| کد خبر: 167861 |

◄ راه‌آهن بخشی از توان خود در حوزه باری را حفظ می‌کند

در حوزه صنایع ریلی، توانمندی‌های مناسبی در داخل کشور ما وجود دارد. به نحوی که 80 درصد تجهیزات واگن باری، 60 درصد تجهیزات واگن مسافری و 40 درصد تجهیزات لوکوموتیوها را در داخل می‌سازیم.

تین نیوز

نشست خبری با موضوع تشریح آخرین جزئیات‌ «ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع و تجهیزات و خدمات وابسته» با حضور قائم‌مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، حسین عاشوری توضیحات بیشتری درباره این نمایشگاه و تشریح خدمات صنعت ریلی داد و گفت: راه‌آهن از سه سال قبل برای اصلاح ساختار خود، یک مشاوره خارجی استخدام کرد. از موارد پیشنهادی این مشاور نیز این بوده که راه‌آهن بخشی از توان حوزه باری را برای خود حفظ کند. چراکه ما هرساله کالاهایی را تحت عنوان کالاهای دولتی، تجهیزات نظامی و تجهیزات امداد و‌ نجات جابه‌جا می‌کنیم که باید با نرخ حمایتی حمل شوند.

عاشوری اضافه کرد: البته این موضوع، هنوز تصویب نشده و در حد پیشنهاد است و اجرایی شدن آن ملزم به  تغییر اساس‌نامه راه‌آهن با تصمیم دولت و مجلس است.

این مقام مسئول، بحث درآمد و هزینه‌ای شدن راه‌آهن را پیشنهاد دیگر این مشاور عنوان کرد و اضافه کرد که باید مشخص شود کدام حوزه‌ها زیانده و کدام سودده هستند و سپس در این‌باره تصمیم‌گیری شود.

تعیین‌تکلیف شرکت قطارهای حومه‌ای

 عاشوری ادامه داد: ما در ساختار راه‌آهن برای بخش قطارهای حومه‌ای و سریع‌السیر هنوز ساختار خاصی نداریم، در حالی‌که سال گذشته مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که برای قطارهای سریع‌السیر یک سازمان ایجاد کنیم که تا پایان امسال این امر ممکن می‌شود.

قائم‌مقام راه‌آهن اضافه کرد: در بحث قطارهای سریع‌السیر هم ما قراردادهای مربوط به خرید آن را بسته‌ایم، اقدامات زیرساختی هم انجام شده و در چند سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

قرارداد خرید 6هزار واگن باری با روسیه، مهم‌ترین قرارداد پارسال راه‌آهن

عاشوری در این‌باره گفت: سال گذشته قراردادی با روسیه در جهت خرید 6هزار واگن باری بستیم که تعدادی از آن‌ها وارد شده و باید در سال جاری و تا دو سال آینده، بخش‌های دیگر از این تعداد به ناوگان ریلی کشور ما اضافه شوند.

عاشوری به مشوق‌های راه‌آهن برای توسعه ریلی اشاره کرد و گفت: در این‌باره می‌توان به بند (ق) تبصره بودجه اشاره کرد که شرکت‌ها توانسته‌اند پس از 3 سال از این ظرفیت استفاده کنند.

وی افزود: در دو سال گذشته 130 دستگاه واگن مسافری و رام ریل باس وارد ناوگان شد، 3 رام ریل باس هم در مراحل نهایی است و تا چند ماه آینده توسط ایریکو تحویل می‌شود.

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد:‌ در حوزه صنایع ریلی، توانمندی‌های مناسبی در داخل وجود دارد، 80 درصد تجهیزات واگن باری، 60 درصد تجهیزات واگن مسافری و 40 درصد تجهیزات لوکوموتیوها را در داخل می‌سازیم.

عاشوری ادامه داد: در حوزه ساخت ناوگان توانمندی‌ها مناسب است و در حوزه زیرساخت هم صد درصد تولیدات نظیر تراورس و متعلقات خط، داخلی است.

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن همچنین توضیح داد: در حوزه ریلی آنچه نقطه‌ضعف محسوب می‌شود، تأمین منابع است. بخش خصوصی منابع لازم را برای خرید ندارد و تقاضای خرید یا به تعویق می‌افتد یا کم می‌شود.

عاشوری افزود: در حوزه تأمین ناوگان باری، خوب عمل کرده‌ایم اما در حوزه تأمین ناوگان مسافری دستاورد خوبی نداشتیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه حق دسترسی راه‌آهن برای شرکت‌های باری به 25 درصد کاهش یافت، گفت: در سایر کشورها هم به طور متوسط همین رقم اعمال می‌شود و ما به صاحبان بارهای بزرگ هم در سال تخفیفاتی ارائه می‌دهیم.

عاشوری همچنین با بیان اینکه در حوزه مسافر امسال نسبت به پارسال 11 درصد رشد داشته‌ایم، تصریح کرد: 12 درصد جابه‌جایی مسافر کشور توسط ریل انجام می‌شود که باید به 20 درصد ارتقا یابد. ضمن اینکه 42درصد قطارهای باری ما نیز برنامه‌ای است.

ادامه سیر قطار تبریز-وان در چند هفته آینده

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن گفت: پیش از این نیز دو قطار از تبریز به وان و همچنین استانبول و آنکارا داشتیم که به دلیل ناامنی‌ها در کشور ترکیه سیر آن متوقف شد، اما با بهبود شرایط قرار شد تا چند هفته آینده فعلاً قطار تبریز-وان راه‌اندازی شود.

عاشوری ادامه داد: مسیر آنکارا و استانبول توسط کشور ترکیه در حال بازسازی است که پس از تکمیل این خط، قطار تبریز به استانبول و آنکارا هم راه‌اندازی می‌شود.

همچنین به گفته عاشوری در نمایشگاه ریلی امسال، از یک استارت جدید در حوزه ریلی رونمایی می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.