| کد خبر: 113825 |

◄ بخش خصوصی اختیارات واقعی می‌خواهد

تین‌نیوز|

روز 26 آذرماه تنها یک روز نمادین برای بخش حمل‌ونقل که ختم به حرف زدن و جشن گرفتن بشود نیست، 26 آذر روزی است که باید در آن مشکلات بخش حمل‌ونقل مطرح و برای مرتفع کردن آن تلاش شود؛ این‌ها جملات یک فعال حمل‌ونقل در بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، حسین احمدی زاده، رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان مؤسسات و شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی کالاهای کشور در همین خصوص گفت: ما روز 26 آذر را باید یک نقطه عطف در حمل‌ونقل کشور بدانیم، روز 26 آذر گذشت و تمام شد، ایثارگری‌ها و جان‌فشانی‌های بازیگران حمل‌ونقل، خصوصاً رانندگان گذشت و پشت سر گذاشته شد اما نکته مهم این است که این روز باید نقطه عطفی باشد که هرسال ببینیم نسبت به سال گذشته چه اتفاقاتی در بخش حمل‌ونقل کشور رخ‌داده است.

احمدی زاده ادامه داد: ما باید مثل دانشجویی که در آخر ترم مورد ارزیابی و امتحان قرار می‌گیرد، هرسال در روز 26 آذر عملکرد خودمان را بررسی کنیم و ببینیم موفق بوده‌ایم یا نه؟ مخصوصاً دراین‌بین باید توجه ویژه‌ای به نقش تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل کشور بشود.

رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی گفت: شما استحضار دارید که نقش حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر و بار چه در بخش داخلی چه در بخش بین‌المللی بیش از 93 درصد است، به‌عبارت‌دیگر بیش از 93 درصد حمل‌ونقل مسافر و بار را بخش جاده‌ای مدیریت می‌کند که بخش عمده‌ای از این مدیریت زیر نظر بخش خصوصی است اما واقعاً در شرایطی که بخش خصوصی تا این حد نقش عمده دارد و مدیریت این بخش را بر عهده دارد، به همان میزان اختیار هم دارد؟

احمدی زاده ادامه داد: پاسخ خیر است، ما هیچ اختیاری در این حوزه نداریم، دخالت‌های دیگر سازمان‌ها باعث شده که نقش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خیلی کم‌رنگ بشود، شما فقط یک روز تشریف بیاورید در یک شرکت حمل‌ونقل و شرایط را ببینید، از زمانی که بارنامه در حال صادر شدن است تا زمانی که بار به مقصد می‌رسد، ببینید چه مشکلات زیادی وجود دارد و یا در بخش مسافر هم شرایط به همین‌گونه است، از زمانی که مسافر سوار اتوبوس می‌شود تا به مقصد می‌رسد، پیچیدگی‌ها و مشکلات بسیاری برای شرکت‌ها و رانندگان به وجود می‌آید.

او افزود: در بخش مسافر البته چون سیستماتیک تر است شرایط تا حدی بهتر است اما در بخش بار شرکت‌های حمل‌ونقل باوجوداینکه رانندگان خود مالک هستند هیچ نقشی نمی‌تواند داشته باشد فقط درصورتی‌که راننده تخلف بکند شرکت باید برود در کمیسیون ماده 12 پاسخگو باشد و یا هر مشکل دیگری به وجود بیاید شرکت حمل‌ونقل باید پاسخگو باشد.

این فعال حمل‌ونقل در بخش خصوصی اظهار داشت: شرکت حمل‌ونقل زمانی که می‌خواهد یک مجوزی صادر بکند باید از تمام نهادهای مربوط تأییدیه بگیرد، فرض کنید برای دام و خوراک دام، باید از دامپزشکی مجوز بگیرد، در بنادر ساعت 2 بعدازظهر دفتر دامپزشکی تعطیل است، به همین خاطر 500 کامیون باید یک روز منتظر بمانند چون نماینده دامپزشکی حضور ندارد، از سوی دیگر مبارزه با قاچاق درراه کامیون‌ها را تخلیه می‌کند، بارگیری دوباره وسط جاده یک عمل بی‌نهایت دشوار است.

رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان: شرایط به‌گونه‌ای است که ما واقعاً دیگر هیچ تمایلی به حضور در این بخش نداریم، نه سرمایه‌گذاری دیگری می‌کنیم و نه میلی به ادامه کارداریم، ما مدت‌ها است که پیگیر اصلاح شرایط هستیم، حتی حاضر شدیم به ازای هر کامیون فرسوده یک کامیون جدید جایگزین کنیم اما بیشتر از 20 سال است که پیگیر این حرف‎‌ها هستیم و هیچ نتیجه‌ای نمی‌بینیم.

احمدی زاده گفت: مورد دیگر این است که ما نیازمند انتقال اختیارات واقعی به بخش خصوصی هستیم، در حال حاضر اختیاراتی که به ما داده‌شده به‌گونه‌ای است که تمام هزینه‌ها و زحمت‌ها بر عهده ما است و بهره‌برداری و سود برای بخش دولتی و درآمدها وارد صندوق دولت می‌شود.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.