| کد خبر: 168131 |

◄ بروکراسی دولتی ترمز ریل را کشید

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی در تشریح عوامل بازدارنده پیشرفت ترانزیت ریلی، واگذاری راه‌آهن به بخش خصوصی و حمایت دولت از این بخش را یکی از راهکارها اعلام کرد.

تین نیوز

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی در تشریح عوامل بازدارنده پیشرفت ترانزیت ریلی، واگذاری راه‌آهن به بخش خصوصی و حمایت دولت از این بخش را یکی از راهکارها اعلام کرد.

به گزارش تین‌نیوز، مجتبی بهاروند گفت: درحالی‌که تجربه نشان داده است که سیستم دولتی در حوزه شرکت‌داری نتوانسته موفقیت لازم را کسب کند، بروکراسی دولتی  در کشور از دلایل نداشتن سرعت در حمل‌ونقل ریلی است.

او به مزایای اقتصادی واگذاری راه‌آهن به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت:  بخش خصوصی می‌تواند در بسیاری از موارد انعطاف نشان دهد، با در نظر گرفتن حداکثر سود و حداقل زیان کار را مدیریت کند و بخش دولتی نیز با حمایت از بخش خصوصی و بستر‌سازی، شرایط برای پیشرفت بخش خصوصی فراهم آورد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی گفت: اقتصاد کشور چنین تا سال 1978 دولتی بود و تنها یک درصد آن به بخش خصوصی اختصاص داشت، اما در حال حاضر 80 درصد اقتصاد چین را بخش خصوصی اداره می‌کند و بنا بر آمارها اقتصاد این کشور از رشد فوق‌العاده‌ای بهره‌مند شده‌است.

بهاروند میزان تعرفه‌های حمل بار ریلی را نیز غیررقابتی خواند و گفت: باید در تعیین تعرفه‌ها عرضه و تقاضا در نظر گرفته شود، اگر راه‌آهن وارد رقابت نشود، پیشرفت نکرده و به میزان هدف‌گذاری خود نمی‌رسد.

او به فرسوده بودن ناوگان ریلی کشور اشاره کرد و گفت: با مشکلاتی ازجمله تأمین واگن برای حمل کالا مواجه هستیم که بر طولانی شدن زمان ترانزیت ریلی اثر می‌گذارد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی به وجود قوانین سخت‌گیرانه برای ترانزیت کالا اشاره کرد و گفت: وجود دستگاه‌های نظارتی متعدد و نبود متولی واحد مانع جلب نظر سرمایه‌گذاران ترانزیت کالا شده است.

بهاروند به عدم رسیدن به هدف‌گذاری راه‌آهن برای ترانزیت ریلی باوجود رشد حمل‌ونقل ریلی اشاره کرد و گفت: ایران در مسیر ‌شاهراه ترانزیتی آسیا، آسیای جنوب شرقی و آسیای میانه قرار دارد، اما به‌طور مطلوب از این موقعیت به‌خوبی استفاده‌نشده است.

او در ادامه گفت: انتظار می‌رود راه‌آهن در حوزه بنادر جنوبی ایران‌، مسیرهای ارتباطی با افغانستان و آسیای میانه فعال‌تر بوده و حجم بیشتری از بارهای ترانزیتی را در این مسیر انتقال دهد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ناامنی افغانستان و پاکستان را از عوامل حفظ بازار ترانزیت  دانست و گفت:درگذشته در حوزه ریلی آسیای میانه حرف اول را می‌زدیم اما وجود عوامل مختلف و تغییر سیاست‌گذاری دولت‌ها این بازار را از دست دادیم.

بهاروند درباره سهم ترانزیت ریلی و جاده‌ای گفت: در حال حاضر 90 درصد از کالاهای ترانزیتی از مرز افغانستان و آسیای میانه از طریق جاده منتقل می‌شود و تجار بیشتر برای حمل کالاهای حجیم و فاسد نشدنی از حمل‌ونقل ریلی استفاده می‌کنند.

به گزارش فارس، او امکان افرایش درآمد ترانزیت کشور را به رقمی بالغ‌بر 10 میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: با همکاری کشورهای همسایه و به‌روزرسانی لوازم و تجهیزات حمل‌ونقل و نیروی آموزش‌دیده و کارآمد در کریدورهای ریلی می‌توانیم فعال عمل کنیم.

او به لزوم نظرخواهی از بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های ریلی دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: افزایش حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان حمل‌ونقل پاک و انتقال بخشی از حمل جاده‌ای به ریلی  آسیب زیر‌ساخت‌های جاده‌ای را کاهش داده در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.