| کد خبر: 167343 |

◄ حذف یک‌سوم قطارهای مسافری و 300 میلیارد تومان بار مالی برای شرکت‌ها

جمع کل واگن‌های مسافری در گردش در حمل‌ونقل ریلی بالغ‌بر 1300 واگن است. بنابراین خروج تعداد 400 واگن بالای 30 سال عمر به معنی حذف یک‌سوم قطارهای مسافری کشور است. ضمن اینکه بازسازی هر واگن با استاندارد تعیین‌شده از سوی راه‌آهن بالغ‌بر 700 میلیون تومان هزینه برای شرکت‌های مسافری در بر خواهد داشت که حدود 300 میلیارد تومان بار مالی به بخش مسافری کشور و بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی که با همین شرایط موجود هم به‌سختی توان ادامه دارند را تحمیل خواهد کرد.

تین نیوز

بر اساس اظهارنظر معاون امور ناوگان راه‌آهن، تا پایان تیرماه ۱۳۹۷ حداکثر ۳۹۷ دستگاه واگن مسافری از رده خارج می‌شوند که بر این اساس در انتهای سال ۱۳۹۷، متوسط عمر واگن‌های مسافری در گردش به ۲۰.۳۳ سال خواهد رسید.

به گزارش تین‌نیوز، محمد رجبی مدیرعامل شرکت رجا این اقدام راه‌آهن را فاقد مطالعه توصیف و آن را مصداق ورشکستگی شرکت‌ها عنوان کرد.

اهمیت این موضوع برای فعالان بخش خصوصی تا جایی است که هفته گذشته نشست مشترک هیات‌مدیره انجمن و مدیران عامل شرکت‌های ریلی مسافری در محل دفتر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی برگزار شد.

در این نشست، پیرامون اقدامات مهم کارگروه مسافری انجمن و دو دستور آتی که باید به آنها عمل شود، بحث و گفت‌وگو شد که این موارد در ادامه می‌آیند.

تبعات اعلام خروج 400 واگن مسافری بالای 30 سال از سوی راه‌آهن

بر اساس ماحصل مباحث مطروح شده در نشست انجمن ریلی، جمع کل واگن‌های مسافری در گردش در حمل‌ونقل ریلی بالغ‌بر 1300 واگن است. بنابراین خروج تعداد 400 واگن بالای 30 سال عمر به معنی حذف یک‌سوم قطارهای مسافری کشور است. ضمن اینکه بازسازی هر واگن با استاندارد تعیین‌شده از سوی راه‌آهن بالغ‌بر 700 میلیون تومان هزینه برای شرکت‌های مسافری در بر خواهد داشت که حدود 300 میلیارد تومان بار مالی به بخش مسافری کشور و بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی که با همین شرایط موجود هم به‌سختی توان ادامه دارند را تحمیل خواهد کرد.

از طرف دیگر حذف این تعداد واگن و قطار علاوه بر کاهش چشمگیر درآمدهای شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، تبعات اجتماعی از جمله تعدیل و حذف تعداد زیادی از مشاغل بخش مسافری را به همراه خواهد داشت. بنابراین به نظر می‌رسد اتخاذ چنین تصمیم مهم و تأثیرگذاری نیازمند بررسی‌های همه‌جانبه فنی، اقتصادی و محیط کسب‌وکار است.

انجمن

پیشنهاد 20درصد افزایش نرخ بلیت قطارهای مسافری

بیش از 5 سال و دو ماه از آخرین افزایش نرخ بلیت قطارهای مسافری گذشته است. در این مدت حداقل برابر نرخ رسمی تورم نزدیک به 30 درصد افزایش در هزینه‌ها رخ داده است. هزینه دستمزد در سال 96 بالغ‌بر 14/5 درصد و در سال 97 قریب به 19/5 درصد افزایش داشته است. بخش عمده‌ای از قطعات بخش مسافری منشاء ارزی دارد. با افزایش چشمگیر نرخ ارز بهای تمام‌شده سفر به شدت افزایش داشته است.

پیشنهاد 20درصد نرخ بلیت معقولانه‌ترین میزان با توجه به شرایط بازار حمل‌ونقل و مولفه‌های اجتماعی حاکم بر فضای کشور است. بنابراین انجمن و شرکت‌های ریلی انتظار دارند هیات‌مدیره راه‌آهن در اسرع وقت نسبت به تایید پیشنهاد افزایش 20 درصدی نرخ بلیت اقدام کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.