| کد خبر: 154306 |

تراکم مسافر در ناوگان اتوبوسی زنجان متوازن نیست

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه تراکم استاندارد مسافر در اتوبوس 1.25 تا 1.5 مسافر به ازای هر صندلی است، گفت: در برخی خطوط تراکم مسافر 2.5 نفر به ازای هر صندلی و در برخی مسیرها پایین‌تر از استاندارد است.

تین نیوز

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه تراکم استاندارد مسافر در اتوبوس 1.25 تا 1.5 مسافر به ازای هر صندلی است، گفت: در برخی خطوط تراکم مسافر 2.5 نفر به ازای هر صندلی و در برخی مسیرها پایین‌تر از استاندارد است.

حمیدرضا حمیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان درباره سیستم حمل و نقل عمومی و عوامل افزایش استفاده از آن اظهار کرد: زمان سفر، هزینه سفر، تراکم مسافر در اتوبوس، قابلیت اطمینان (عملکرد به موقع، تبعیت از یک زمان بندی قطعی در حرکت، مدت زمان انتظار برای اتوبوس) و کیفیت فیزیکی اتوبوس و نظافت داخلی از جمله عوامل موثر در افزایش رغبت استفاده از اتوبوس‌های درون شهری است.

وی با اشاره به اینکه یکی از شروط موفقیت سیستم اتوبوسرانی لحاظ کردن معیارهای مذکور و ایجاد جذابیت اولیه  برای راغب کردن طبقه متوسط به استفاده  از این وسیله است، تصریح کرد:  برای ایجاد این جذابیت تغییر الگوی حرکتی اتوبوس‌ها از سیستم تک پایانه‌ای به چند پایانه‌ای و بازنگری در مسیر خطوط اتوبوسرانی است که طرح مربوط به آن توسط من به شورا ارائه و به صورت مفصل تشریح شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان با توضیح اینکه با ایجاد مطلوبیت و افزایش مسافر، رغبت بخش خصوصی برای ورود موثر بالا رفته و سیستم اتوبوسرانی به طور مداوم رو به بهبود خواهد رفت، تصریح کرد: آنچه مسلم است، سیستم خصوصی فعلی، ما را به هدف ایجاد مطلوبیت مداوم نخواهد رساند.

*سیستم اتوبوسرانی زنجان شامل  164 دستگاه اتوبوس است

حمیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش خصوصی در سیستم اتوبوس‌رانی زنجان در این حد است که 154 نفر با اتوبوس شخصی خود مسافران را جابه جا می‌کنند، توضیح داد: بخش خصوصی که متخصص و قادر به ایجاد مطلوبیت مداوم در حوزه حمل و نقل عمومی است، دارای ساختار و سازمان است و برخورد علمی و صحیح با مقوله حمل و نقل خواهد کرد، از همین رو در صورتی که شرایط واگذاری سیستم  اتوبوسرانی به چند شرکت با ویژگی‌های مذکور ایجاد شود با توجه رقابتی شدن شرایط بین این شرکت‌ها، بدون تردید مطلوبیت حاصل خواهد شد.

وی در ادامه گزارش آماری و تحلیلی از وضعیت سیستم اتوبوسرانی زنجان ارائه کرد و گفت: درحال حاضر سیستم اتوبوسرانی زنجان شامل  164 دستگاه اتوبوس است که 154 دستگاه متعلق به بخش خصوصی و 10 دستگاه با مالکیت شهرداری است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه در حال حاضر اتوبوس‌های شهرداری عملا از خط خارج و غیر فعال است، گفت: امروزه ناوگان اتوبوسرانی زنجان، در قالب 24 خط اتوبوسرانی فعالیت دارند.

* تراکم استاندارد مسافر در اتوبوس 1.25 تا 1.5 مسافر به ازای هر صندلی است

وی با بیان اینکه تراکم استاندارد مسافر در اتوبوس 1.25 تا 1.5 مسافر به ازای هر صندلی است، اضافه کرد: در برخی خطوط تراکم مسافر 2.5 نفر به ازای هر صندلی و در برخی مسیرها پایین‌تر از استاندارد است که نشان دهنده عدم مدیریت در توزیع تعداد اتوبوس‌ها با توجه به میزان مسافرین در خطوط است.

حمیدی با اعلام اینکه مدت زمان انتظار برای اتوبوس به طور متوسط حدود 15 دقیقه است، تصریح کرد: طبق برآورد تقریبی صورت گرفته ماکزیمم زمان انتظار که محدود به چند مسیر است حدود 60 دقیقه و حداقل زمان انتظار 10 دقیقه است که البته این زمان بالاتر از حد استاندارد بوده و باید تا 5 دقیقه کاهش پیدا کند.

وی فاصله ایستگاه‌های اتوبوس موجود در زنجان را کمتر از میزان استاندارد اعلام کرد و گفت: فاصله استاندارد ایستگاهها با توجه به موقعیت محل (مرکز یا حاشیه شهر) بین 300 تا 600 متر است  که این میزان در زنجان 200 تا 300 متر است و این امر موجب توقف بیش از اندازه اتوبوس و موجب نارضایتی مسافران شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان تصریح کرد: متوسط سرعت حرکت اتوبوس در برخی موارد به 9 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که قابل قبول نیست.

حمیدی همچنین به مقایسه سرعت حرکت بین اتوبوس و وسیله شخصی اشاره کرد و افزود: طبق مطالعات انجام شده زمان سفر با اتوبوس تا زمانی که فراتر از یک و نیم برابر وسیله شخصی نرسد، مطلوب و دارای جذابیت است و اگر بیشتر از این میزان شود جذابیت استفاده از اتوبوس کاهش خواهد یافت.

*  91 درصد ایستگاه‌های اتوبوس در زنجان فاقد سایبان است

وی تصریح کرد: برای افزایش سرانه استفاده مردم از وسیله نقلیه عمومی باید نسبت به سریع‌تر کردن سفر با اتوبوس با ایجاد شرایط ویژه مثل مسیر ویژه، چراغ قرمز ویژه و... بهره برد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان به موضوع کیفیت استفاده از سیستم اتوبوسرانی شهر زنجان نیز اشاره کرد و گفت: طبق آمار  91 درصد ایستگاه‌های اتوبوس در زنجان فاقد سایبان است که همین امر موجب رنجش مسافران می‌شود.

حمیدی با اشاره به اینکه در حال حاض  54 درصد ایستگاه‌ها فاقد تابلو معرف ایستگاه هستند که همین امر تشخیص آن را برای افراد نابلد غیرممکن کرده است، گفت: همچنین  65 درصد ایستگاه‌های اتوبوس فاقد دسترسی مناسب پیاده است.

وی با اشاره به اینکه 86 درصد ایستگاه‌ها فاقد پوشش جوی در محل ایستگاه است که این موضوع استفاده از آنها را برای افراد کم توان جسمی-حرکتی، افراد مسن و کودکان  دشوار کرده است، افزود: از طرفی در ایستگاه‌های اتوبوس تمهیدات لازم برای معلولین و جانبازان و کم توانان جسمی – حرکتی فراهم نشده است.

 

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.