| کد خبر: 168076 |

◄ نباید به چین تکیه کرد

در حال حاضر هم که چین با ما همکاری می‌کند، نباید صددرصد به آنها تکیه کنیم؛ چراکه ما در زمان تحریم‌های قبلی دیدیم که در شرایط بی‌رقابتی بازار و بدون حضور طرف اروپایی، چینی‌ها هم می‌خواهند قیمت‌ها و شرایط خودشان را بر ما تحمیل کنند.

تین نیوز

با لغو یکسویه برجام توسط دولت امریکا، گمانه‌زنی‌ها درباره توان عملیاتی و مالی کشور در تولید و تامین ملزومات ریلی موردنیاز پروژه‌های عمرانی این صنعت، افزایش یافت.

به گزارش تین‌نیوز، مدیرعامل شرکت بالاست درباره میزان تاثیرگذاری این اتفاق سیاسی بر صنعت حمل‌‌ونقل ریلی به خبرنگار ما گفت: کشور ما در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی، فرازو نشیب‌های بسیاری مثل  جنگ و تحریم‌های چندگانه را طی کرده است و با این شرایط، ما تا اکنون باید راه خود را پیدا کرده باشیم.

ابراهیم محمدی در این باره گفت: آنچه مسلم است کشورهای استعمارگر تمایلی به پیشرفت ایران ندارند. چراکه اهداف‌مان با یکدیگر در تضاد هستند. بنابراین فارغ از مسایل برجام، با توجه به این که منافع غربی‌ها منوط به کنترل خاورمیانه است، تمایلی به پیشرفت تکنولوژی تولید تجهیزات صنایع ریلی و وابسته در ایران ندارند.

محمدی با عنوان این که حملونقل ریلی طی 10 سال اخیر رشد چشمگیری نداشته است؛ گفت: چنانچه امروز ما شاهد رشد حمل و نقل جادهای هستیم که معلول برنامه‌هایتوسعه‌ای نیست؛ بلکه به دلیل است که نتوانسته‌ایم تمهیدات رشد شقوق دیگر حمل‌ونقل را که نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارند فراهم کنیم.

محمدی اضافه کرد: در ترانزیت هم همینطور است. باید از خود بپرسیم که آیا ما واقعا از ترانزیت به عنوان یک عامل درآمدزا و توسعه زا که منجر به آمایش کشور میشود، استفاده کرده‌ایم؟!

این مقام مسئول بیان کرد: به زعم بنده غربی‌ها بدون برجام یا با برجام، در سطح رقابت‌های منطقه‌ای نمی‌گذارند ما رشد کنیم. بنابراین رشد در این صنعت بیش از هر چیز به سطح اعتماد به نفس ما بستگی دارد. چراکه به لحاظ علمی، مالی و توان داخلی از غربی‌ها کم نداریم و با نگاهی واقع‌بینانه لغو برجام هیچ تاثیری در توان ما نخواهدداشت.

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه روند خودکفایی صنعت واگنسازی چه مراحلی را پشت سر گذاشته است، گفت: بررسی واگن‌های شن‌کشی که با بوژی اروپایی در شرکت واگن پارس تولید شده‌است، نشان میدهد اگر می‌خواستیم با کمک خارجی‌ها در صنعت ریلی به رشد مورد نظرمان دست پیدا کنیم، فرصت‌های بسیاری داشتیم. خرید تکنولوژی از زیمنس نیز مدعای دیگری بر توان داخلی کشور در تولید واگن است در حالی که ما از هیچ یک از ظرفیت‌ها بهره کافی نبرد‌ه‌ایم.

محمدی توضیح داد: تجربه نشان داده بدون استفاده از کمک‌های  کشورهای خارجی امکان تولید واگن  را داریم، مشروط بر این که اعتماد بنفس و اراده کافی را برای انجام آن به دست آوریم.

مدیرعامل شرکت بالاست در خصوص تبادلات با چین نیز توضیح داد: در حال حاضر هم که چین با ما همکاری می‌کند، نباید صددرصد به آنها تکیه کنیم؛ چراکه ما در زمان تحریم‌های قبلی دیدیم که در شرایط بی‌رقابتی در بازار و بدون حضور طرف اروپایی، چینی‌ها هم می‌خواهند قیمت‌ها و شرایط خودشان را بر ما تحمیل کنند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.