| کد خبر: 116920 |

دستاوردهای برجام در منطقه آزاد قشم؛ علاقه مندی بیش از ۱۰ کشور برای سرمایه گذاری

تین‌نیوز| مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، از آزادسازی سرمایه گذاری در کشور به عنوان یکی از دستاوردهای مهم برجام یاد کرد و گفت: از این رهگذر بیش از 10 کشور جهان برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام آمادگی کرده اند.

 
«حمیدرضا مومنی» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به مناسبت سالگرد اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) افزود: منطقه آزاد قشم در میان هفت منطقه آزاد کشور، به دلیل ظرفیت بالای حوزه های نفت و گاز، دسترسی آسان به آب های بین المللی، وجود فرودگاهی با پهنای باند مناسب برای فرود هواپیماهای پهن پیکر از اهمیت ویژه ای برای جذب سرمایه گذار خارجی برخوردار است.

وی اتصال این منطقه به سرزمین اصلی از طریق پل خلیج فارس و ترانزیت کالا بین کشورهای آسیای میانه و کشورهای اروپای غربی از طریق آب های بین المللی را عامل مهمی در استقبال کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در قشم عنوان کرد.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: از ماه های اولیه پس از برجام ، تیم های مختلف سرمایه گذاری از کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، انگلیس، روسیه، ژاپن، چین، نروژ، اتریش، عمان، امارات، هند، کویت و ... در سفر به ایران از منطقه آزاد قشم بازدید و در سفر نمایندگان سازمان منطقه آزاد قشم به شماری از این کشورها علاقه مندی خود را برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام کردند.

به گفته مومنی، نمایندگان کشورهای خارجی در بازدید از قشم و در گفت و گو با مسوولان این منطقه راه های مشارکت را در طرح های مختلف مورد بررسی قرار دادند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: به عنوان نمونه «چو سیادن» استاندار استان گوانگ دونگ چین که به همراه رییس جمهوری این کشور به ایران سفر کرده بود، در مقام نماینده عالی دولت چین با سفر به منطقه آزاد قشم درباره مشارکت در طرح های مختلف از جمله تبدیل قشم به عنوان قطب دیتاسنتر(مرکز اطلاعات) خاورمیانه، ایجاد شهر پوشاک، پل سازی و ساختمان سازی، صنایع شیلاتی و دهها مورد دیگر اعلام آمادگی کرد.

مومنی حضور و علاقه مندی سرمایه گذاران کشورهای یادشده را از گشایش های برجام دانست و افزود: امسال در سفر به کشورهای ایتالیا، روسیه و چند کشور دیگر راه های حضور فعالان اقتصادی این کشورها را برای سرمایه گذاری در قشم با مسوولان دولتی و شرکت های اقتصادی آنها در میان گذاشتیم.

وی ادامه داد: ژاپنی ها نیز در قالب تیم جایکا با ایجاد دفتری در قشم در پی ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای تبدیل جزیره به یک منطقه آزاد بین المللی هستند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه از علاقه مندی روسیه و چین برای ایجاد بانک خارجی و بیمه در منطقه آزاد قشم خبر داد و افزود: از این رهگذر مناسبات ارزی برای سرمایه گذاران خارجی در شرایط مناسب فراهم خواهد شد و پیش بینی می شود با رفع مشکلاتی که در مسیر برجام ایجاد شده، قشم یکی از مهمترین مناطق در حوزه جذب سرمایه گذارخارجی باشد.

جزیره قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت و دارا بودن پتانسیل های فراوان در زمینه فعالیت های اقتصادی همواره مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی بوده و شرایط پسا برجام فرصت مناسبی را برای حضور فعالان اقتصادی کشورهای اروپایی و آسیایی در قشم فراهم کرده است، به طوری که فرانسوی ها با مشارکت در یک طرح مهم شیلاتی با طرف ایرانی پیشگام ورود سرمایه گذاران خارجی در قشم هستند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.