| کد خبر: 168825 |

◄ لزوم تبدیل قرارداد خرید ریل داخلی

اساسا نیاز کشور به ریل U33 چه میزان است و حجم قرارداد جاری (40هزار تن) چه بخشی از نیاز کشور را پاسخ خواهد داد. اما آنچه مشخص است برای ریل U33 رقم یادشده آن‌هم به‌عنوان قرارداد اول، کمی زیاد به نظر می‌رسد!

تین نیوز

پس از حدود چهار سال تلاش ذوب‌آهن و پیگیری راه‌آهن، 22 خرداد 97 اولین محموله ریل داخلی به میزان 500 تن تحویل داده شد. اتفاقی که ظاهرا در اصل، موردحمایت هر دو طرف بوده و در لزوم ادامه آن نیز اتفاق‌نظر وجود دارد. بااین‌حال سوالاتی در این بین وجود دارد.

برای مثال هیچ‌گاه توضیح داده نشد که اساسا نیاز کشور به ریل U33 چه میزان است و حجم قرارداد جاری (40هزار تن) چه بخشی از نیاز کشور را پاسخ خواهد داد. آنچه مشخص است برای ریل U33 رقم یادشده آن‌هم به‌عنوان قرارداد اول، کمی زیاد به نظر می‌رسد!

تا اواسط دهه 80 اغلب خطوط ریلی کشور با ریل UIC60 جایگزین شد و در حال حاضر به نظر می‌رسد سالانه حدود 100 کیلومتر از خطوط ریلی کشور نیاز به تعمیر و نگهداری و استفاده مجدد از ریل U33 داشته باشند. این یعنی 40هزار تن ریل از نوع یادشده، پاسخگوی چهار سال نیاز کشور خواهد بود، درحالی‌که در سال‌های اخیر، هرساله چند برابر این حجم، ریل UIC60 خریداری و وارد کشور شده است.

رضاییان

قرارداد راه‌آهن و ذوب‌آهن به دلایل بسیاری که نیازی به شرح آن نیست، بیش‌ازحد تصور به طول انجامیده و به هرترتیب اکنون به مرحله تولید و تحویل رسیده است. تحویل محموله ریل U33 می‌تواند چند پیام داشته باشد. اولا این نوع ریل با استانداردهای درخواستی راه‌آهن تطابق یافته و اکنون این شرکت توان تولید انبوه آن را به دست آورده است. ثانیا استاندارد خواسته‌شده (EN-13674) همان استانداردی است که برای تحویل ریل UIC60 درخواست می‌شود، خط تولید نیز همان است و پروسه تولید نیز تقریبا همان. ثالثا شمش مورد استفاده برای هر دو یکسان بوده و تولید UIC60 به سبب سنگین‌تر بودن واحد طول از سرعت بالاتری نیز برخوردار است. با در نظر گرفتن پایداری بیشتر UIC60 از U33 پس از پروسه نورد، به سبب بزرگ‌تر بودن پروفیل ریل، می‌توان نتیجه گرفت که توان تولید انبوه و استاندارد ریل UIC60 نیز اکنون توسط این کارخانه وجود دارد.

با این مقدمه باید پرسید حال که قرارداد از زمان‌بندی خود خارج‌شده، چه مانعی وجود دارد که حجم باقی‌مانده قرارداد نیز U33 باشد. 500 تن ریل تحویل داده‌شده، حدود یک‌درصد حجم قرارداد را تشکیل می‌دهد، شرکت راه‌آهن و شرکت ذوب‌آهن می‌توانند با تفاهم دوطرفه 99 درصد باقی‌مانده را به UIC60 تبدیل کنند. این اقدام برای هر دو طرف جذابیت بیشتری نیز خواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. جناب رضائیان نتیجه گیری کرده اند که توان تولید انبوه و استاندارد ریل UIC60 نیز اکنون در ذوب آهن وجود دارد.
    با توجه به نیاز راه آهن به ریل UIC60 در خطوط اصلی ، لطفا مسئولین ذوب آهن را مورد سوال قرار دهید که اگر چنین است ، چرا درصد باقی‌مانده از قرار داد را به UIC60 تبدیل نمیکنند؟
    اگر چنین نیست توضیح بدهند.

    • رضائیان 1 0

      سلام جناب قصابیان
      برای بنده تقریبا قطعی شده که توان این کار در ذوب آهن وجود داره، نمونه های ریل UIC60 رو هم دیدم در این کارخانه