| کد خبر: 57290 |

◄ تاکید بر حمل و نقل ریلی در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه

در راستای تاکید بر صنعت حمل و نقل در برنامه ششم توسعه کنار هم قرار گرفتن نام چهار وزیر صنایع مختلف در لیست اعضای شورای برنامه ریزی حمل و نقل ستاد تدوین لایحه برنامه ششم و تهیه اسناد برنامه نشان از ضرورت تعامل نهادهای مختلف و اهمیت صنعت حمل و نقل دارد.

در راستای تاکید بر صنعت حمل و نقل در برنامه ششم توسعه کنار هم قرار گرفتن نام چهار وزیر صنایع مختلف در لیست اعضای شورای برنامه ریزی حمل و نقل ستاد تدوین لایحه برنامه ششم و تهیه اسناد برنامه نشان از ضرورت تعامل نهادهای مختلف و اهمیت صنعت حمل و نقل دارد.

به گزارش تین نیوز، در آستانه ماه های آغازین دهه دوم چشم انداز بیست ساله کشور هفته گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، سیاست‌های کلی برنامه‌ ششم توسعه را ابلاغ کردند؛ سیاست هایی که در جریان مراحل تنظیم و تدوین و اجرای برنامه ششم توسعه، باید مورد توجه مسئولان مربوطه در بخش های مختلف باشد.

نکته مهم در این ابلاغیه آن است که بر خلاف سیاست های کلی برنامه پنجم که توجه ویژه به صنعت حمل و نقل در آن دیده نشده بود در ابلاغیه برنامه ششم توسعه صنعت حمل و نقل مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

به نحوی که در مجموعه سیاست های ابلاغی برنامه ششم که پس از بررسی‌های فراوان و مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و بر پایه‌ محورهای سه‌گانه‌ «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه‌ی علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» تنظیم شده است صراحتا در سرفصل امور اقتصادی بخش های حمل و نقل ریلی و دریایی مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین در این رابطه در ستاد تدوین لایحه برنامه ششم توسعه و تهیه اسناد از 29 شورایی که به منظور کارشناسی مسائل برای این تدوین تشکیل شده اند شورایی هم به صنعت حمل و نقل اختصاص یافته است که ریاست این شورا با عباس آخوندی، وزیر راه شهر سازی است.

اعضای این شورا عبارتند از: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیرکشور، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیژن زنگنه وزیر نفت، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نماینده جامعه مهندسین مشاور ایران و سایر دستگاه‌های اجرایی حسب مورد.

کنار هم قرار گرفتن چهار وزیر مختلف در فهرست اعضای این شورا نشان از ضرورت تعامل نهادهای مختلف و اهمیت صنعت حمل و نقل دارد.

موارد ریلی مورد اشاره در سیاست‌های کلی برنامه‌ ششم توسعه:
در سرفصل امور اقتصادی سیاست های کلی برنامه ششم توسعه در ردیف های 25 و 26 به طور مشخص به اولویت حوزه حمل و نقل ریلی اشاره شده است:
۲۴- اولویت ‌بخش ریلی در توسعه‌ حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن.
۲۵- توسعه‌ی حمل‌ و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی به‌ویژه کریدور شمال – جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار.

شایان ذکر است پیش نویس سیاست های کلی برنامه ششم توسعه در تاریخ ۳۰ /۵ /۱۳۹۳ به همراه مستندات مربوطه تقدیم مقام معظم رهبری شده بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.