| کد خبر: 109558 |

ادغام راهداری‌ها با همه مشکلات موجود مثبت و موثر است

انتزاع حوزه راهداری از ادارات کل راه و شهرسازی و الحاق آن ها به ادارات کل حمل ونقل و پایانه های سراسر کشور امکان اعمال مدیریت برای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و هم ادارات کل راه و شهرسازی را در پی خواهد داشت، این جمله بخشی از سخنان وزیر راه و شهرسازی در خصوص ادغام راهداری بود.

موضوع ادغام حوزه مدیریت راهداری ادارات کل راه و شهرسازی استان ها در ادارات کل حمل ونقل و پایانه های استانی و تشکیل «اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان» از موضوعات جنجال برانگیزی بود که در ماه های گذشته بحث های بسیاری پیرامون آن شکل گرفت.
 

به گزارش خبرنگار تین نیوز، با وجود نظرات کمابیش منتقدانه در رابطه با این اقدام، نهایتاً این طرح تصویب و به مرحله اجرا رسید، روزهای آغازین مردادماه بود که رئیس سازمان راهداری در اطلاعیه ای گفت: بر اساس سیاست وزارت راه و تصویب شورای عالی اداری، مقرر شد بخش راهداری از ادارات کل راه و شهرسازی منتزع و به ادارات حمل ونقل و پایانه های استان ملحق شود و به این ترتیب اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای در استان ها شکل خواهد گرفت.
 
این ادغام از جهات متفاوتی به حوزه حمل ونقل کمک خواهد کرد و جای تأمل بسیار دارد، به عنوان مثال، همان طور که در ابتدای گزارش ذکر شد انتزاع حوزه راهداری از ادارات کل راه و شهرسازی و الحاق آن ها به ادارات کل حمل ونقل و پایانه های سراسر کشور امکان اعمال مدیریت برای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و هم ادارات کل راه و شهرسازی را در پی خواهد داشت.
 
همچنین تا پیش از این ادغام، راهداری که سازمان بسیار مهم و اثرگذاری در حوزه حمل ونقل به شمار می رود در حوزه اجرای مصوبات خود با مشکلاتی درگیر بود ازجمله اینکه تصمیمات این سازمان مهم در استان ها به دو بخش تقسیم می شد و با تداخل وظیفه ای که در استان ها به وجود می آمد عملاً این تصمیمات به نحو احسن قابل اجرا نبود، اما با اجرایی شدن این طرح  وظایف سازمان های مربوطه به خوبی مشخص می شود و دیگر مجالی برای دو تکه شدن تصمیمات و سردرگمی ناشی از آن باقی نخواهد ماند.
 
از سویی پیش از این انتزاع، ادارات کل راه و شهرسازی بخش عمده ای از توان و زمان خود را صرف امور راهداری می کردند درحالی که از سوی دیگر نیاز مبرم به وجود یک سازمان برای رسیدگی به امور شهرسازی نیز احساس می شد و اکنون بعد از انجام این طرح وظایف بخش راهداری از شانه ادارات کل راه و شهرسازی برداشته می شود و این سازمان می تواند با فراغت بیشتری به انجام وظیفه اصلی خود بپردازد.

حالا باگذشت حدود چهار ماه از آغاز اجرای این طرح می توان دید جامع تری به این موضوع داشت و از جزئیات آن اطلاع حاصل کرد، در همین خصوص گفتگویی داشتیم با علی ربانی سرپرست اداره نگهبانی راهداری خراسان شمالی و نظرش را در خصوص این ادغام جویا شدیم.

ربانی در خصوص ادغام راهداری ها گفت: بنده شخصاً تصور می کنم این ادغام و تغییر اتفاق مبارکی بود و شرایط سازمان ما را بسیار بهتر خواهد کرد، چون همان طور که استحضار دارید، مسائل بسیار تخصصی به صورت نامتناسب با یکدیگر ادغام شده بودند، به عنوان مثال بخش راهداری که یک بخش کاملاً تخصصی و مهم است با بخش مهم دیگری مانند مسکن ادغام شده بود که تقریباً ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند و اختلال زیادی در وظایف هرکدام از این بخش ها ایجادشده بود.

او ادامه داد: این ادغام باعث نوعی تقسیم وظایف مجدد و مشخص کردن حدود و ثغور فعالیت هرکدام از این حوزه ها شده است، حوزه هایی که پیش از این نه کار مسکن را به سهولت انجام می دادند و نه کار راه را، لذا بنده و همکاران ما در بخش سازمان راهداری استان خراسان از این مسئله استقبال می کنیم و امیدواریم تبعات مثبت آن به زودی مخالفان این برنامه را هم اقناع کند و با جدیت بیشتری انجام امور را پیگیری کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: البته بنده منکر وجود ناهماهنگی ها و مشکلات موجود نیستم اما به هرحال این طرح به تازگی اجرایی شده و حتی اگر بهترین طرح دنیا را هم بخواهید اجرا کنید ممکن است ناهماهنگی هایی به وجود بیاید، لذا بنده با آگاهی از ناهماهنگی ها و نارسایی های این طرح از آن دفاع می کنم و آن را طرح مثبتی میدانم.

ربانی ادامه داد: علاوه بر این تغییر و ادغام راهداری و بخش حمل ونقل، تصور بنده بر این است که بخش مسکن و راه سازی نیز هرچه سریع تر باید از هم جدا شوند، چراکه این دو بخش مجزا بار فعالیت های یکدیگر را سنگین کرده اند و این تغییر می تواند این دو بخش را سبک بار تر کند.

او همچنین با اشاره به چالش های پیش روی سازمان راهداری گفت: نکته دیگری که تصور می کنم بیان آن خالی از لطف نیست این است که، مهم ترین مشکل اداره کل راهداری استان خراسان شمالی در این روزها فرسودگی دستگاه ها و ابزارآلات موردنیاز برای انجام وظایفش است، این موضوع زمانی بیشتر خودنمایی می کند که بدانیم فصل زمستان در پیش است و استان خراسان شمالی هم منطقه ای سردسیر و برف گیر است، به همین دلیل اگر ابزارآلات کافی و سالم برای انجام وظایف زمستانی در اختیار راهداری قرار نگیرد، عملیات نگهداری زمستانی از راه‎ ها با مشکل جدی روبه رو خواهد شد و ممکن است اتفاقات ناگواری رخ بدهد.

ربانی در پایان گفت: از سوی دیگر در چند سال گذشته باندهای بسیاری به جاده های استان اضافه شده و ما ابزار کافی برای رسیدگی به این محورهای جدید را نداریم، اما همچنان امیدواریم با تخصیص های مناسب بتوانیم این مشکلات را مرتفع کنیم و بهتر خدمت گذار مردم باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • rahmanih۹۰ @ yahoo. com 0 0

    با سلام دوستان تین نیوز لطفا عنوان ایشان را تصحیح کنید. چون اداره ای تحت عنوان نگهبانی راهداری نداریم. محسنات این ادغام قطعا لزوم آنرا به پیش این زمان میرساند. ولی به نظرم جزییات این امر توسط مسئولان وزارتی باید با رعایت کامل شرایط قبل از ادغام وزاتین راه و شهرسازی اتفاق می افتاد. چرا که در هر صورت حجم کار راهداری و حمل و نقل بسیار بیشتر از گذشته می شود و دو اتفاق باید واقع شود. اول عضویت این اداره کل در شورای برنامه ریزی توسعه استانها است و دوم انتقال کامل امکانات و ساختمانهای راه و ترابری سابق به راهداری و حمل و نقل جاده ای