| کد خبر: 169853 |

◄ شرکت قطارهای حومه‌ای در آستانه راه‌اندازی

معاون مسافری شرکت راه‌آهن در نشست وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان استان تهران وضعیت فعلی و پروژه‌‌های ریلی را تشریح کرد.

تین نیوز

معاون مسافری شرکت راه‌آهن در نشست وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان استان تهران وضعیت فعلی و پروژه‌‌های ریلی را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  میر‌حسن موسوی در جلسه وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان استان تهران گفت: در کشور حدود شش تا هشت‌میلیون نفر سفر روزانه با قطار حومه‌ای  انجام می‌شود  که در تهران حدود ۲.۴ میلیون نفر سفر است.

او حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کرد و گفت: سهم حمل‌ونقل ریلی حومه در جابه‌جایی مسافران ۰.۵ درصد است درحالی‌که این رقم در توکیو ۵۷ درصد و در کشورهای اروپایی بیش از ۲۴ درصد است.

موسوی در ادامه سهم حمل‌ونقل ریلی از جابجایی مسافران حومه‌ای را حدود ۱۷ هزار نفر و در تهران حدود 10 هزار نفر بیان کرد و گفت: همین مساله ضرورت تاسیس شرکت‌ قطارهای حومه‌ای را مشخص می‌کند که اساس‌نامه شرکت قطارهای حومه‌ای تصویب و با امضا سه وزیر تقدیم هیات دولت شد.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن در ادامه گفت: تهران برای سازمان‌دهی حمل‌ونقل خود به سه ایستگاه راه‌آهن بزرگ نیاز دارد که علاوه بر ایستگاه فعلی باید دو ایستگاه در غرب و نزدیکی فرودگاه و دیگری در شرق تهران احداث شود.

او به طرح یکپارچه‌سازی حمل‌و‌نقل حومه‌ای و شهری اشاره کرد و گفت: پس از انجام مطالعات اقدامات لازم از سوی شهرداری تهران و شرکت راه‌آهن انجام خواهد شد.

او گفت: قیمت متوسط سفرهای حومه‌ای که از مسافر دریافت می‌شود ۲۸۶۰ تومان است درحالی‌که یارانه‌ پرداختی راه‌آهن به مسافران ۱۷۶۳۸ تومان است.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن کیفیت خدمات قطارهای حومه‌‌ای  نسبت به سایر کشورهای جهان با توجه به استفاده از قطارهای ریل‌باس و دوطبقه با عمر متوسط کمتر از ۵ سال کم‌نظیر اعلام کرد و گفت: تعدادی صندلی‌های قطارهای حومه‌ای در دو سال پیش، ۳۰ درصد تعداد فعلی بوده است.

موسوی درباره وضعیت پروژه‌های در دست احداث گفت: سومین خط از پروژه احداث چهار خطه تهران-قرچک-ورامین-پیشوا-گرمسار به پایان رسیده است و خط چهارم نیز با علائم و سگنالینگ در سال ۹۸ به پایان خواهد رسید.

او از رو به اتمام بودن مسیر چهار خطه تهران-کرج  خبر داد و گفت: اگر مشکل تملک رفع شود تا پایان سال ۹۷ از چهارخط این مسیر بهره‌برداری خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه تشریح کرد:  بودجه دو خط اختصاصی تهران-اسلامشهر پرند تخصیص‌یافته و هم‌اکنون حدود ۲۸‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم نیمه دوم سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد و همچنین راه‌آهن حومه‌ای تهران- پاکدشت  به طول ۱۳ کیلومتر در نیمه دوم سال ۹۸ تکمیل خواهد شد.

موسوی درباره وضعیت فعلی قطارهای حومه‌ای تهران گفت: با ایجاد یک‌میلیون و ۹۶۲ هزار  نفر صندلی در قطارهای حومه‌ای مسیر تهران-قزوین روزانه ۱۶ سیر انجام می‌شود که سالانه ۹ میلیون و ۵۹۳ هزار نفر مسافر را جابه‌جا می‌شوند.

معاون مسافری شرکت راه‌‌‌آهن در ادامه  گفت: تعداد سیر قطارهای حومه‌ای تهران-اسلام‌شهر-پرند از روزانه هشت‌سیر به ۲۲ سیر افزایش پیداکرده است و یک‌میلیون ۱۲۹ هزار نفر مسافر را جابه‌جا می‌کند. در این مسیر سه‌میلیون و ۱۸۸ هزار صندلی ایجادشده است.

موسوی افزود: همچنین تعداد سیر قطارهای حومه‌ای قم-جمکران از روزانه یک سیر به ۱۰ سیر افزایش‌یافته است که ۵۹۵ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند. درمجموع یک‌میلیون و ۱۹۱ هزار و ۳۶۰ صندلی برای این مسیر صندلی ایجادشده است.

او با اشاره به مسیر تهران-قرچک-پیشوا-گرمسار نیز گفت: با ایجاد  ۲دو‌میلیون و ۴۵۲ هزار نفر صندلی و انجام روزانه ۲۰ سیر، حدود یک‌میلیون نفر مسافر حومه‌ای در این مسیر جابه‌جا می‌شوند.

معاون مسافری راه‌آهن افزود: در مسیر تهران-فیروزکوه نیز، روزانه دو سیر قطار حومه‌ای وجود دارد که با  ۳۵۰ هزار نفر صندلی ایجادی  روزانه  ۲۲۷ هزار نفر مسافر جابه‌جا می‌شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.