| کد خبر: 170270 |

◄ ارز دولتی به تجهیز لکوموتیوهای موردنیاز کشور نرسید

تامین لکوموتیو جزو نیازهای ضروری کشور محسوب نمی‌شود و ارز دولتی به تامین و تجهیز آنها تعلق نمی‌گیرد. این تصمیم پیام‌آور بروز مشکلات بیش‌تر در حوزه ریلی است.

تین نیوز

بر اساس آخرین اطلاعات آماری در سال96  ۲۴هزار و 303 واگن باری، هزار و 308 واگن و ۹۱۵ لکوموتیو در  ناوگان ریلی کشور، به کار گرفته شده‌اند. بر اساس این آمار، نیروی کشش یا لکوموتیو متناسب با توسعه واگن‌های باری و مسافری توسعه نیافته است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مدیرعامل یک شرکت مالک لکوموتیو در این‌باره گفت: قاعدتا این امر منجر به کاهش بهره‌وری از شبکه خطوط به‌دلیل ثابت بودن تعداد لکوموتیو شده است.

مجتبی لطفی کمبود نقدینگی در این شرایط اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و نامتعادل بودن هزینه‌های حق دسترسی را دلیل این مشکلات عنوان کرد و افزود: به این ترتیب قیمت تمام شده خرید لکوموتیو بالا است و شرکت‌های مالک لکوموتیو قادر به خرید لکوموتیوهای نو نیستند.

مدیرعامل شرکت البرز نیرو افزود: هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری لکوموتیوهای موجود نیز بالا است؛ این مساله کار در حوزه تامین لکوموتیو مورد نیاز صنعت ریلی را با مشکلات فراوان مواجه کرده است.

لطفی اضافه کرد: حالا خبر داده‌اند که تامین لکوموتیو جزو نیازهای ضروری کشور نیست و ارز دولتی به تامین و تجهیز آنها تعلق نمی‌گیرد. این تصمیم پیام‌آور بروز مشکلات بیشتر در این زمینه نیز هست.

مشکلات تامین لکوموتیو

چندی پیش دیدیم که در برخی از مسیرهای ریلی کشور برخی از قطارهای مسافری حذف شدند. کمبود لکوموتیو دلیل این مشکل عنوان شد.

به‌نظر کارشناسان ریلی، ایران با فقر لکوموتیو دست و پنجه نرم می‌کند اما به طور کلی مشکلات تامین لکوموتیو در حمل‌ونقل ریلی ایران به شرح زیر هستند.

-پایین بودن نرخ بازگشت سرمایه برای جلب مشارکت بخش غیردولتی

-هزینه بالای تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی

-دولتی  بودن صنعت حمل‌ونقل ریلی اعم از تجهیزات، نیروی انسانی

-وابستگی بالا به خریدهای خارجی و ارزبری بالای خرید ریل و ناوگان

-نامتعادل بودن هزینه‌های مربوط به حق دسترسی به شبکه ریلی برای مالکان لکوموتیو نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای

-نظام الکن قیمت‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی

-مشخص نبودن قیمت تمام‌شده خدمات حمل‌ونقل ریلی

-بالا بودن هزینه تمام‌شده خدمات ریلی و هزینه‌های دسترسی به شبکه ریلی

لازم به توضیح است که شرکت مپنا چند سالی است که نسبت به تولید لکوموتیو مورد نیاز کشور اقدام کرده و به موفقیت‌هایی نیز دست یافته است.

ضمن اینکه در آذرماه سال گذشته، قرارداد تامین 200 دستگاه لکوموتیو باری با تامین اعتبار از سوی هند به ارزش بیش از 600 میلیون دلار  منعقد شد که با ورود آنها به صنعت ریلی می‌توان انتظار ایجاد تغییر در آمار مربوط به حمل کالا را داشت..

بنابراین با تامین لکوموتیوهای موردنیاز کشور، چنانچه بار محوری در سال‌های آینده به 30تن برسد، قابلیت کشش نیز به 36درصد و میزان حمل بار با هر دستگاه لکوموتیو به پنج هزار تن افزایش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام.برای اینکه پی ببریم که ایران با فقر لکوموتیو دست و پنجه نرم نمی‌کند و کشور با فقر بهره وری مواجه است مقاله " قدیمی‌ها بیکارند» در شماره 157 ماهنامه ترابران به قلم «محسن بیرقدار» را ببینید. در این مقاله نشان داده شده که در سال 86 میانگین روزانه لکوموتیوها در سرویس مسافری 98 دستگاه بوده که پس از یک دوره 10ساله تعداد آن به 163 دستگاه رسیده است. اما نسبت تعداد مسافر جابجا شده به میانگین تعداد لکوموتیو بیانگر افت 42 درصدی است. همچنین در سال 86 میانگین روزانه لکوموتیوهای باری 156 دستگاه بوده که پس از یک دوره 10ساله تعداد آن به 274 دستگاه رسیده است. اما متوسط میزان بار حمل شده توسط یک لکوموتیو از حدود 210 هزار تن در سال 86 به 150 هزار تن در سال 95 رسیده است.