| کد خبر: 167609 |

◄ صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن و پایش مستمر توسط موسسات حسابرسی مستقل

متوسط سود سالانه پارسال صندوق، حدود 16 تا 17 درصد بود که صندوق 23 درصد سود به کارکنان داد و با استفاده از منابع صندوق هم نسبت به اعطای وام به درخواست‌کنندگان اقدام کرد که بخشی از سودی که به وام تعلق می‌گیرد از صندوق پرداخت می‌شود و مابقی را با نرخی کمتر از نرخ بانکی خود کارکنان می‌پردازند. ضمنا تصمیم‌گیری درباره اینکه به چه کسی، در چه زمانی و با چه مبلغی وام تعلق گیرد هم بر عهده خود راه‌آهن است و ما فقط پرداخت‌کننده تسهیلات با دستور راه‌آهن هستیم.

تین نیوز

پایگاه خبری-تحلیلی تین‌نیوز بر اساس رسالت حرفه‌ای خود سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوها با موسسان و هیات مدیره و اعضای مجمع صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن، به‌منظور بررسی چالش‌ها و مسائل پیش روی کارکنان راه‌آهن که ذی‌حسابان صندوق هستند را منتشر می‌کند که هدف از انتشار آنها بررسی رسالت کاری موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن است. آنچه در ادامه می‌آید قسمت سوم و آخر از گفت‌وگوی ما با سبحان نظری عضو هیات مدیره صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن است.

به گزارش تین‌نیوز، این صندوق که به‌منظور رفع نیازهای ضروری کارکنان و همچنین به‌کارگیری منابع صندوق در جهت کسب درآمد بیشتر برای ایجاد پشتوانه رفاه- در زمان حال و آینده- کارکنان راه‌آهن تأسیس شده است، توسط اعضای آن محلی برای شک و تردید شده است.

سبحان نظری عضو هیات مدیره صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن و مدیرعامل شرکت ترکیب حمل‌ونقل که از شرکت‌های متبوع صندوق است، درباره ماهیت وجودی این صندوق گفت: این صندوق یک سازمان دائمی است که خدمت‌رسان کارکنانش خواهد بود؛ هرچند در هر اساس‌نامه‌ای باید درباره شرایط انحلال نیز صحبت شود و بگویند که در صورت انحلال طبق قانون تصمیم‌گیری خواهد شد اما در مورد شرایط انحلال صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن در اصلاحات اساس‌نامه بی‌دقتی شده و دلیل درج عبارت واگذاری به ولی‌فقیه در اساس‌نامه این بوده که اگر به فرض محال این صندوق منحل شد، طبق قانون به ولی‌فقیه سپرده شود. این تشخیص به نظر بنده محترم است اما بنده معتقدم دفتر رهبری اصلاً از این بند اساس‌نامه اطلاعی ندارد.

نظری توضیح داد: ضمن اینکه طبق قانون در زمان انحلال، پس از کسر بدهی‌ها باید این متغیرها که چه سهمی از این دارایی‌ها مربوط به کارکنان موجود است و چه سهمی متعلق به کارکنانی است که پیش‌ازاین عضو این صندوق بوده‌اند محاسبه شوند. چراکه کارکنان فعلی و قدیمی هردو در شکل‌گیری این صندوق دخیل بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت ترکیب حمل‌ونقل درباره امکان تغییر در این بند اساس‌نامه نیز گفت: این امکان وجود دارد اما در آن زمان باید با دقت مشخص شود که هر سهم مربوط به چه کسی یا چه کسانی است.

 نظری همچنین اضافه کرد: یک اطلاع غلط هم که بعضا از زبان عده‌ای بیان می‌شود این است که می‌گویند همه این اموال و دارایی‌ها با سپرده‌گذاری کارکنان تأمین‌شده که این‌طور نیست و شرکت راه‌آهن مبلغ هنگفتی را در بدو تشکیل صندوق، تحت عنوان سرمایه‌گذاری و تامین تجهیزات اداری- یعنی بخش اساسی دارایی‌های صندوق- در اختیار موسسه قرار داد و آن مبلغ به صندوق هبه شد که بنده رقم دقیق آن را نمی‌دانم اما حدود 40 تا 50 درصد دارایی‌های صندوق در آن مقطع زمانی، مربوط به هدیه‌ای بوده که راه‌آهن هبه کرده بود.

این مقام مسئول درباره چالش دیگر کارکنان راه‌آهن درباره ارائه گزارش‌های مالی نیز گفت: گزارش‌های سالانه در پورتال صندوق موجود است و تصمیم‌گیری درباره تأیید گزارش‌های سال مالی و حسابرسی بر عهده راه‌آهن است. ضمن اینکه حساب و کتاب کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین شرکت‌های تابعه صندوق به‌طور مستمر توسط موسسات حسابرسی مستقل بررسی می‌شوند و در سال 96 این محاسبه دوبار انجام شد و امکان هیچ تخلفی در این زمینه وجود ندارد. همه این گزارش‌ها هم در اختیار راه‌آهن است.

عضو هیات مدیره صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن درباره تنوع خدمات ارائه شده به کارکنان نیز گفت: اخیراً تنوع خدمات و تسهیلاتی که به کارکنان راه‌آهن می‌دهیم بیشتر شده است و علاوه بر اعطای وام و پرداخت سود، شامل صدور انواع بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی و زلزله که به‌صورت هدیه به همه کارکنان راه‌آهن ارائه شده، می‌شود. ضمن اینکه ما در حال تنظیم سندی برای گسترش سطح و گستره خدمات نیز هستیم.

سبحان نظری در پایان درباره شیوه پرداخت سود نیز گفت: متوسط سود سالانه پارسال صندوق، حدود 16 تا 17 درصد بود که صندوق 23 درصد سود به کارکنان داد و با استفاده از منابع صندوق هم نسبت به اعطای وام به درخواست‌کنندگان اقدام کرد که بخشی از سودی که به وام تعلق می‌گیرد از صندوق پرداخت می‌شود و مابقی را با نرخی کمتر از نرخ بانکی خود کارکنان می‌پردازند. ضمنا تصمیم‌گیری درباره اینکه به چه کسی، در چه زمانی و با چه مبلغی وام تعلق گیرد هم بر عهده خود راه‌آهن است و ما فقط پرداخت‌کننده تسهیلات با دستور راه‌آهن هستیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.