئله را نیز یادآوری می‌کند که سرمایه‌گذاری صرف، بدون برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت صحیح، موثر نبوده و راه به جایی نخواهد برد.

نجف اظهار می‌کند: مشابه این اتفاق یعنی سرمایه‌گذاری صرف، بدون برنامه‌ریزی و مدیریت، در مسئله خرید هواپیما در صنعت حمل‌ونقل هوایی افتاده است.
او با تاکید بر اینکه این نظر به معنای مخالفت با سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل هوایی نیست، اضافه کرد: پیش‌زمینه برطرف کردن نیازهای ناوگان هوایی به منظور نوسازی، اصلاحات اساسی ساختاری و مدیریتی است که این مسائل ارتباطی با بحث تحریم و مشکلات آن نداشت و به نظر می‌رسد دولت یازدهم می‌توانست در ۳ سالی که از استقرارش می‌گذرد، نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کند اما این اتفاق نیفتاد و دولت رفع این مشکلات را از آخرین راه‌حل یعنی خرید هواپیما آغاز کرد.

این کارشناس حمل‌ونقل با تاکید بر لزوم سرعت گرفتن توسعه حمل‌ونقل ریلی افزود: در اهمیت رشد صنعت ریلی، هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد.
 بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته امروز که ما از آنها به عنوان الگوهای موفق در بخش‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل یاد می‌کنیم، بعد از توسعه راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای، بیشترین همت و توان خود را بر توسعه و پیشرفت حمل‌ونقل ریلی گذاشتند.

نجف نیز همصدا با بسیاری از کارشناسان حمل‌ونقل معتقد است حمل‌ونقل ریلی به عنوان صنعتی ایمن و مطمئن که هزینه‌های کمتری هم برای مصرف‌کننده دارد، شایسته هرگونه سرمایه‌گذاری است و با توجه به اولویت داشتن این بخش برای سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری، باید از نظر اختصاص بودجه نگاه ویژه‌ای به آن شود، زیرا حجم بزرگ چرخه اقتصادی یک کشور بعد از حمل‌ونقل جاده‌ای و مسیرهای زمینی، بر دوش این بخش است.

تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب بر صنعت ریلی در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که منجر به نگاه ویژه این برنامه به این حوزه شد، این انتظار را در دست‌اندرکاران این بخش ایجاد کرد که حمل‌ونقل ریلی به جایگاه شایسته خود در اقتصاد کشور دست یابد.

بر همین اساس، دیدگاه آنها این است که در سال ۹۶ نیز باید حمل‌ونقل ریلی در صدر اولویت‌های کاری و برنامه‌ریزی دولت قرار گیرد.
در کنار این مسائل نباید فراموش کنیم که دولت یازدهم از ابتدای کار، تاکید ویژه‌ای بر حمل‌ونقل ریلی داشته است.

بر اساس همین نگاه، در سال‌های اخیر گام‌های موثری در راستای افزایش توسعه ترانزیت ریلی و بهبود وضعیت این ناوگان برداشته شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد انتظار کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت ریلی از دولت مبنی بر اختصاص جایگاه ویژه به حمل‌ونقل ریلی در سال ۹۶ انتظاری معقول و در توان دولت است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.