| کد خبر: 136925 |

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان تشریح کرد:

آخرین وضعیت ساخت باند دوم محور زنجان- بیجار

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اعلام رشد 50 درصدی ساخت قطعه 2 الف باند دوم محور زنجان- بیجار گفت: خرسندیم که اولین استان کشور در بستن پرونده مسکن مهر هستیم و اکنون با توجه به شناسایی بافت ناکارآمد در چهار شهر استان تمرکز ویژه‌ای در اجرای پروژه‌های بازآفرینی در محلات هدف این شهرها داریم.

تین نیوز

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اعلام رشد 50 درصدی ساخت قطعه 2 الف باند دوم محور زنجان- بیجار گفت: خرسندیم که اولین استان کشور در بستن پرونده مسکن مهر هستیم و اکنون با توجه به شناسایی بافت ناکارآمد در چهار شهر استان تمرکز ویژه‌ای در اجرای پروژه‌های بازآفرینی در محلات هدف این شهرها داریم.

کلیم الله وثوقی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح مهمترین اقدامات و برنامه‌های این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: اکنون 200 کیلومتر آزادراه، 110 کیلومتر بزرگراه و 340 کیلومتر راه اصلی و 974 کیلومتر راه فرعی در استان موجود است.

وثوقی با بیان اینکه تاکنون 15 کیلومتر از بزرگراه زنجان-بیجار افتتاح شده، توضیح داد: ساخت باند دوم محور زنجان- بیجار از پروژه‌های مهم حوزه راهسازی استان محسوب می‌شود که اعتبار مصوب آن 1572 میلیارد ریال و اعتبار تخصیص یافته نیز 837 میلیارد ریال است. ساخت قطعه 2 الف این محور سال 89 شروع شده و 50 درصد پیشرفت کرده و احداث قطعه 2 ب نیز سال 95 شروع شده و 25 درصد رشد کرده است.

وی همچنین گفت: اخیرا عملیات احداث باند دوم بزرگراه زنجان-ابهر-تاکستان به طول 106 کیلومتر شروع شده که 80 کیلومتر این پروژه در استان زنجان عملیاتی شده و به پیشرفت 10 درصدی رسیده است. از سوی دیگر عملیات احداث چهار قطعه بزرگراه سلطانیه-خدابنده-همدان به طول 80 کیلومتر به پیشرفت 20 درصدی رسیده است. همچنین بهسازی محور زنجان-دندی-تخت سلیمان (ادامه قطعه ۲) سال 95 شروع شده و به پیشرفت 20 درصدی رسیده است. همچنین احداث پل هفت دهنه 10 متری رودخانه حلب سال 94 شروع شده و 45 درصد پیشرفت کرده است.

وثوقی به اجرای پروژه احداث باند دوم کبودرآهنگ- قیدار-سلطانیه هم اشاره کرد و توضیح داد: اعتبار مصوب برای این پروژه 511 میلیارد ریال و اعتبار تخصیصی تاکنون بالغ بر 323 میلیارد ریال است. بهسازی مسیر موجود و احداث قطعه 2 سال 91 شروع شده و 17 درصد پیشرفت کرده و ساخت کنارگذر شهر قیدار و تقاطع‌های مربوط سال 90 شروع شده و به پیشرفت 36 درصدی رسیده است. همچنین بهسازی مسیر موجود و ساخت قطعه 4 سال 91 شروع شده و 40 درصد پیشرفت کرده است.

وی به پروژه احداث باند دوم کمربندی ابهر-خرمدره و باند دوم سه راهی سلطانیه-تاکستان نیز اشاره کرد و گفت: برای این پروژه درکل 51 میلیارد ریال اعتبار مصوب شده و 44 میلیارد ریال تخصیص یافته است. دراین راستا احداث قطعه 4 الف باند دوم کمربندی ابهر- خرمدره سال 95 شروع شده و 25 درصد پیشرفت کرده و بهسازی و احداث باند دوم محور سه راهی سلطانیه- تاکستان (قطعه ۱) سال 95 شروع شده و به پیشرفت 10 درصدی رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان ادامه داد: برای ساخت مسیر کلور به دارم مبلغ 52 میلیارد ریال مصوب و هشت میلیارد ریال تخصیص یافته و این پروژه تاکنون 15 درصد پیشرفت کرده است.

وی گفت: ساخت پل ورودی شهر آببرسال 94 شروع شده و به پیشرفت 40درصدی رسیده که اعتبار مصوب این پروژه 10 میلیارد ریال و مبلغ اختصاصی تاکنون نیز سه میلیارد ریال است.

وثوقی ادامه داد: بهسازی مسیر زنجان-قره‌پشتلو سال 94 شروع شده و تاکنون 12 درصد پیشرفت کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان به بهسازی محور زنجان-گیلوان-منجیل در قطعه 2 اشاره کرد و افزود: برای این پروژه تاکنون 702 میلیارد ریال اعتبار مصوب شده و 485 میلیارد ریال اختصاص یافته است. این طرح سال 89 شروع شده و به پیشرفت 35 درصدی رسیده است.

وثوقی گفت: برای اجرای محور سرخه دیزج-چهارراه کوهکن مبلغ 105 میلیارد ریال مصوب شده که 42 میلیارد ریال آن اختصاص یافته است. این پروژه سال 91 شروع شده و به پیرشفت 48 درصدی رسیده است.

وی اضافه کرد: احداث پل قره‌بلاغ سال 91 شروع شده و 45 درصد پیشرفت کرده است. اعتبار مصوب این پروژه ۲۳.۹ میلیارد تومان و اعتبار تخصیصی نیز 9 میلیارد تومان است.

شناسایی 178 هکتار سکونتگاه غیررسمی در زنجان

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان همچنین عنوان کرد: 18 درصد جمعیت مرکز استان زنجان در 178 هکتار سکونتگاه غیررسمی مستقر هستند. بر اساس مطالعات صورت گرفته در استان زنجان فقط سکونتگاه‌های غیررسمی در مرکز استان شناسایی شده‌اند که مساحت 178 هکتاری را به خود اختصاص می‌دهند. این سکونتگاه‌های غیررسمی که مناطق حاشیه‌نشین شهر زنجان هستند در هفت محله شامل اسلام‌آباد، نجف‌آباد، خاندره، سایان، شهدا، گوجیک و فاطمیه مستقر هستند و جمعیتی بالغ بر 66 هزار و 659 نفر دارند.

وثوقی با بیان اینکه مساحت کلی شهر زنجان 6170 هکتار با جمعیتی بالغ بر 386 هزار و 851 نفر است، افزود: 18درصد جمعیت و ۲.۸۸ درصد مساحت شهر زنجان به سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: یکی از دلایل اصلی بروز مشکل حاشیه‌نشینی در زنجان سرریز جمعیتی بوده که در سال‌های گذشته متولیان توسعه روستایی بدون برنامه‌ریزی کارشناسانه روستاهای محدوده را توسعه داده‌‌اند و سرریز جمعیتی را در این حریم ایجاد کرده‌اند. بنابراین بافت روستایی افزایش یافته و حریم شهری کاهش یافته و به دلیل مشکلاتی چون کمبود امکانات و گرانی مسکن در زنجان در روستاهای اطراف شامل پایین کوه، دواسب، زرنان، جارچی و چره‌نا مستقر شده‌اند که داخل حریم هستند ولی یک کیلومتر فاصله از مرکز شهر دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان تصریح کرد: باید خانوارهایی که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند توانمند شوند تا بتوانند خود را به شرایطی برسانند که بتوانند محل زندگی و خانه‌های خود را بر اساس باید‌ها و نباید‌های شهری بسازند . با توجه به نبود زیر ساخت‌های کافی در حاشیه‌های شهر زنجان، از جمله جنوب شهر زنجان که حاشیه نشین‌های زیادی را در خود جای داده است، شهرداری نیز باید به زیر ‌ساخت‌های این مناطق توجه کند تا شهر زنجان حاشیه‌نشینان زیادی را در خود جای ندهد. همچنین باید خدمات بهداشتی درمانی با احداث مراکز بهداشتی در این مناطق و نیز توسعه برنامه‌های آموزشی پیشگیری توسط بهزیستی سرانه‌های آموزشی بهداشتی خدماتی این مناطق تقویت شود .

وی تصریح کرد: مشکلات فرهنگی، اجتماعی، فقر اقتصادی، بیکاری، مشاغل کاذب، اعتیاد و صدها مشکل دیگر رهاورد مهاجرت و زندگی در حاشیه شهرهاست و در این راستا سیاست‌گذاری منسجم و دقیق با توجه به موقع و کافی به مناطق محروم، افزایش سطح درآمد و رفاه عمومی و توزیع متوازن امکانات و منابع می‌تواند در جلوگیری از مهاجرت و حاشیه‌نشینی موثر باشد .

وثوقی همچنین گفت: در این استان، شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار دارای بافت ناکارآمد هستند. ضمن اینکه تمام بافت ناکارآمد شهری مرکز استان در منطقه سه شهرداری قرار دارد. مساحت کلی شهر زنجان 6170 هکتار است که 386 هزار و 851 نفر جمعیت دارد. 511هکتار بافت ناکارآمد با جمعیتی بالغ بر 76 هزار و 693 نفر در شهر زنجان داریم که ۲۸.۸ درصد مساحت و 21 درصد جمعیت را دربردارد.

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان همچنین گفت: شهر ابهر درمجموع 1588 هکتار مساحت و 87 هزار و 396 نفر جمعیت دارد. مساحت بافت ناکارآمد این شهر 83 هکتار با 17 هزار و 887 نفر جمعیت است که ۵.۲۳ درصد مساحت و 20 درصد جمعیت شهر را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد: خرمدره با جمعیتی بالغ بر 52 هزار و 548 نفر 1055 هکتار مساحت دارد. مساحت بافت ناکارآمد این شهر 74 هکتار است که ۷.۵ درصد مساحت شهر را شامل می‌شود و 9502 نفر سکنه دارد که 19 درصد جمعیت خرمدره را دربردارد.

وثوقی افزود: مساحت کلی قیدار 410 هکتار با جمعیتی بالغ بر 30 هزار و 251 نفر است که 27 هکتار آن با 4091 نفر جمعیت درمحدوده بافت ناکارآمد قرار دارد که هفت درصد مساحت و 13 درصد جمعیت را شامل می‌شود.

پایانی خوش برای پرونده مسکن مهر زنجان

‌مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه بسیار خرسندیم که اولین برگزار کننده جشن اتمام پرونده مسکن مهر درکشور هستیم، تعداد تعهدات راه و شهرسازی در مسکن مهر برای شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت را 28 هزار و 27 مورد برشمرد و گفت: از این تعداد 21 درصد در قالب تعاونی‌های 99 ساله، 59 درصد خودمالکی و باقی در قالب تفاهم‌نامه سه‌جانبه بوده است.

وثوقی اضافه کرد: نزدیک به 43 درصد پروژه مسکن مهر در دولت یازدهم تکمیل و تحویل شده است.

وی با اشاره به اینکه امکانات رفاهی و زیرساخت‌های روبنایی برای پروژه مسکن مهر پیش‌بینی شده است، ادامه داد: در این زمینه 11 باب مسجد در مساکن مهر، دو باب مدرسه مشارکتی با پیمانکار و سه باب مدرسه مشارکتی با نوسازی مدارس نیز در دست اقدام و سه باب کلانتری با مشارکت اداره راه و شهرسازی احداث شده است.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.