| کد خبر: 106100 |

همیشه پای سیاست درمیان است

چرا اکثر آزادراه های کشور روی ریل توسعه اند و هرروز بیشتر به سوی بهره برداری گام برمی دارند اما آزادراه تهران شمال نه؟

پروژه های بسیار جوان تر از آزادراه تهران شمال اکنون سروسامانی گرفته اند و به زندگی مشغول اند و اما این پیرپروژه بعد از فراز و نشیب های بسیار همچنان دور خودش می چرخد، از یک دوره توقف کامل گرفته تا شروعی دوباره و پیمانکاران خارجی و بنیادهای غیرمتخصص داخلی همه و همه را تجربه کرده و هنوز خبری از پیشرفت در آن نیست که نیست.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، طی این سال ها آن قدر راجع به این پروژه حرف زده شده و آن قدر مطالب نوشته شده که دیگر در نگاه اول مسئله مهمی برای نوشتن و خواندن به نظر نمی رسد، اما باکمی دقت و عمیق شدن متوجه می شویم نه تنها موضوعی سطحی و پیش پاافتاده نیست که یک علامت سؤال چندین کیلومتری است، چرا این پروژه تمام شدنی نیست؟

در بین سناریوهایی که در تئوریزه کردن این تأخیر چندین ساله مطرح می شود، یکی بیش از بقیه توجه راقم سطور را به خود جلب کرده و آن این است؛ نگاه به پروژه آزادراه شمال بدل به نگاهی سیاسی و شده، از آنجایی که برخی نگاه مثبتی به شمال رفتن و خوش گذرانی و به قول برنامه تلویزیونی «دورهمی»، «جوج سیخ کردن» ملت ندارند رغبت چندانی برای اتمام این پروژه از خود نشان نمی دهند و در عوض در پروژه هایی مانند آزادراه کربلا در مدت زمانی بسیار سریع به اتمام می رسد.

برای پاسخ به این مسئله به کارشناسی نیاز داشتیم که از شرایط هر دو پروژه به خوبی آگاهی  و تسلط بالایی بر فضای اجرای هر دو پروژه داشته باشد.

محمد قاسم پورتقی، مهندس مشاور پروژه های تهران-شمال و چذابه، فرد جامع الشرایطی برای انجام این مصاحبه بود که در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز مبنی بر اینکه، سناریوی سیاسی شدن آزادراه تهران شمال و مقایسه آن با آزادراه کربلا را تا چه  اندازه قابل قبول می دانید؟ گفت: ببینید ما هم در شلمچه هم در کربلا و هم در تهران-شمال به عنوان مهندس مشاور حضور داریم و به پشتوانه همین مسئولیت می توانم به جرئت به شما بگویم که شرایط در این دو پروژه به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست، در آن مناطق ما با یک دشت عظیم و مسطح مواجهیم و شرایط کار به گونه ای است که ظرف مدت یک ماه تا 6 کیلومتر از پروژه را جلو ببریم و زیرسازی و آسفالت روکشش را انجام بدهیم.

این تصورات نمی تواند نمایانگر واقعیت باشد، در نظر بگیرید که ما در هر یک کیلومتر از پروژه آزادراه کربلا چیزی حدود یک میلیارد هزینه می کنیم اما همین یک کیلومتر در پروژه تهران-شمال مبلغی در حدود 60 تا 70 میلیارد تومان هزینه دارد، از طرفی حتی باوجود تأمین به موقع اعتبارات و حل مسائل مالی بازهم مشکلات متعدد اجرایی گریبان گیر این پروژه است و به طورکلی به هیچ عنوان این دو پروژه قابل قیاس نیستند.

اما در پروژه تهران- شمال کوتاهی شده است؟ بله قطعاً، اینجا برخوردهای سیاسی وجود دارد؟ بله، اینجا تصمیم گیری های غیراصولی انجام می شود؟ بله، بنده به عنوان یک مهندس در حال حاضر درگیری های بسیاری با عزیزان در بخش روسازی این پروژه دارم، تصمیم های ناصحیحی گرفته می شود و متأسفانه تصمیم گیرنده ها هم کم نیستند، اما بازهم تأکید می کنم در پروژه تهران- شمال به راحتی چذابه که طی دو سال اخیر 20 کیلومتر کارکردیم، نمی توان عمل کرد.

اما در حال حاضر شرایط به مراتب بهتر است و اگر برخوردهای سیاسی اجازه بدهد تا خردادماه سال آینده 35 کیلومتر این محور به بهره برداری می رسد و این 35 کیلومتر مشکل اساسی منطقه را حل خواهد کرد و چیزی در حدود 65 کیلومتر از محور تهران-شمال کم خواهد شد، به عبارتی در حال حاضر از میدان آزادی تا شهرستانک 105 کیلومتر فاصله است، اما با اتمام این پروژه تبدیل به 35 کیلومتر خواهد شد و علاوه بر این در مسیر جدید با یک محور استاندارد چهاربانده مواجه خواهیم بود که بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

اظهارات جناب پورتقی هرچند سناریوی این گزارش را تائید نکرد اما به طور کامل نیز آن را مردود نکرد و تنها از شدت آن کمی کاهش داد، اکنون می توانیم بگوییم این سناریو علت تأخیر در اتمام پیرپروژه تهران-شمال را نه به طورکلی و جامع بلکه بخشی از آن را توضیح می دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Mellat @ yahoo. com 0 0

    مسیر کربلا توجیه اقتصادی و سیاسی وحمل ونقلی دارد وقطعا ارزانتر است ولی تهران شمال توجیهاتش فرق می کند، این مسیر برای صنعت گردشگری کشور مهم است زیرا دو فرودگاه نوشهر و رامسر هر دو مشکلات عمده ظرفیتی و تسهیلاتی دارند۰این بزرگراه اشتغال فراوان و ارزش افزوده اقتصادی دارد و بسیاری می توانند در شمال زندگی کنند و در تهران کار کنند، بدین ترتیب از تراکم تهران کاسته می شود۰ در آینده ای بسیار نزدیک تهران با مشکلات شدید زیست محیطی و کم آبی خطرناک مواجه است، لذا دسترسی به شمال پرآب تر و خوش آب و هوا تر الزامی است۰ از نظر حمل ونقلی ارتباط بندر نوشهر با مرکز کشور از طریق جاده ای مناسب ا لزامی است علی الخصوص آنکه هیچ ارتباط ریلی وجود ندارد۰پیشنهاد می شود طرح و ادامه ساخت آزادراه تهران شمال به پیمانکار آلمانی یا اطریشی با روش سرمایه گذاری و ساخت و طرح و بهره برداری و واگذاری بلند مدت واگذار گردد تا هر کیلومتر آن ۷۰ میلیارد تومان نشود که بسیار گرانتر از اروپا است!!!هستند مدیران و متخصصان ناب ایرانی در خارج از کشور که می توانند کمک کنند، مثلا پروفسور دکتر دادخواه که پروژه های سنگینی در اروپا اجرا کرده است۰