| کد خبر: 167686 |

◄ انتقاد شدید مدیرعامل «رجا»؛ پاسخ گوی تبعات خروج 400 واگن مسافری کیست؟

با از رده خارج کردن397 دستگاه واگن مسافری، پیش‌بینی این است 1700 نفر مستقیم و 800 نفر غیرمستقیم بیکار شوند و حداقل 40 قطار از گردونه سیر خارج شود.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا درباره اثرات خروج 397 دستگاه واگن مسافری از ناوگان ریلی کشور گفت: این کار، مصداق وارد آوردن شوک به بخش مسافری است، چراکه با این اقدام واگن‌هایی که هنوز توان خدمت دارند، حذف می‌شوند.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، محمد رجبی با اعلام اینکه دراین‌باره با مدیران راه‌آهن صحبت کرده است افزود: به‌هرحال برای این موضوع بسیار نگرانیم و دغدغه‌هایی که راه‌آهن مطرح کرده مورد پذیرش ما نیست، چراکه این واگن‌ها به‌هیچ‌وجه و برخلاف ادعایی که راه‌آهن دارد مشکل ایمنی ندارند و دوره‌های تعمیرات و نگهداری‌ را زیر نظر کارشناسان راه‌آهن گذرانده‌اند.

وی افزود: بعضی از مسائلی که در مورد تعویض قطعات و امور اصلاحی و... هم مطرح است، قابل ارزیابی بوده، چراکه تعدادی در حدود 25 یا 26 دستگاه از این 397 عدد واگن، همین‌هایی هستند که می‌گویند ایمن نیستند و برای اینکه شرایط ایمنی‌شان فراهم شود باید با پرداخت هزینه‌های سنگین تعمیر شوند.

مدیرعامل رجا درباره به کار بردن لفظ واگن‌های فرسوده توسط معاون امور ناوگان راه‌آهن نیز گفت: این‌ واگن‌ها فرسوده نیستند و اتفاقاً برخی از برندهای معروف آن‌ها مثل سبز و سیمرغ جزو بهترین برندهای موجود هستند و بالاترین رقم فروش بلیت رادارند.

وی با اشاره به اینکه این واگن‌ها در سال‌های دور از آلمان غربی خریداری شدند خاطرنشان کرد: ما جزئیات استاندارد و مقرراتی که راه‌آهن وضع کرده را نمی‌دانیم و اطلاع نداریم با چه تدابیر فنی اتخاذ شده‌اند، ضمن اینکه ما در این شرایط اقتصادی منابع کافی و لازم برای رساندن این واگن‌ها به سطح کیفی خیلی خوب را هم نداریم و اصلاً امکان ندارد که بتوانیم با این شرایط اقتصادی کشور 400 واگن را ظرف دو سال از رده خارج و نوسازی کنیم.

رجبی همه این‌ها را نشانه بی‌توجهی به بخش مالی شرکت‌ها و بنگاه‌داری عنوان کرد و افزود: بعضاً تصمیماتی گرفته می‌شود که ما را دچار بحران می‌کند، به‌عنوان‌ مثال در سال گذشته قطارهای ما را با 8 سالن پر اعزام می‌کردند و امسال می‌گویند که حداقل 10 سالن باید تکمیل شود، این عدم تقاضا در بازار را چگونه باید پاسخ داد؟

وی مورد دیگری را عنوان کرد و گفت: ما در آستانه پیش‌فروش بلیت‌های عید فطر، همیشه از یک ماه قبل امکان فروش بلیت را داشتیم و به‌هیچ‌وجه سابقه نداشته که مثل الان، از دو هفته قبل امکان فروش بلیت‌هایمان را نداشته باشیم، ضمن اینکه از این نکته نیز غافل نباشیم که اقتصاد ریلی در بخش مسافری در شرایط عادی با مشکل مواجه است و با این شرایط همه مسافران متقاضی ریل را به سمت استفاده از جاده و سپس هواپیما سوق می‌دهیم، همین‌طور ما برای تعطیلات عید فطر دچار این مشکل نیز هستیم که نمی‌توانیم بلیت‌های برگشت را بفروشیم در صورتی‌که مسافر برای شروع سفر به رفت‌وبرگشت فکر می‌کند و با این اوضاع اصلاً به سمت استفاده از شبکه ریلی برای سفر نمی‌رود.

مدیرعامل شرکت رجا درباره نوسازی قطارهای مسافری نیز گفت: برنامه‌های نوسازی که عملاً در طول سال‌های گذشته انجام‌گرفته بیشتر توسط شرکت‌ها بوده است، راه‌آهن برنامه مطالعاتی در این زمینه داشته اما رسماً واگنی وارد کشور نکرده است، مثلاً شرکت رجا 33 دستگاه واگن را با همکاری پلور سبز نوسازی کرده و یا این شرکت‌های بنیاد و جوپار بوده‌اند که توانسته‌اند تعدادی از ناوگان خود را نوسازی کنند.

محمد رجبی ضمن بیان این نکته که خرید ناوگان امری زمان‌بر است، گفت: اصلاً امکان ندارد بتوان در زمان کوتاهی اراده کرد و واگن‌های نو را تحویل گرفت، مگر اینکه واگن‌های دست‌دوم وارد کنیم که با اتخاذ این تصمیمات جدید، امکان آن نیز حتماً وجود نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    بنظر افرادی همیشه دنبال تضعیف صنعت ریلی ایران هستند!
    از گازوییل مفت برای تریلر ها تا قوانین نامناسب با شرایط کشور!