| کد خبر: 169798 |

◄ جاذبه سرمایه‌گذاری حمل‌و‌نقل ریلی وجود ندارد

مدیرعامل یک شرکت حمل‌ونقل ریلی دلایل نرخ پایین بازگشت سرمایه در حمل‌ونقل ریلی را تشریح کرد.

تین نیوز

مدیرعامل یک شرکت حمل‌ونقل ریلی دلایل نرخ پایین بازگشت سرمایه در حمل‌ونقل ریلی را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از تسنیم، ابوالقاسم سعیدی گفت: سیاست‌ راه‌آهن برای خروج واگن‌ها با عمر بالا واگن‌هایی را از رده خارج کرد و این در حالی است که پیش‌ازاین این واگن‌ها با صلاحدید راه‌آهن بازسازی شده بود.

او به هزینه بالای بازسازی واگن‌ها اشاره کرد و گفت: در سال 95 راه‌آهن بر اساس سیاست‌های یک‌جانبه راه‌آهن 25 دستگاه از واگن‌ها را از گردش و سیر بهره‌برداری خارج کرد.

سعیدی گفت: عمده فعالیت شرکت در بخش مسافری است به همین علت به لحاظ مالی دچار مشکل شدیم چون سرمایه‌گذاری در بخش ریلی به‌خصوص مسافری رقم‌هایی بالایی را می‌خواهد ضمن این‌که نرخ بازگشت سرمایه خیلی پایین است.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی جاذبه کافی برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود ندارد، گفت: بخش ریلی نیازمند مشقو‌هایی برای جذب سرمایه است اما متولیان با یک سری سیاست، بخش ریلی را دچار مشکل می‌کنند.

سعیدی با اشاره به برنامه خروج حدود 400 دستگاه واگن مسافری با عمر بالای 30 سال از شبکه ریلی، افزود: با این کار یک‌سوم ناوگان ریلی کشور از چرخه بهره‌برداری خارج می‌شود. گرچه خوش‌بین هستیم که این برنامه عملیاتی نشود اما چنانچه عملیاتی شود، مهتاب سیرجم در حال حاضر واگنی که مشمول برنامه راه‌آهن برای خروج واگن‌های با عمر بالای 30 سال ندارد.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی بابیان این‌که هم‌اکنون 103 واگن در اختیار داریم، گفت: از این تعداد 87 واگن مسافری است که ظرفیت جابه‌جایی سالانه یک‌میلیون و 750 هزار نفر مسافر وجود دارد

هدف بلندمدت شرکت راه‌‌آهن در بخش ناوگان، کاهش متوسط عمر انواع ناوگان ریلی تا 15 سال است و تا پایان امسال متوسط عمر لکوموتیو در گردش به 31.57 سال و متوسط عمر واگن باری در گردش به 22.65 سال کاهش خواهد یافت.

شرکت مهتاب سیر جم وابسته به بنیاد ناجاست که در سال 88 تشکیل شد و سال 89 تعداد 125 دستگاه واگن را از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خریداری کرد. تعدادی این واگن‌ها مسافری و بخشی نیز واگن‌ها مولد (تامین برق مورد نیاز) بودند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.