| کد خبر: 167208 |

◄ توسعه صنعت ریلی، با کمک شرکای اروپایی یا آسیایی؟

تاثیرات لغو برجام بر صنعت ریلی آنچنان محسوس نیست چراکه ما برای انجام پروژه‌های ریلی خود جایگزین‌های بسیاری از جمله روسیه و چین را داریم و توان داخلی خودمان در زمینه تولید تجهیزات خطوط و ناوگان ریلی در طول سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است.

تین نیوز

با وجود لغو برجام توسط دولت امریکا و خروج برخی از شرکت‌های مهمی که در زمینه صنایع مختلف از جمله نفت و حمل‌ونقل شریک تجاری ایران بودند، همچنان اتحادیه اروپا بر حفظ توافق هسته‌ای با کشور ما پایبند است و برای رسیدن به راه‌حل‌های جدید تلاش می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، اتحادیه اروپا در ابتدا از این تصمیم امریکا عصبانی بود و این عصبانیت در چهره فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی آنها، زمانی‌که تنها دقایقی پس از صحبت‌های رییس‌جمهور امریکا پشت تریبون آمد و به‌طور ضمنی جملاتی در وصف بی‌اهمیتی اقدامات ترامپ گفت، مشهود بود. اما این روند رفته‌رفته تا جایی فروکش کرد که هم‌اکنون اروپایی‌ها از تلاش برای یافتن راهی میانه سخن می‌گویند. راهی که هم منافع این کشورها در قبال امریکا را تضمین کند و هم حکم قطعی‌ای برای ادامه همکاری با ایران باشد.

با همه این تلاش‌ها، از اظهارنظرهای تیم ایرانی برجام و وزیر امور خارجه کشورمان در طول هفته‌های گذشته می‌توان فهمید که کشور در نوعی آماده‌باش اقتصادی برای مقابله با ترکش‌های احتمالی لغو برجام به‌وسیله خروج شرکت‌های اروپایی از بازار کشور قرار دارد.

در این شرایط، اعتراض‌های صنفی اقشار مختلف اقتصادی به وضعیت اقتصادی صنف خود هم اهرم فشاری است که سرعت عملکرد دولت را در زمینه اتخاذ تصمیمی عاجل برای گذر از شرایط سخت اقتصادی- که گویا هنوز به‌دلیل مشخص نشدن نتایج لغو برجام خیلی هم سخت نشده- افزایش می‌دهد.

در همین زمینه، نه تنها مسئولان نظام اقتصادی کشور بلکه مسئولان سیاست خارجی هم به فکر انتخاب جایگزین برای قراردادهای اقتصادی جاری و آینده با کشورهای اروپایی افتاده‌اند و قدرت انتخاب نه چندان متنوع آنها معطوف به کشورهای آسیایی که به تحریم‌های امریکا بی‌توجهند، شده است. کشورهایی که نام چین، روسیه و هند در راس آنها است.

ایران و هند

دیروز محمدجواد ظریف در راستای اتخاذ تصمیمات جدید در زمینه همکاری با کشورهای هم‌منافع، از توافق ایران و هند برای همکاری‌های نفتی و ریلی خبر داد.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از گفت‌وگو با سوشما سواراج همتای هندی خود گفت: با هند درباره ادامه همکاری‌های نفتی در حوزه همکاری‌های اکتشاف نفت و همکاری در پروژه‌های نفتی و همکاری‌ها در زمینه خطوط راه‌آهن، بندر چابهار، کریدور شمال–جنوب برای همکاری‌های گسترده‌تر ترانزیتی بین ایران و هند گفت‌وگو شد.

محمدجواد ظریف به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت و گفت: از صبح امروز جلسات بسیار خوبی در سطح معاونان وزرا در وزارتخانه‌های مختلف داشتیم. خوشبختانه دولت هند تحریم‌های یکجانبه را به رسمیت نمی‌شناسد و دو طرف تصمیم دارند روابطشان را در همه حوزه‌ها ادامه و گسترش دهند.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: بحث‌های خوبی در حوزه پروژه‌های نفتی، همکاری برای تعاملات بازرگانی مستقیم و تعاملات پولی بین دو کشور، استفاده از ارزهای ملی و ادامه و افزایش همکاری‌ها در زمینه خطوط راه‌آهن، بندر چابهار، کریدور شمال–جنوب برای همکاری‌های گسترده‌تر ترانزیتی بین ایران و هند انجام شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: جلسات ما با طرف هندی بسیار خوبی پیش رفت و تصمیم گرفتیم علاوه بر توافقاتی که انجام دادیم کمیته‌های مشترکی هم برای همکاریهای بانکی، نفتی، بازرگانی و تعرفه ترجیحی تشکیل شود و در خصوص موضوعات جدید بعد از خروج آمریکا از برجام و نحوه ادامه و تقویت همکاری‌ها بحث شود.

در همین زمینه معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن به خبرنگار ما گفت: تاثیرات لغو برجام بر صنعت ریلی آنچنان محسوس نیست چراکه ما برای انجام پروژه‌های ریلی خود جایگزین‌های بسیاری از جمله روسیه و چین را داریم و توان داخلی خودمان در زمینه تولید تجهیزات خطوط و ناوگان ریلی  در طول سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است.

پیش از این نیز محمد رجبی، مدیرعامل شرکت رجا در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اثرات با برگشت تحریم‌های امریکا در قراردادهای ریلی اتفاقی گفت: ما امیدواریم که اتفاقی در این زمینه نیفتد اما قراردادهای شرکت رجا، عموما-نظیر خرید این چند دستگاه ترن‌ست- مربوط به گذشته است.

رجبی اذعان داشت که در این‌باره نمی‌تواند نظر قطعی‌ بدهد و بهتر است تحلیلگران اقتصاد سیاسی در این‌باره اظهار نظر کنند، اما کیفیت ساخت ناوگان چینی و روسی نیز از کیفیت قابل توجهی برخوردارند و در این زمینه نگرانی خاصی، صنعت را تهدید نخواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.