| کد خبر: 159158 |

تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی در چهارمحال وبختیاری به سامانه سپهتن

معاون حمل و نقل اداره حمل‌ و‌ نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی در چهارمحال وبختیاری به سامانه سپهتن تجهیز می شوند.

تین نیوز

همیشه تلفات جاده‌ای و بحث امنیت یکی از موارد چالش برانگیز پلیس و سازمان راهداری بوده است و یکی از نقاط منفی ایران نیز تلفات جاده ای زیاد آن بوده است.

این مجموعه تلفات شامل علل مختلفی از جمله علل انسانی و غیر انسانی بوده که سامانه سپهتن تمرکز خود را بر روی علل انسانی قرار داده است و سعی نموده با اعمال و طراحی یک سخت افزار ویژه و نرم افزارهای کناری، هر گونه تخلف و یا اهمال سمت رانندگان را مدیریت و اعمال قانون کند.

 

بصورت خلاصه دو تخلف عمده که باعث اکثر حوادث کشور میشود رانندگی با سرعت غیرمطمئنه و خستگی راننده است که در این سامانه با پیشنهاد یک سخت افزار خاص و ویژه و ساختار نرم افزاری و آنالیزهای سمت سرور سعی نموده که دو مشکل بالا را مرتفع کند.

به منظور کنترل و نظارت بر نحوه فعالیت ناوگان عمومی بین شهری، سامانه ای تحت عنوان نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای که به اختصار (سپهتن) نامیده می شود، بکار گرفته شده است که با نصب آن بر روی ناوگان و بدون ضرورت توقف وسیله نقلیه در مقابل پاسگاه های ثبت ساعت، پلیس از تخلفات احتمالی راننده مطلع می شود.

بدین ترتیب ضمن کاهش تخلفات حین سفر، می توان کنترل و نظارت بهتری بر روی ناوگان حمل و نقل عمومی و رانندگان این بخش اعمال نمود.

 

با نصب این سامانه بر روی ناوگان، اطلاعات مسیر سفر، تخلفات سرعت، میزان کارکرد رانندگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به توقف در پلیس راه، برای واحد کنترل کننده قابل دسترسی بوده و اطلاعات مذکور در هنگام عبور وسیله نقلیه از مقابل پاسگاه به سامانه های موجود در پلیس راه انتقال یافته و تخلفات راننده و وسیله نقلیه قابل احصاء  است.

 

 

 

حسین مالکی معاون حمل و نقل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری در گفت وگوبا جهانبین نیوز، پیشرفت و عملکرد سامانه سپهتن در استان را رو به پیشرفت ارزیابی کرد و گفت: به کلیه شرکت‌ها، مالکان و رانندگان تحت پوشش اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری اعلام می‌شود نسبت به جایگزینی تجهیزات کنترلی سامانه سپهتن به جای GPS آفلاین بر روی ناوگان اقدام لازم را به‌عمل آوردند.

 

مالکی با تأکید بر مزایای سامانه سپهتن برای رانندگان ناوگان مسافربری تصریح کرد: اطلاع به موقع از جزئیات تردد ناوگان، مشاهده جزئیات تردد و مسیر سفر خودرو، گزارش میزان توقف های خودرو در حین سفر، گزارش کارکرد ناوگان، بررسی تخلفات خودروها به تفکیک رانندگان (کدام راننده، کدام تخلف، در چه زمان و مکان و ...) به صورت دقیق، رسیدگی به اختلاف بین راننده‌ها بر اساس جزئیات تردد و ساعات رانندگی، رسیدگی به اختلاف راننده ها و مالکان بر اساس جزئیات تردد و ساعت رانندگی، کاهش قابل توجه هزینه جرایم راهنمایی و رانندگی (بازگشت هزینه)، امکان تفکیک جرایم برای هر راننده، اطلاع به موقع از حوادث احتمالی به وجود آمده برای خودرو، انجام برنامه ریزی برای خروج رانندگان و خودروها از سرویس برای انجام تعمیرات و مرخصی ها اشاره کرد.

 

وی در خصوص مزایای سامانه سپهتن در جهت ارتقاء حقوق شهروندی نیز عنوان کرد: ارتقاء تکریم ارباب رجوع با امکان نظارت و پایش لحظه ای بر کیفیت سفرهای ناوگان شرکت، رسیدگی به شکایات مسافران، امنیت روانی حاصل از کنترل برخط و لحظه ای خودروها ، کوتاه شدن مدت سفر و بسیاری از امکانات که در نرم افزار تلفن همراه این سامانه وجود دارد در افزایش احساس امنیت سفر با ناوگان حمل و نقل مسافر تأثیر زیادی دارد.

 

مالکی اضافه کرد: سامانه سپهتن به عنوان یک سامانه نوپا در تلاش است تا نقش انسان در خطاها و تخلفات را کاهش دهد که دائما در حال بررسی و ارتقا است و در کارگروهی مخصوص امکانات و ویژگی هایی به این سامانه اضافه می گردند که دریافت اطلاعات تخلفات رانندگان بوسیله پیام کوتاه ، دریافت اطلاعات حوادث و تصادفات به صورت پیام کوتاه، تامین اطلاعات لازم برای تعمیر و نگهداری خودرویی (در اختیار داشتن دقیق میزان پیمایش و زمان های سرویس ها و خدمات خودرویی) ، کنترل مدارک خودرویی (گواهینامه رانندگی، بیمه نامه، معاینه فنی و... ) به صورت برخط و لحظه ای و دریافت هشدارهای لازم در زمان های پیش از اتمام و در خودروهای مجهز به سامانه نمایش اطلاعات سفر برای مسافرین اطلاعات دقیقی از محل فعلی خودرو، سرعت و زمان رسیدن به مقصد به نمایش در خواهد آمد که این مساله نیز موجب امنیت روانی مضاعف مسافرین خواهد بود (بزودی از طریق برنامه موبایل مسافر) بخشی از مهمترین ویژگی های جدید آن است که به زودی راه اندازی می شود.

 

وی در خصوص اهمیت سامانه سپهتن به عنوان عامل کنترل و نظارت ناوگان مسافری عنوان کرد: این سامانه، اولین و تنها سامانه مکانیزه پیشگیرانه کنترل تخلف های رانندگی و حمل و نقل می باشد و قبل از ثبت هر تخلفی، به راننده و مالک هشدار داده می‌شود.

 

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان چهارمحال و بختیاری در خصوص تخلف دستکاری این سامانه تأکید کرد: سخت افزار سامانه سپهتن، جعبه سیاه خودرو است و هر قطع و وصل سیم و کابل ها ثبت شده و به مرکز ارسال می شود همچنین مسئولین در قالب هشدار تمام رویدادهای سخت افزاری را دریافت می کنند و طی پیامکی به مدیر شعبه، مسئول فنی و مسئولین دفتر مرکزی، خاموشی و قطع برق اصلی با هدف از کار انداختن کنترل دستگاه کاملا تشخیص داده شده و هم در پاسگاه، هم در مرکز کنترل پلیس و هم شرکت قابل مشاهده و پیگیرد می باشد که برابر ماده ۷۲۴ قانون راهنمایی و راننده اقدام و راننده خاطی به مراجع قضایی معرفی و دفترچه به مدت ۲ ماه اخذ می شود.

وی ضمن تأکید بر ارتقاء امنیت حمل و نقل مسافر ادامه داد: نظارت معاینه فنی وسائط نقلیه عمومی در راستای افزایش سطح ایمنی تردد در جاده های استان مورد تأکید بیشتری قرار گرفته و مدیران فنی جهت نظارت ناوگان با تعداد و قدرت بیشتری در این راستا فعالیت می کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.